Collaborative skills development in multiprofessional residency coping with Covid-19

Authors

  • Renata Carneiro Souza Gomes Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-4678-1514
  • Luiza Machado Pedrozo Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6515-7058
  • Soraya Fernandes Mestriner Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil
  • Luana Pinho de Mesquita Lago Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9863-3062

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2022.40087

Keywords:

Interprofessional education, Interdisciplinary placement, COVID-19, Telemonitoring

Abstract

The aim of this study was to analyze the development of collaborative skills for teamwork by residents coping with Covid-19 in a municipality in the State of São Paulo. This is a descriptive, exploratory and transversal study with a qualitative approach, developed through a questionnaire and semi-structured interviews, with 24 medical and multiprofessional residents, who participated in the Covid-19 call center in 2020. The interviews were recorded, transcribed and analyzed using the content analysis technique. The results were organized into three themes: learning as a team, understanding the work process and approximation to user-centered care. Clarity of roles, team functioning, interprofessional communication, patient-centered care, and conflict resolution were developed skills in the call center service, enhanced by the humanization policy, which brought them closer to interprofessional collaborative practice.

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Author Biographies

Renata Carneiro Souza Gomes, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Pós-graduada Residente no Programa Atenção Integral à Saúde, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. 

Luiza Machado Pedrozo, Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Graduanda em Odontologia. Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Soraya Fernandes Mestriner, Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil

Doutora. Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. 

 

Luana Pinho de Mesquita Lago, Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Professora Doutora. Universidade de São Paulo. Faculdade de Odontologia de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

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Published

2022-11-04

How to Cite

GOMES, R. C. S. .; PEDROZO, L. M. .; MESTRINER, S. F.; LAGO, L. P. de M. . Collaborative skills development in multiprofessional residency coping with Covid-19. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 31, n. 2, p. 123–132, 2022. DOI: 10.35699/2238-037X.2022.40087. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/40087. Acesso em: 23 jul. 2024.

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ARTIGOS