Democratic management in the Institutional Development Plan of the Federal Institutes

an analysis based on the use of the IRaMuTeQ software

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.37294

Keywords:

Democratic management, IRaMuTeQ, Federal Institute

Abstract

This paper aims to present an innovative methodology in qualitative research used in a postgraduate investigation in Professional and Technological Education. The appropriation of the term "democratic management" was identified in Institutional Development Plans (IDP) of the Federal Institutes of the Federal Network of Vocational, Scientific and Technological Education in Brazil. It is based on two premises: the first one assumes that in an institution created 20 years after the 1988 Federal Constitution, the concept of "democratic management" is exercised in its entirety and is present in its main institutional planning document; the second states that the concept brings semantics directly related to the political and pedagogical dimension of school management, reinforcing the tripod teaching, research and extension. This is a result of the proposal of an educational institution committed to educating for citizenship and to the world of work. For this analysis, the IRaMuTeQ software was used as a support tool in text analysis. We also evaluated the usability of the tool for this task. This study analyzed the IDPs of 38 Federal Institutes, published between 2014 and 2020 on their respective institutional websites. From the techniques of Descending Hierarchical Classification (CHD), Analysis of Similarity, Correspondence Factor Analysis (AFC), we sought to understand how the concept of democratic management is materialized and what the lexical connections are established in the documents. It was concluded that the IDP are important documents and reflect the institution's understanding of the concept of democratic management. The assumptions proved to be partially true. When their lexical connections were analyzed, the concept of democratic management was presented in an incipient way or even disconnected from other concepts that were expected to dialogue. This result encourages new analyses to better understand the phenomenon. This study also confirmed the potential of using the technical resources of IRaMuTeQ as a methodological tool in qualitative research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvani da Silva, Instituto Federal Catarinense, Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica, Blumenau, SC, Brasil

Possui graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2004). Especialização em Gestão Escolar pela Faculdade Educacional da Lapa - FAEL (2017). Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica/Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Catarinense - IFC (Em andamento). Atualmente é pedagogo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense - IFC Campus São Francisco do Sul. Tem experiência na área de Educação em ambiente de privação de liberdade e Educação Profissional e Tecnológica.

Eduardo Augusto Werneck Ribeiro, Instituto Federal Catarinense, Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica, Blumenau, SC, Brasil

Possui graduação em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999), mestrado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2004) e doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (2011). Atualmente é professor do Instituto Federal Catarinense (IFC). Docente permanente dos mestrados profissionais: Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT (Blumenau) e Tecnologia e Ambiente (Araquari). 

References

BARDINI, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BÔAS FILHO, O. V. Democracia: a polissemia de um conceito político fundamental. Revista da Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, v. 108, p. 651–696, nov. 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfdusp/article/view/67999. Acesso em: 4 abr. 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 5 de outubro de 1988. [S.l.: s.n.], 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 4 abr. 2022.

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. [S.l.: s.n.], 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm. Acesso em: 4 abr. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, 20 de dezembro de 1996. [S.l.: s.n.], 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 4 abr. 2022.

DINIZ JÚNIOR, C. A.; CARDOSO, P. P. S. Os conselhos escolares como estratégia para o fortalecimento da democracia no espaço da escola. Revista de Administração Educacional, v. 10, n. 1, p. 69–81, set. 2019. DOI: 10.51359/2359-1382.2019.242652. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ADED/article/view/242652. Acesso em: 4 abr. 2022.

DOURADO, L. F. (Org.). Gestão escolar democrática: a perspectiva dos dirigentes escolares da rede municipal de ensino de Goiânia/GO. Goiânia: Alternativa, 2003.

DOXSEY, J. R.; DE RIZ, J. Metodologia da pesquisa científica. Espírito Santo: Escola Superior Aberta do Brasil (ESAB), 2002.

FERNANDES, A. O. F. A construção da cidadania como instrumento de exercício dos direitos e garantias do indivíduo no estado democrático de direito. In: CONSTRUÇÃO da cidadania e constituição. Leme: Editora & Pensamentos e Letras, 2009. p. 23–46.

FREIRE, P. Educação como prática para a liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. 4. ed. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, P. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1993.

