For an (Aesth)Et(H)Ics of Queer monstrosity

An undisciplined analysis of the movie “Everybody's talking about Jamie”

Authors

  • Esmael Alves de Oliveira Universidade Federal da Grande Dourados https://orcid.org/0000-0002-9235-5938
  • Letícia Carolina Pereira do Nascimento Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41679

Keywords:

Cinema, Queer art, Queer theory, (Aesth)Et(H)Ics of existence

Abstract

In this essay, taking as a locus of analysis the film “Everyone is talking about Jamie” and inspired by the authors of Post-Structuralism, Queer theory and Transfeminism, we propose to think about and problematize the place of normativities in the school experience and life of people who experience the condition of sexual and/or gender dissidence. Here the filmic image is understood as a cultural artifact, that is, as a socio-historical construct whose intelligibility produces not only meanings but also wants to impose models. In our fabric, the main character Jamie and his experiences inside the school, and beyond it, emerge as an index of contestation and resistance against normativities. We believe that the existence and Queer art materialized in the main character of the plot attest to a micropolitics of (re)existence that, despite all normative paraphernalia, establishes itself as an (Aesth)Et(H)Ics of radical Queer existence in the face of regimes of truths grounded in the compulsory heterosexuality and gender binarism.

Author Biographies

Esmael Alves de Oliveira, Universidade Federal da Grande Dourados

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM) e em Psicologia pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), mestrado em Antropologia Social pela Universidade Federal do Amazonas (PPGAS/UFAM) e doutorado em Antropologia Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGAS/UFSC). Realizou Estágio de Pós-doutorado em Antropologia Social na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professor Adjunto III da Universidade Federal da Grande Dourados onde atua nos cursos de Ciências Sociais e de Psicologia, e nos Programas de Pós-Graduação em Psicologia (PPGPsi) e em Antropologia (PPGAnt).

Letícia Carolina Pereira do Nascimento, Universidade Federal do Piauí

Mulher Travesti, Negra e Gorda. Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI/PPGEd). Formada em Pedagogia (UFPI/Parnaíba). Professora do curso de Pedagogia da UFPI, na área de Metodologias de Ensino e Estágio Supervisionado. É ativista social atuando como co-fundadora e articuladora do Acolhe Trans e junto a coordenação executiva nacional do Fórum Nacional de Travestis e Transexuais Negras e Negros (FONATRANS). Vinculada aos seguintes núcleos: Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação Gênero e Cidadania (NEPEGECI/UFPI); a Rede Interdisciplinar de Mulheres Acadêmicas do Semiárido (RIMAS/UFRPE); e ao Políticas do Corpo e Diferenças (POCs/UFPEL).

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Published

2023-04-06

How to Cite

OLIVEIRA, E. A. de; NASCIMENTO, L. C. P. do. For an (Aesth)Et(H)Ics of Queer monstrosity: An undisciplined analysis of the movie “Everybody’s talking about Jamie”. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 27, p. 91–116, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41679. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41679. Acesso em: 17 jul. 2024.