Installed theatricality

Approaches between theater and child's ways of being

Authors

  • Adriana Silva Universidade Federal do Amapá

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32875

Keywords:

Childhood, Experimentation, Materials, Theatricalities, Installation

Abstract

This essay presents the process of elaboration of the theatrical practice named Experimentation of Textures or Scenic Textures, which was carried out with children from Early Childhood Education. In a plot that composes the essay, some layers are juxtaposed: the re-elaboration of thetheatrical making with young children inside the school; another understanding about the child's being and being in the world and the current perception of the researcher who often dialogues with a type of theatricality that is common both to school children, in a relationship of apprehension of the Theater, and in her daily life with her own nephew. It is the installed theatricality that emerges from the experimentation of materials and from the other relationships that arise between child-material, child-space and child-body.

References

DELGADO, Ana Cristina Cool. A emergência da Sociologia da Infância em Portugal. Revista Educação. São Paulo: Editora Segmento, p. 14-26, 2012.

FABIÃO, Eleonora. Performance, Teatro e Ensino. In: TELLES, Narciso; FLORENTINO, Adilson (org.). Cartografias do ensino do teatro. Uberlândia: EDUFU, 2009. p. 61-72.

GARROCHO. Luiz Carlos. Linhas de errância. Blog Cultura do brincar: poéticas do brincar e suas linhas de errância- artes cênicas e educação, 2007a. Disponível em: <http://culturadobrincar.redezero.org/linhas-de-errancia/>. Acesso em: 3 nov. 2021.

GARROCHO, Luiz Carlos. A criança pequena faz teatro? Blog Cultura do brincar: poéticas do brincar e suas linhas de errância- artes cênicas e educação, 2007b. Disponível em: <http://culturadobrincar.blogspot.com/2007/12/criana-pequena-faz-teatro.html> Acesso em: 3nov. 2021.

GARROCHO, Luiz Carlos. Se a criança pequena faz teatro. Blog Cultura do brincar: poéticas do brincar e suas linhas de errância- artes cênicas e educação, 2009. Disponível em: <http://culturadobrincar.blogspot.com/2009/01/se-criana-pequena-faz-teatro.html>. Acesso em: 11mar. 2021.

HOLM, Ana Marie. Fazer e pensar arte. Tradução de Ana Angélica Albano e Du Moreira.São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2005.

HOLM, Anna Marie. Baby Arte: os primeiros passos com a arte. Tradução de Karina Dandanell e Miriam Modesto. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2007.

JUGUERO, Viviane Rosa. Dramaturgias radicais: poéticas matrísticas para uma arte dialógica. 2019. 427 f. (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.

LISPECTOR, Clarice. A descoberta do mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 2016.

MACHADO, Marina Marcondes. A criança é performer. Educação e Realidade, Rio Grande do Sul, v. 35, n. 2, p. 115-138, maio 2010a. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/108>. Acesso em: 20 jan.2021.

MACHADO, Marina Marcondes. Merleau-Ponty e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010b. MACHADO, Marina Marcondes. Fazer surgir antiestruturas: abordagem em espiral para pensar um currículo em arte. Revista e-curriculim: São Paulo, v. 8, n. 1, p. 1-21, abr. 2012. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/issue/view/625>. Acesso em: 12.mar.2021.

PRECIOSA, Rosane. Rumores discretos da subjetividade: sujeito e escritura em processo. São Paulo: Sulina, 2010.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Visibilidade social e estudo da infância. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de (org.). Infância (In)visível. Araraquara: Junqueira & Marin, 2007 p. 25-49. E-book.

SARMENTO, Manuel Jacinto. A Sociologia da infância e a sociedade contemporânea: desafios conceituais e praxeológicos. In: ENS, Romilda Teodora; GARANHANI, Marylena Camargo (org.). Sociologia da infância e a formação de professores. Paraná: Champagnat, 2013, p.13-46. E-book.

SOARES, Carmela. Pedagogia do jogo teatral: uma poética do efêmero. Ensino do teatro na escola pública. São Paulo: Hucitec, 2010.

WINNICOTT, Donald W. O brincar e a realidade. Tradução: Jose Octávio de Aguiar Abreu, Vanede Nobre. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1975.

XAVIER, Jussara Janning. Instalação na arte contemporânea brasileira: interrogações sobre composições visuais e cênicas fundadas na interação corpo-espaço. Revista Interdisciplinar Internacional de Artes Visuais, Curitiba, v. 6, n. 1, p. 34-45, jun. 2019. Disponível em: <http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/sensorium/issue/view/Art%26Sensorium%2011-1>. Acesso em: 16 mar. 2021.

Published

2021-12-13

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Installed theatricality: Approaches between theater and child’s ways of being . PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 62–94, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.32875. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32875. Acesso em: 25 dec. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.