HOLANDA, B. Teoria dos grafos. 2017. Acesso em: 13 abr. 2022.

LEBLANC, J.-M. Proposition de protocole pour l’analyse des données textuelles : pour une démarche expérimentale en lexicométrie. Nouvelles perspectives en sciences sociales, v. 11, n. 1, p. 25–63, abr. 2016. DOI: 10.7202/1035932ar. Disponível em: https://www.erudit.org/fr/revues/npss/2015-v11-n1-npss02446/1035932ar/. Acesso em: 4 abr. 2022.

LOURENÇO, Z. F. Dos conselhos de classe aos conselhos participativos de classe: o papel na escola pública e a relação com as políticas educacionais que se afirmam democráticas. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) – Programa de Estudos Pós Graduados em Educação: História, Política, Sociedade – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

LUCK, H. A gestão participativa na escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006. (Cadernos de gestão).

MARCHAND, P. Quelques traces chronologiques de l’exploration textométrique. Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique, v. 120, n. 1, p. 38–46, out. 2013. DOI: 10.1177/0759106313497856. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0759106313497856. Acesso em: 4 abr. 2022.

OLIVEIRA, D. C. et al. Estudo das representações sociais através de duas metodologias de análise de dados. Revista de Enfermagem da UERJ, v. 11, n. 3, p. 317–327, 2003.

PARO, V. H. A gestão da educação ante as exigências de qualidade e produtividade da escola pública. In: A escola cidadã no contexto da globalização. Perópolis, RJ: Ed. Vozes, 1998.

PÉLISSIER, D. Initiation à la lexicométrie: approche pédagogique à partir de l’étude d’un corpus avec le logiciel Iramuteq. [S.l.]: IDETCOM – Université Toulouse, 2017.

POGREBINSCHI, T. Entre representação e participação: as conferências nacionais e o experimentalismo democrático brasileiro. Brasília, DF: Ministério da Justiça, 2010. (Pensando o Direito).

RATINAUD, P. IRAMUTEQ: Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires – 0.7 alpha 2. [S.l.: s.n.], 2014. Disponível em: http://www.iramuteq.org/. Acesso em: 5 abr. 2022.

REINERT, M. Un logiciel d’analyse lexicale: Alceste. Cahiers de l’analyse des données, v. 11, n. 4, p. 471–484, 1986.

REINERT, M. Une méthode de classification descendante hiérarchique: application à l’analyse lexicale par contexte. Les cahiers de l’analyse des données, v. 8, n. 2, p. 187–198, 1983.

SALEM, A. Segments répétés et analyse statistique des données textuelles. Histoire & Mesure, v. 1, n. 2, p. 5–28, 1986.

SILVA, C. J. R. Institutos Federais: lei 11.892, de 29/12/2008, comentários e reflexões. [S.l.]: IFRN, 2009.

SILVA, S.; RIBEIRO, E. A. W. O software Iramuteq como ferramenta metodológica para análise qualitativa nas pesquisas em Educação Profissional e Tecnológica. Tech. Soc., v. 14, n. 2, p. 275–284, jun. 2021.

SOUZA, A. R. de. As condições de democratização da gestão da escola pública brasileira. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 27, n. 103, p. 271–290, jun. 2019. DOI: 10.1590/s0104-40362018002601470. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362019000200271&tlng=pt. Acesso em: 5 abr. 2022.

SOUZA, M. A. R. et al. O uso do software IRAMUTEQ na análise de dados em pesquisas qualitativas. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 52, p. 271–290, out. 2018. DOI: 10.1590/s1980-220x2017015003353. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342018000100444&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 5 abr. 2022.

VEIGA, I. P. A. A escola em debate: gestão, projeto político-pedagógico e avaliação. Revista Retratos da Escola, v. 7, n. 12, p. 159–166, jun. 2013.

Published

2022-04-13

How to Cite

SILVA, S. da; RIBEIRO, E. A. W. Democratic management in the Institutional Development Plan of the Federal Institutes: an analysis based on the use of the IRaMuTeQ software. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 15, p. e37294, 2022. DOI: 10.35699/1983-3652.2022.37294. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/37294. Acesso em: 17 jul. 2024.