Perception of Physiotherapy students about their academic formation in mental health

Authors

  • Murillo Nunes de Magalhães Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-4097-5959
  • Mara Cristina Ribeiro, Sr.ª Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6963-8158

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.14800

Keywords:

Mental health, Physiotherapy, Integrality, Curriculum

Abstract

Nowadays, new skills to work in the field of mental health have been required from the physiotherapy professionals, which requires that the university teaching and education incorporate these changes. This research aimed to know the perception of physiotherapy students from a higher education institution in the state of Alagoas, regarding of their academic formation in mental health. It uses the descriptive-exploratory study methodology with a qualitative approach, carried out with 12 interns from the last year of university. The data production was carried out through semi-structured interviews and this information was submitted to content analysis. Students classified the acquired knowledge through a curriculum matrix, related to the field of mental health, as ineffective in practice; they recognized the importance of the physiotherapist's role in the demand of care and placed bias and social stigma of mental health as challenges to be overcome.                                              

Author Biographies

  • Murillo Nunes de Magalhães, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil.

    Mestre em Ensino na Saúde e Tecnologia – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu UNCISAL (2019). Possui especialização em Saúde Pública pela UFAL (2016); especialização em Fisioterapia Neurofuncional pela FIR (2008); graduação em Fisioterapia pelo CESMAC (2006) e capacitação em Saúde Mental (2019). Atua principalmente nos seguintes temas: saúde pública, fisioterapia hospitalar e saúde mental.

  • Mara Cristina Ribeiro, Sr.ª, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil.

    Membro fundadora da Academia Alagoana de Educação. Possui doutorado em Ciências (2012) e mestrado em Enfermagem Psiquiátrica (2005), ambos pela Universidade de São Paulo (USP). Possui especialização em Saúde Pública pela Universidade de Ribeirão Preto (2002) e graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade de São Paulo (1996). É professora titular da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL). 

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Published

2020-02-04

Issue

Section

Article

How to Cite

Perception of Physiotherapy students about their academic formation in mental health. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–16, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.14800. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/14800. Acesso em: 22 dec. 2024.

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