Health courses
integration and social responsibility in addressing the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24767Keywords:
Education, Health, Interprofessional education, PandemicAbstract
The COVID-19 pandemic affected undergraduate health courses, which faced dilemma on how to reconcile the social responsibility of participating in the health care of the population in the municipality and in the state with the bio-safety demands imposed by the pandemic. At Federal University of Minas Gerais (UFMG), there are 14 courses in the health field that share the same space, the same resources and the same academic policies. Thinking together about the experienced challenges was a movement of solidarity, integration and cohesion. The purpose of this article is to report this experience. The context before the pandemic, the performance before ministerial ordinances, the development of guidelines for emergency remote education and the situation of curricular internships are described. It highlights the importance of collective construction in facing the difficulties to guarantee safety, equity and quality in the training of health professionals at UFMG.
Downloads
References
ALVIM, Cristina Gonçalves. Conferência Livre vai formular propostas para o fortalecimento do SUS. Universidade Federal de Minas Gerais [online], Belo Horizonte, 9 abr. 2019a. Entrevista concedida à Assessoria de Comunicação da Escola de Enfermagem da UFMG. Disponível em: https://ufmg.br/comunicacao/noticias/conferencia-livre-vai-formular-propostas-para-o-fortalecimento-do-sus. Acesso em: 21 ago. 2020.
ALVIM, Cristina Gonçalves. Programa da UFMG e da PBH forma para trabalho colaborativo em saúde. Universidade Federal de Minas Gerais [online], Belo Horizonte, 31 jan. 2019b. Entrevista concedida ao Centro de Comunicação da UFMG. Disponível em: https://www.medicina.ufmg.br/programa-da-ufmg-e-da-pbh-forma-para-trabalho-colaborativo-em-saude-2/. Acesso em: 21 ago. 2020.
BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Lei de Estágios. Diário Oficial da União, Brasília, 26 set. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 16 ago. 2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Relatório da 16ª Conferência Nacional de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde/Conselho Nacional de Saúde, 2019.
BRASIL. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. ANVISA. Nota Técnica GVIMS/GGTES/ANVISA nº 04/2020. Orientações para serviços de saúde: medidas de prevenção e controle que devem ser adotadas durante a assistência aos casos suspeitos ou confirmados de infecção pelo novo coronavírus (SARS-Cov-2). Brasília: ANVISA, 31 mar. 2020a. Disponível em: https://www.gov.br/anvisa/pt-br/arquivos-noticias-anvisa/814json-file-1. Acesso em: 17 ago. 2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Recomendação nº 048. Brasília: Conselho Nacional de Saúde, 1 jul. 2020b. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/recomendacoes-cns/1250-recomendacao-n-048-de-01-de-julho-de-2020. Acesso em: 17 ago. 2020.
BRASIL. Governo Federal. Medida Provisória nº 934, de 1º de abril de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, 1 abr. 2020c. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591. Acesso em: 16 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, 18 mar. 2020d. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 16 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 356, de 20 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, 20 mar. 2020e. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-356-de-20-de-marco-de-2020-249090908. Acesso em: 16 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 383, de 9 de abril de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, 13 abr. 2020f. Disponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/3097/portaria-mec-n-383-2020. Acesso em: 16 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Edital nº 4, de 31 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 3, Brasília, 1 abr. 2020g. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/edital-n-4-de-31-de-marco-de-2020-250707765. Acesso em: 16 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 492, de 23 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, 23 mar. 2020h. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-492-de-23-de-marco-de-2020-249317442. Acesso em: 16 ago. 2020.
CECCIM, Ricardo Burg. Conexões e fronteiras da interprofissionalidade: forma e formação. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online], Botucatu, v. 22, supl. 2, p. 1739-1749, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832018000601739&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 16 ago. 2020. ISSN 1807-5762. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622018.0477.
COSTA, Dayane Aparecida Silva; SILVA, Roseli Ferreira da; LIMA, Valéria Vernaschi; RIBEIRO, Eliana Cláudia Otero. Diretrizes curriculares nacionais das profissões da Saúde 2001-2004: análise à luz das teorias de desenvolvimento curricular. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online], Botucatu, v. 22, n. 67, p. 1183-1195, dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832018000401183&tlng=pt. Acesso em: 16 ago. 2020. ISSN 1807-5762. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0376.
LIMA, Valéria Vernaschi. Competência: distintas abordagens e implicações na formação de profissionais de saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online], Botucatu, v. 9, n. 17, p. 369-379, ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832005000200012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832005000200012.
