Tradition and breaking in Carlos Leite and Klauss Vianna or two faces of a same coin
Artistic-professional imbrications in dance in the city of Belo Horizonte
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.15730Keywords:
Professional dance, Carlos Leite, Klauss ViannaAbstract
This text proposes an appreciation regarding the intimate relationship between tradition and rupture focusing on the imbrication of the artistic trajectory of two masters of professional dance training in the city of Belo Horizonte, Carlos Leite and Klauss Vianna. In order to do so we analyze different aspects of these masters in the promotion of the professional dance activity from the state of Minas Gerais. It is proposed that in the processes of artistic professionalization of dance, rupture and tradition are two sides of the same coin. One does not subsist without the other in a process that consists of several aspects that, instead of excluding, they complement each other.
References
ALVARENGA, Arnaldo Leite de. Klauss Vianna e o Ensino de Dança: uma experiência educativa em movimento (1948–1990). 2009.Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação e Inclusão Social, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. ASTUTO, Bruno. Catarina de Médicis. Mulheres Coroadas. Rio de Janeiro: Lacerda, 2001. BARROS, Anna Maria. A Arte da percepção na arte. In: MOMMENSOHN, Maria; PETRELLA, Paula. (Org.) Reflexões sobre Laban, o mestre do movimento. São Paulo: Summus, 2006. BEAUMONT, Cyril. O Livro do Ballet: um guia dos principais bailados dos séculos XIX e XX. Porto Alegre: Globo, POA/SP, 1953. BELTRÃO, D. Entrevista concedida à autora, 2016. CAMINADA, Eliana. História da dança: evolução cultural. Rio de Janeiro: Sprint, 1999. ELIAS, Norbert. O processo civilizado: uma história dos costumes. v.1, 2 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2011. GOMBRICH, E. H. A história da arte. 16 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2012. HANNA, Judith Lynne. Dança, sexo e gênero: signos de identidade, dominação, desafio e desejo. Tradução de Mauro Gama. Rio de Janeiro: Rocco, 1999. IZQUIERDO, Iván. Memória. Porto Alegre: Artmed, 2002. LAMBERT, Rosemary. A Arte do Século XX. História da arte da Universidade de Cambridge. Trad.: Álvaro Cabral. São Paulo: Círculo do Livro, 1981. MEINERZ, Andréia. Concepção de experiência em Walter Benjamin. 2008. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Programa de Pós-Graduação da Universidade do Rio Grande do Sul. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas – UFRGS. Porto Alegre, 2008. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10183/15305>. Acesso em: 9 abr. 2015. MEIRELES, Tânia Mara Silva. Cia de Dança Palácio das Artes de Belo Horizonte: movimentosde uma experiência artístico-profissional continuada (1971–2013). Tese (Doutorado em Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2016. MONTEIRO, Marianna. Noverre: cartas sobre a Dança. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: FAPEST, 2006. SASPORTES, José. Trajectória da dança teatral em Portugal. Portugal: Bertrand Venda Nova, Amadora, 1979. SUCENA, Eduardo. A Dança Teatral no Brasil. Rio de Janeiro: Ministério da Cultura: Fundação Nacional de Artes Cênicas – MINCFUNDACEN, 1988. (Coleção Memória, v. 5). VASCONCELLOS, H. Cia de Dança Palácio das Artes: movimentos de uma experiência profissional continuada [1971-2013]. Belo Horizonte: UFMG, 2016. 471 f. Tese (Doutorado em Artes) – Programa de Pós-Graduação Em Artes, Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016. VEIGA, Cynthia Greive. Educação estética para o povo. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira Lopes; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. VIANNA, Klauss; CARVALHO, Marco Antônio de. A dança. São Paulo: Siciliano, 1990.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Tânia Mara Silva Meireles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.