Um encaminhamento didático fundamentado na formulação de perguntas como auxílio ao processo educacional de medição
Keywords:
Paradigma Pontual, paradigma de Conjunto, ensino de medição, formulação de perguntas, laboratório.Abstract
Investigações em ensino de ciências indicam que os estudantes trazem para a sala de aula um conjunto de ideias errôneas sobre medição, constituindo-se no que a literatura denomina de paradigma Pontual. Em busca de se aprofundar conhecimentos que contribuam ao processo educacional relacionado à medição, investiga-se o uso de um encaminhamento didático baseado num modelo de formulação de perguntas que parte de uma situação experimental problemática e do conhecimento prévio dos estudantes de estatística. Diferenciando-se de outras investigações quanto à amostra e metodologia empregada, neste estudo procurou-se averiguar o nível de entendimento que estudantes do primeiro ano de graduação em engenharia constroem do conceito científico de medição, denominado de paradigma de Conjunto, visto que resgatavam seus conhecimentos prévios de estatística aplicando-os na situação experimental quando submetidos aos questionamentos.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.