O que dizem os estudos da linguagem na educação científica?
Keywords:
Linguagem, Educação Científica, Análise do Discurso Francesa, Leitura, Formação de LeitoresAbstract
Considerando a importância da linguagem na elaboração do conhecimento científico por parte dos estudantes, o presente estudo busca compreender como se deu a incorporação e articulação entre Estudos da Linguagem e Educação Científica através da realização de um levantamento bibliográfico. Compreendemos a linguagem como espaço de constituição dos sujeitos e, desde esse ponto de vista, os homens, sujeitos constituídos na história, apreendem através da linguagem conceitos que os permitem compreender o mundo e nele agir. Entre os trabalhos levantados ao realizar o estudo, aparecem os seguintes temas articulando Estudos da Linguagem e Educação Científica: Linguagem enquanto produto do pensamento; O caráter metafórico da linguagem; A linguagem como ferramenta; Os professores – formados ou em formação – e sua relação com a leitura; Leitura: foco no texto ; Leitura: o texto em funcionamento; A preocupação com a formação do leitor.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2012-01-17
How to Cite
Flôr, C. C., & Cassiani, S. (2012). O que dizem os estudos da linguagem na educação científica?. Brazilian Journal of Research in Science Education, 11(2), 67–86. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4197
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.