Undergraduate student perception on learning in an emergency remote teaching course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.39198

Keywords:

emergency remote learning, active learning methods, Pharmacy undergraduate program, introductory course

Abstract

This paper aims to describe the adjustments in an introductory course adapted for Emergency Remote Teaching in a Pharmacy undergraduate program, as well as students' perceptions about the educational experience. This is a qualitative study with thematic analysis of data obtained using the focus group technique. As the pandemic context required teachers and students to seek new ways of teaching and learning, the use of active learning methods promoted interaction and connection between teachers and students, even situated in a virtual learning environment. The students' perception of the learning experience with the course indicates that the intended objectives were achieved, even though the activity overload was identified by them as a negative aspect of the class. The investigation showed a positive perception of the students of the educational experience even in the face of the challenges of the covid-19 pandemic. The results reveal the need for teacher training regarding teaching-learning methods and evaluation in a virtual learning environment, as these may be a new reality in higher education in post-pandemic times.

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Author Biographies

  • Maria do Carmo Vilas Boas Sousa, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Farmacêutica, especialista em Atenção Básica/Saúde da Família pelo programa de Residência Multiprofissional do Hospital Odilon Behrens, mestre e doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Medicamentos e Assistência Farmacêutica da Faculdade de Farmácia/UFMG. Atua no desenvolvimento de instrumento para seleção de pacientes que necessitam de acompanhamento farmacoterapêutico

  • Thais de Souza Sales, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Acadêmica de Farmácia/UFMG. Experiência como monitora bolsista do Projeto de Desenvolvimento para o Ensino de Graduação (PDEG). Atualmente, atua como estagiária no setor de desenvolvimento analítico.

  • Cristina Duarte Vianna Soares, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Farmacêutica, habilitada em indústria de medicamentos/alimentos pela UFMG (1989), mestre em Fármacos e Medicamentos pela Universidade de São Paulo (1993) e doutora em Ciências Farmacêuticas pela Temple University, Philadelphia, PA, EUA (2000). Atuou no controle de qualidade de fármacos e medicamentos, (sub)coordenação de colegiado de graduação e orientação acadêmico-pedagógica na área de saúde.

  • Maria Aparecida Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Farmacêutica. Professora Titular Departamento de Parasitologia-UFMG. Orientadora nos Programas de Pós-Graduação em Parasitologia e Mestrado Profissional em Biologia.

  • Clarice Chemello, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Farmacêutica com habilitação em Análises Clínicas/Bioquímica pela UFRGS, doutora em Farmácia pela Universidad de Granada (Espanha) e pós-doutora em Farmácia na UFSC. Docente do Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia, UFMG. Orientadora de mestrado e doutorado no PPGMAF. Atuo na prática clínica farmacêutica centrada na pessoa nos diferentes níveis de atenção à saúde.

  • Cristina Mariano Ruas, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Farmacêutica, mestrado e doutorado em Saúde Pública pela Universidade Federal de Minas Gerais. É professora da graduação e pós-graduação da Faculdade de Farmácia da UFMG. Atua na área de Saúde Coletiva, principalmente nas seguintes áreas: políticas de saúde e assistência farmacêutica. Mais recentemente tem se dedicado à saúde e à educação.

  • Simone de Araújo Medina Mendonça, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Docente, pesquisadora e extensionista dedicada à prática clínica farmacêutica na atenção primária à saúde. Interesse nos temas educação de profissionais de saúde e humanidades em saúde. Atualmente é professora adjunta do Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia, Universidade Federal de Minas Gerais.

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Published

2022-12-08

Issue

Section

Article

How to Cite

SOUSA, Maria do Carmo Vilas Boas; SALES, Thais de Souza; SOARES, Cristina Duarte Vianna; GOMES, Maria Aparecida; CHEMELLO, Clarice; RUAS, Cristina Mariano; MENDONÇA, Simone de Araújo Medina. Undergraduate student perception on learning in an emergency remote teaching course. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–18, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.39198. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39198. Acesso em: 14 dec. 2025.

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