Extra-musical elements in the work of K-Ximbinho
questions about musical iconography in their record covers between 1950s and 1960s
Keywords:
K-ximbinho, Jazz, Choro, Musical iconographyAbstract
K-Ximbinho participated along with other musicians from the 1950s and 1960s in a process aimed at modernizing the samba and choro in the introduction of various jazz.elements into Brazilian traditional styles. This blending of different musical genres, known at the time as “samba-jazz” or “choro jazz” was not limited to mixing rhythmic, harmonic and melodic elements, but also in the negotiation of present expressions, images and ways from North-American culture in Rio de Janeiro in a pre Bossa Nova era.
References
BERENDT, Joachim E. O Jazz: do rag ao rock. Tradução de Júlio Medaglia. Coleção Debates: Música. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1975.
CÂMARA, Leide. K-ximbinho. In: Dicionário da Música do Rio Grande do Norte. Natal: Acervo da Música Potiguar, 2001.
CAZES, Henrique (1959). Choro: do quintal ao municipal. São Paulo: Ed. 34, 2ª edição 1999.
FABRIS, Bernardo. Catita De K-Ximbinho e A Interpretação do Saxofonista Zé Bodega: aspectos híbridos entre o choro e o jazz. (Artigo de Mestrado – Programa de Pós-Graduação em Música) – Escola de Música, Universidade Federal de Minas Gerais, 2005.
GARCÍA CANCLINI, Néstor. La globalización: ¿productora de culturas híbridas?. Actas del III Congreso Latinoamericano de la Asociación Internacional para el Estudio de la Música Popular. Bogotá, 2000. Disponível em http://www.hist.puc.cl/historia/iaspm/pdf/Garciacanclini.pdf. Acesso em: 21 nov. 2007.
______, Néstor. Culturas hibridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Paidós, 2001.
KARTOMI, Margareth J. Procesos y resultados del Contacto entre Culturas Musicales: Una Discusión de Terminología y Conceptos,1981. In: CRUCES, F. et al., Lecturas de etnomusicología. p.357-381. Madrid: Trotta, 2001.
K-XIMBINHO. Fundação José Augusto, Natal, RN. 3 fev. 1975. Entrevista concedida a Tarcísio Gurgel e demais entrevistadores. (CD)
______. Produção para a série radiofônica Chorinhos e Chorões - Rádio MEC. Redação e produção Lilian Zaremba, abril de 1980b, Tijuca, RJ. Entrevista concedida a Lilian Zaremba. (CD)
SARAIVA, Joana Martins. A invenção do sambajazz: discursos sobre a cena musical de Copacabana no final dos anos de 1950 e início dos anos 1960. 109 p. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.