O Ensino de Química e a Qualidade do Ar Interior: Análise de uma Proposta de Abordagem Temática com Enfoque CTS
Keywords:
CTS, ACT, Ensino Médio, Ensino de Química, Qualidade do Ar InteriorAbstract
As propostas de abordagens que contemplam as interações ciência-tecnologia-sociedade (CTS) têm se mostrado como alternativa para um Ensino de Ciências que promova a Alfabetização Científica e Tecnológica (ACT) dos estudantes. Nessa perspectiva, desenvolvemos uma abordagem temática com Enfoque CTS na disciplina de Química junto a uma turma do Ensino Médio de uma escola pública na região metropolitana de Curitiba-PR. A intervenção didático-pedagógica foi construída a partir de uma série de parâmetros de ACT articulados com a temática da Qualidade do Ar Interior (QAI) e com os conteúdos específicos da disciplina. A metodologia utilizada foi a pesquisa qualitativa de natureza interpretativa e os dados constituídos foram tratados por meio da Análise Textual Discursiva de Moraes e Galiazzi (2007). A análise dos dados indica que o desenvolvimento da proposta auxiliou os estudantes a perceber os vínculos entre os conhecimentos abordados em sala e o contexto no qual estão inseridos, contribuindo para a compreensão do conteúdo científico explorado. Além disso, observou-se um maior interesse e participação dos alunos durante as aulas, acompanhados de reflexões sobre a natureza da ciência, da tecnologia e das múltiplas relações entre o contexto científico-tecnológico e o meio social.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2016-12-15
How to Cite
Oliveira, S. de, Guimarães, O. M., & Lorenzetti, L. (2016). O Ensino de Química e a Qualidade do Ar Interior: Análise de uma Proposta de Abordagem Temática com Enfoque CTS. Brazilian Journal of Research in Science Education, 16(3), 521–553. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4381
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.