Sociodiscursive imaginaries of digital influencers in the writing teaching for the brazilian national secondary education examination (Enem)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.46657

Keywords:

Sociodiscursive imaginaries, Enem essay, Teaching of writing, Commodity, Digital influencers

Abstract

Technological advances have given rise to the creation of new spaces for the dissemination of knowledge. Thus, discourses regarding the teaching of writing began to circulate on digital platforms in order to propagate knowledge related to the writing of the Enem essay. Having this in mind, the aim of this study is to delineate the sociodiscursive imaginaries that underpin digital influencers' teaching of Enem essay writing, considering the offer of the learning process as a cultural commodity. For this purpose, a qualitative and explanatory approach is used, based on Discourse Analysis from French perspective, mostly based on Charaudeau (2017), with contributions from the concept of Cultural Commodity from Critical Theory. As a corpus, three videos were selected, using as criteria the largest number of views on YouTube and the search keyword "redação Enem" (Enem essay). The analyses point to a movement of expertise-related knowledge that, when woven, mixes the theory on writing discursive texts with the Inep manual, as well as with each influencer's own experiences with the Enem discursive test. This vague proposal for teaching writing reveals an objectification of the act of writing, transforming it into a product to be marketed to the extent that, from empirical experience, influencers demonstrate their own success in the Enem test.

Author Biographies

  • Lilian Karla Rocha, Universidade Estadual de Montes Claros, Programa de pós-graduação em Educação, Montes Claros, MG, Brasil

    Graduada em Letras Português, na Universidade Estadual de Montes Claros- UNIMONTES e mestranda em Educação, também pela UNIMONTES. Realiza pesquisas no grupo de pesquisa Nonada- Grupo de pesquisa em Literatura e afins, atuando no projeto Enciclopédia do Grande Sertão II: Corpo de Baile, que é coordenado pela professora Dr. Telma Borges Silva. No mestrado realiza pesquisa sobre os imaginários sociodiscursivos da redação do ENEM, sendo orientada pela professora Drª Maria Clara Maciel Araújo. Foi professora do Programa Institucional de bolsas de Iniciação à Docência- PIBID. Atuou como professora de Língua Portuguesa e Literatura, no Pré-Vestibular do Colégio Prêmio. Hodiernamente, é professora efetiva da Secretária do Estado de Educação, lecionando Língua Portuguesa e, além disso, é professora de Redação no Colégio SEJAN, de Janaúba e Redação Técnica na Facitec. 

  • Maria Clara Maciel de Aráujo Ribeiro, Universidade Estadual de Montes Claros, Departamento de Comunicação e Letras, Montes Claros, MG, Brasil

    Graduada em Letras-Português pela Universidade Estadual de Montes Claros (2006), Mestre (2008) e Doutora (2012) em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora do Departamento de Letras, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Mestrado Profissional em Letras da Universidade Estadual de Montes Claros. Implementou e coordenou o Laboratório Experimental de Ensino de Línguas para Surdos, na mesma instituição. Certificada pelo Sétimo Exame Nacional de Proficiência no Ensino de Libras (Prolibras). Vencedora do Prêmio de Teses da UFMG em 2013, na categoria Estudos Linguísticos. Atua principalmente nas seguintes áreas: Análise do Discurso, Ensino de leitura e de escrita na Educação Básica e no Ensino Superior, Língua Brasileira de Sinais. Desde 2009 é professora da Universidade Estadual de Montes Claros. 

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Published

2024-01-04

How to Cite

Sociodiscursive imaginaries of digital influencers in the writing teaching for the brazilian national secondary education examination (Enem). Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 17, p. e46657, 2024. DOI: 10.1590/1983-3652.2024.46657. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/46657. Acesso em: 26 dec. 2024.

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