Uma análise de interações discursivas promovidas pela aplicação de métodos cooperativos em aulas de química
Abstract
Esta pesquisa objetivou investigar a influência de um método cooperativo combinado (Jigsaw I e TGT) na construção de interações entre alunos, durante a aprendizagem de conceitos da química orgânica. Participaram 10 alunos do 3° ano do ensino médio de uma escola pública de Pernambuco. Os resultados revelaram que, predominantemente, o discurso dos alunos foi do tipo interativo/dialógico. Foram identificados dois motivos principais que levaram os alunos a participarem do grupo - afiliação e poder positivo. Também foi verificado que, de uma forma geral, os alunos apresentaram um elevado nível de participação na discussão. Quanto às contribuições para a construção coletiva, os alunos, em geral, elaboravam e reestruturavam questões, sistematizavam o conteúdo e forneciam explicações. Finalmente, apontamos para o fato de que o estabelecimento de relações cooperativas entre alunos mostra-se extremamente relevante, não só como um mecanismo de aprendizagem, mas como estratégias que promovem cooperação e socialização em sala de aula.Downloads
Published
2011-02-12
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.
How to Cite
Uma análise de interações discursivas promovidas pela aplicação de métodos cooperativos em aulas de química. (2011). Brazilian Journal of Research in Science Education, 9(3). https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/3994