MIRANDA, Fernanda Moura D’Almeida; SANTANA, Leni de Lima; PIZZOLATO, Aline Cecília; SARQUIS, Leila Maria Mansano. Condições de trabalho e o impacto na saúde dos profissionais de enfermagem frente a covid-19. Cogitare Enfermagem [online], v. 25, maio 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/72702. Acesso em: 16 ago. 2020. ISSN 2176-9133. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/ce.v25i0.72702.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003. 128p.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. OMS. Marco para ação em educação interprofissional e prática colaborativa. Genebra (Suíça): Organização Mundial da Saúde, Departamento de Recursos Humanos para a Saúde, 2010. Disponível em: http://www.fnepas.org.br/oms_traduzido_2010.pdf. Acesso em: 13 mar. 2020.
PEDUZZI, Marina; NORMAN, Ian James; GERMANI, Ana Claudia Camargo Gonçalves; SILVA, Jaqueline Alcântara Marcelino da; SOUZA, Geisa Colebrusco de. Educação interprofissional: formação de profissionais de saúde para o trabalho em equipe com foco nos usuários. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 47, n. 4, p. 977-983, ago. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342013000400977&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-623420130000400029.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução nº 02, de 9 de julho de 2020. Belo Horizonte: Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão, 2020a. Disponível em: https://ufmg.br/storage/7/2/7/c/727cdac040b9f81d6c3a531b0e3cafe7_15944093123508_526377393.pdf. Acesso em: 16 ago. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Pró-Reitoria de Graduação. Comunicado. Atuação dos estudantes da área da saúde no combate à Covid-19, de 2 de abril de 2020. Belo Horizonte: Pró-Reitoria de Graduação, 2020b. Disponível em: https://www2.ufmg.br/prograd/prograd/Pro-Reitoria-de-Graduacao/Publicacoes/Oficios-Circulares-Comunicados-e-Informacoes/2020. Acesso em: 16 ago. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Pró-Reitoria de Graduação. Comunicado. Atuação dos estudantes da área da saúde no combate à Covid-19, de 9 de abril de 2020. Belo Horizonte: Pró-Reitoria de Graduação, 2020c. Disponível em: https://www2.ufmg.br/prograd/prograd/Pro-Reitoria-de-Graduacao/Publicacoes/Oficios-Circulares-Comunicados-e-Informacoes/2020. Acesso em: 16 ago. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Pró-Reitoria de Graduação. Ofício nº 6, de 30 de março de 2020. Belo Horizonte: Pró-Reitoria de Graduação, 2020d. Disponível em: https://www2.ufmg.br/prograd/prograd/Pro-Reitoria-de-Graduacao/Publicacoes/Oficios-Circulares-Comunicados-e-Informacoes/2020. Acesso em: 16 ago. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Reitoria. Portaria nº 1819, de 18 de março de 2020. Belo Horizonte: Reitoria, 2020e. Disponível em: https://ufmg.br/storage/9/d/5/b/9d5bff9213dc34c2ed1763bb4c4143ea_15845832990431_378828222.pdf. Acesso em: 16 ago. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Reitoria. Portaria nº 2295, de 16 de abril de 2020. Belo Horizonte: Reitoria, 2020f. Disponível em: https://sei.ufmg.br/sei/controlador_externo.php?acao=documento_conferir&codigo_verificador=0103248&codigo_crc=934A94E3&hash_download=df49e4068e3d3feca10042222e7a0f198c12de55ec9a29b7ee47e378f2dd00ac85f829ffcccfd0f073ca3ba7bbb4623d8e2ad47d5e8ece95802d0e9cd2bf7a84&visualizacao=1&id_orgao_acesso_externo=0. Acesso em: 16 ago. 2020.
WERNECK, Guilherme Loureiro; CARVALHO, Marilia Sá. A pandemia de COVID-19 no Brasil: crônica de uma crise sanitária anunciada. Cadernos de Saúde Pública [online], v. 36, n. 5, e00068820, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2020000500101&tlng=pt. Acesso em: 16 ago. 2020. ISSN 1678-4464. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00068820.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. WHO. Considerations in adjusting public health and social measures in the context of COVID-19: interim guidance. Genebra (Suíça), 16 abr. 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/handle/10665/331773. Acesso em: 15 ago. 2020. License: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cristina Gonçalves Alvim, Adriane Mesquita de Medeiros , Cláudia Freire de Andrade Morais Penna, Cristina Mariano Ruas, Ênio Lacerda Vilaça, Erika Lourenço, Fabiane Ribeiro Ferreira , Fabíola Carvalho de Almeida Lima Baroni , Luciene das Graças Mota, Maria Gabrielle de Lima Rocha, Maria José Nunes de Paiva, Paula Maria Machado Arantes, Rita de Cássia Ribeiro, Rosangela Gomes da Mota de Souza , Sônia Maria Nunes Viana , Taciana de Figueiredo Soares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).