FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O ESTÁGIO SUPERVISIONADO: TECENDO DIÁLOGOS, MEDIANDO A APRENDIZAGEM

Authors

  • Cintia Chung Marques Corrêa Universidade Católica de Petrópolis

Keywords:

Estágio, Formação de professores, prática docente

Abstract

The article presents the results of a research through which we studied the articulation between the institutions responsible for teacher education: the university and the school. We understand that the internships are apprenticeships guided by experienced professionals to be carried out through activities directly related to school contexts and imply the articulation between the university and the institutions that correspond to the professional field of educational work. In this way, we seek to understand the perception of teachers as co-trainers of future teachers and students as agents participating in pedagogical actions, under the guidance of the university professor. We chose as a research field a municipal school in the city of Petrópolis / RJ, considered prestigious for developing pedagogical practices that stand out in the public network. The reasoning was about the reflections of Lüdke (2013) and Pimenta (2001) about the internship in teacher training courses and the articulation between the institutions involved in the process. The authors' ideas were compared with the discourse of teachers and students collected through interviews and on-site observation. From the qualitative approach, carry out this research, we used the participant type case study as an investigation method. In view of the data obtained, we conclude that the internship occupies a fundamental space for referring the future professional to practical training and that the articulation between university and school is necessary  that the teachers of the internship field perceive themselves as co-trainers of the future teachers and these, active subjects mediated by the most experienced.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cintia Chung Marques Corrêa, Universidade Católica de Petrópolis

Cintia Chung Marques Corrêa possui Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis, Pós-Graduação em Psicopedagogia (UFF), Supervisão e Orientação Escolar (UCP), Administração Escolar (UCAM), Tecnologia Educacional (Plínio Leite) e Graduação em Pedagogia (UCP). Integrante do corpo docente do PPGE da Universidade Católica de Petrópolis. Coordenadora e docente do curso de Pedagogia da Universidade Católica de Petrópolis. Atuou como professora do curso de Pedagogia da Universidade Estácio de Sá. Participou do Projeto Produtividade Docente, tendo pesquisa premiada no ano de 2014. Atuou nas funções de gestão e orientação escolar na Educação Básica e no Departamento de Educação da Secretaria de Educação de Petrópolis. Desenvolve pesquisa na área da formação de professores e do currículo por meio do GEPCEP - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Currículo nas Escolas Públicas. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, trabalho e formação docente, currículo e formação docente, estágio e formação docente.

 

Published

2022-01-13

How to Cite

Chung Marques Corrêa, C. (2022). FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O ESTÁGIO SUPERVISIONADO: TECENDO DIÁLOGOS, MEDIANDO A APRENDIZAGEM. Educação Em Revista, 37(1). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/29817

Issue

Section

Thematic dossier

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.