The Technique Supérieure de l’Archet by Lucien Capet

an important pedagogical tool in the theoretical and practical approach of the right hand in the violin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2018.5293

Keywords:

Lucien Capet’s violin bow technique, Violin Music Performance, Ivan Galamianand performance pedagogy

Abstract

This analysis of Lucien Capet’s (1873–1928) La Technique Supérieure de l’Archet (1916) aims at showing how current and relevant this work is for the fundamental approach of the right hand technique of the violinist training. The main ideas are highlighted such as the construction of technique and its relation with current violin teaching. This analysis is preceded by a contextualization of Lucien Capet’s importance in relation to the violinism scene of the twentieth century by briefly describing his trajectory.

Author Biography

  • Adonhiran Reis, Federal University of Minas Gerais, Brazil

    Doutor pela UNICAMP e mestre pela UFRJ, Adonhiran Reis iniciou-se no violino com Marie Christine Springuel e Paulo Bosisio. Como bolsista da Fundação Vitae, estudou em Paris no Conservatório Nacional de Boulogne com Maryvonne LeDizès, e seguindo orientações de Jan Orawiec, Raphael Oleg, Pierre Amoyal, Boris Belkin, Daniel Hope, Leila Josefowicz, e membros dos quartetos Debussy e Ysaye. Foi premiado em diversos concursos, como o de Juiz de Fora e o Pierre Nerini em Paris. Como solista, se apresentou frente às orquestras sinfônicas de Ribeirão Preto, da Paraíba, da UFRJ dentre outras. Atuou como spalla da Orquestra Sinfônica de Ribeirão Preto, e como spalla convidado das orquestras sinfônicas do Espírito Santo e do Teatro São Pedro (SP). Como camerista, se apresentou nos principais palcos do Brasil, e em países como França, Alemanha e Tunísia, com artistas como Antonio Meneses, Bruno Giuranna e Hagai Shaham. Adonhiran é frequentemente convidado como professor de diversos festivais de música, como o Festival do Vale do Café, da Oficina de Música de Curitiba, e do Festival de Maio de Belo Horizonte. Foi professor do bacharelado em violino e coordenador da pós-graduação Lato Sensu de música de câmara do Conservatório Brasileiro de Música entre 2010 e 2015. Atualmente é spalla da Orquestra Sinfônica da UFRJ e membro do Quarteto Carlos Gomes. Em 2016 o Quarteto Carlos Gomes lançou um disco dedicado aos quartetos de Alberto Nepomuceno pelo Selo SESC. Em 2017 foram lançados outros dois discos também pelo Selo SESC, o primeiro em parceria com Guinga, e o segundo dedicado à obras de Carlos Gomes, Alexandre Levy e Glauco Velásquez. Em 2017 o Quarteto Carlos Gomes também iniciou uma colaboração com a Editora da Osesp, com o lançamento de partituras editadas pelo quarteto, de autores como Alberto Nepomuceno, Alexandre Levy, Antônio Carlos Gomes e Glauco Velásquez.

Published

2018-08-02

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“The Technique Supérieure De l’Archet by Lucien Capet: An Important Pedagogical Tool in the Theoretical and Practical Approach of the Right Hand in the Violin”. 2018. Per Musi, no. 38 (August). https://doi.org/10.35699/2317-6377.2018.5293.

Similar Articles

101-110 of 175

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)