The Three Caravels or from Peri through Abapuru to the Mais Doces Bárbaros

contributes to a history of the Brazilian culture

Authors

  • Vinícius Batelli de Souza Balestra Universidade Federal de Minas Gerais
  • Hugo Rezende Henriques Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.35699/2525-8036.2019.15208

Keywords:

Nation, Culture, Brasil, Romanticism, Modernism

Abstract

Two decisive moments of Brazilian culture legated us the ideas of our Nation: Romantism and Modernism. The paper accompanies the epic of our first try, still during the Brazilian Empire, to narrate the country and provide an effectively national meaning to the construction of our institutions, that is, the Romantic movement, with its first interpretations of the country, its indigenous romances and the intellectuals connected to the “saquarema” field of politics. To the fall of the Empire, follow some years of arid terrain to the construction of a singularly Brazilian narrative – marked by positivist and scientific hegemony in the symbolism of the Republic –, until the time when Brazilian culture produced the Modernist movement, which announces the novelty of future years and prepares the narrative of a modern country that would lead to the 1930 revolution. Modernism, in this sense, presents itself as the movement – with the particularities of São Paulo’s culture – that wishes to put an end to the old Brazil of the early years of our Old Republic and to recover the idea of a nation, but now with strong cosmopolitan contours. The paper accompanies both the esthetic and ideologic projects of each movement, in an effort to reveal the narratives that would construct the Brazilian State and which would be references to all cultural discussions about our past, present and future.

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Author Biographies

Vinícius Batelli de Souza Balestra, Universidade Federal de Minas Gerais

Bacharel em Direito pela Faculdade de Direito de Ribeirão Preto da USP, Mestre em Direito pela Faculdade de Direito da UFMG, doutorando do Programa de pós-graduação em Direito da Faculdade de Direito da UFMG, sob orientação da Profa. Dra. Karine Salgado e bolsista CAPES.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8706-1196 

Hugo Rezende Henriques, Universidade Federal de Minas Gerais

Bacharel em Biologia pela Universidade Federal de Minas Gerais, Bacharel em Direito pela Faculdade de Direito de Ribeirão Preto da USP, Mestre em Biologia pela Universidade de São Paulo, Mestre em Direito pela Faculdade de Direito de Ribeirão Preto da USP, doutorando do Programa de pós-graduação em Direito da Faculdade de Direito da UFMG, sob orientação do Prof. Dr. José Luiz Borges Horta e bolsista do CNPq.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4629-270X

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Published

2019-12-04

How to Cite

BALESTRA, V. B. de S.; HENRIQUES, H. R. The Three Caravels or from Peri through Abapuru to the Mais Doces Bárbaros: contributes to a history of the Brazilian culture. Revista de Ciências do Estado, Belo Horizonte, v. 4, n. 2, p. 1–17, 2019. DOI: 10.35699/2525-8036.2019.15208. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e15208. Acesso em: 29 nov. 2024.