The Professional Identification in a Biology Teacher Education: Who Wants to be a Teacher?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u10831109

Keywords:

teaching attractiveness, academic engagement, teaching identity, teacher training, university dropout

Abstract

The present study aimed to analyze indicators of professional identification of teacher education graduates with the four areas of activity of biology and their impact on the professional intentions of students who graduated in Biological Sciences teacher education. We carried out research with a quali-quantitative approach, performing a thematic-categorical content analysis from questionnaires applied to 97 course graduates and interviewing 11 participants. As the main results, we found that 62% of graduates completed the course without planning to become a teacher, with professional intentions mainly focused on research in Environment and Biodiversity. This result was related to other aspects analyzed, such as prior identification, as many of the participants reported already starting the course without identifying with teaching, which led few graduates to seek extracurricular internships in the area of Education (33%). This distance was amplified by the negative experience in mandatory supervised internships, which need need more articulation between the university and the school, reducing their potential for identification with teaching. Results that dimension the difficulties that the Degrees in Biological Sciences face to stimulate the student's involvement with the professional identity of the pedagogical field.

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Author Biographies

Ravi Cajú Duré, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Educação (PPGE/UFPB). Mestre em Educação (PPGE\UFPB). Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (IFRN). Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas (UFPB). Pedagogo (FAEL). Possui experiência docente na Educação Básica (Ensino Médio e Fundamental II), e no Ensino Superior na área de Educação. Atualmente trabalha como educador ambiental na Superintendência de Administração do Meio Ambiente da Paraíba (SUDEMA/PB), e desenvolve pesquisas no grupo GPEBioMA/UFPB (Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental, Ensino de Biologia e Malacologia). Tem interesse nas áreas de Didática das Ciências; Educação Ambiental; Currículo; Formação de Professores de Ciências e Biologia; Metodologias de Pesquisa Qualitativa e Mista.

 

Maria José Dias de Andrade, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (PPGE/UFPB, 2022). Mestra em Educação (PPGE/UFPB, 2018). Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN, 2018). Especialista em Produção de Material Didático para a Educação de Jovens e Adultos (EJA) (UFPB, 2016). Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas (UFPB, 2015) e Pedagogia (FAEL, 2021). Atualmente é Professora Substituta na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), trabalhando com as disciplinas de Estágio Supervisionado em Ciências I e II, Estágio Supervisionado em Biologia I e II, Instrumentação para Ensino II, Ciência e Ética no contexto do biólogo, e Monografia. Atua como Professora Especialista da área de Ciências da Natureza (Química e Biologia) no Programa Universidade para Todos (UPT). É membro do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental, Ensino de Ciências/Biologia e Malacologia (GPEBioMA-UFPB), e tem atuado nos seguintes temas: Educação, Ensino de Ciências, Ensino de Biologia, Alfabetização Científica, Formação de Professores e Modalidades Didáticas.

Francisco José Pegado Abílio, Universidade Federal da Paraíba

Professor Titular do Departamento de Metodologia da Educação, do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Bacharel em Ciências Biológicas pela UFPB (1994), Licenciado em Ciências Biológicas pela UFPB (2001), Mestre em Ciências Biológicas (Zoologia) pela UFPB (1997), Doutor em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar - São Paulo) (2002) e Pós-Doutor em Educação (Educação Ambiental) pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT - Cuiabá, 2011) sob a supervisão da Profa. Dra. Michèle Sato. Tem atuado nos seguintes temas: Educação e Meio Ambiente; Educação Ambiental (Formal, Não Formal e Informal); Ensino de Biologia e Ciências; Formação Continuada de Professores; Estágio Supervisionado em Docência no ensino de Ciências e Biologia; Formação Docente: educação permanente, (re)profissionalização docente; Educação Contextualizada para o semiárido e Bioma Caatinga. Também tem experiências na área de Ecologia da Caatinga (Ecologia de Ecossistemas Límnicos) e Malacologia (biologia, ecologia, taxonomia e EtnoMalacologia). Lider do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental, Ensino de Ciências/Biologia e Biodiversidade Malacológica (GPEBioMA), cadastrado no CNPq e reconhecido pela UFPB. Orienta no Mestrado e Doutorado em Educação - PPGE/CE/UFPB

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Published

2023-11-21

How to Cite

Duré, R. C., Andrade, M. J. D. de, & Abílio, F. J. P. (2023). The Professional Identification in a Biology Teacher Education: Who Wants to be a Teacher?. Brazilian Journal of Research in Science Education, e46357, 1–27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u10831109

Issue

Section

Artigos