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The The Thematic Approach as Seen by Researchers in the Field of Science Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u315343

Keywords:

Thematic Approach, Freire, Curriculum

Abstract

Understood as a curricular perspective based on work made from thematic units, literature has indicated the Thematic Approach as a possibility for problematizing some challenges related to the educational process. This article is part of a broader research and aims to discuss characteristics of the actions of a group of researchers that have built and disseminated knowledge on this approach. We chose the collective of researchers based on a bibliographic review process, carried out in the light of Fleck's epistemology, using the top journals on the field of science education. Thus, after conducting an interview with five professors/researchers from the field of science education, who share a degree in Physics, we perceived common characteristics in relation to their actions about Thematic Approach. These characteristics were organized and presented from three categories, which emerged from the process of Discursive Textual Analysis. After presenting and discussing each of these categories and their respective sub-categories, we indicate the importance of these categories for the identification of the ways of thinking and acting of the professors/researchers group, enabling the understanding of how the Thematic Approach has disseminated in the field of Science Education.

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Author Biographies

Thiago Flores Magoga, Universidade Federal de Santa Maria/Estudante de Pós-Graduação

Possui graduação em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (2015) e mestrado em Educação em Ciências pela mesma instituição (2017). Atualmente é estudante de pós-graduação/doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, da Universidade Federal de Santa Maria. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação em Ciências em Diálogo, desde o ano de 2012.

Cristiane Muenchen, Federal University of Santa Maria

Possui graduação em Física Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria, mestrado em Educação pela mesma instituição e doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professora Associada da área de Ensino de Física e dos Programas de Pós-Graduação: Educação em Ciências - Química da Vida e Saúde (PPGECQVS) e Educação Matemática e Ensino de Física (PPGEM&EF) da Universidade Federal de Santa Maria. Coordena, desde maio de 2018, o Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências - mestrado e doutorado (www.ufsm.br/ppgecqv). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação em Ciências em Diálogo - GEPECiD (https://sites.google.com/view/gepecid). Foi editora da seção Ensino da Revista Ciência e Natura, editada e publicada pelo Centro de Ciências Naturais e Exatas da Universidade Federal de Santa Maria(2014-2018). Tem experiência na área de Ensino de Ciências/Física, com ênfase em inovações curriculares, atuando principalmente nos seguintes temas: Abordagem Temática, Três Momentos Pedagógicos como Estruturantes de Currículos, Configurações Curriculares mediante o enfoque CTS e Práticas Freireanas no Ensino de Ciências.

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Published

2020-05-20

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How to Cite

Magoga, T. F., & Muenchen, C. (2020). The The Thematic Approach as Seen by Researchers in the Field of Science Education. Brazilian Journal of Research in Science Education, 20(u), 315–343. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u315343

Issue

Section

Artigos