Undergraduate student perception on learning in an emergency remote teaching course
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.39198Keywords:
emergency remote learning, active learning methods, Pharmacy undergraduate program, introductory courseAbstract
This paper aims to describe the adjustments in an introductory course adapted for Emergency Remote Teaching in a Pharmacy undergraduate program, as well as students' perceptions about the educational experience. This is a qualitative study with thematic analysis of data obtained using the focus group technique. As the pandemic context required teachers and students to seek new ways of teaching and learning, the use of active learning methods promoted interaction and connection between teachers and students, even situated in a virtual learning environment. The students' perception of the learning experience with the course indicates that the intended objectives were achieved, even though the activity overload was identified by them as a negative aspect of the class. The investigation showed a positive perception of the students of the educational experience even in the face of the challenges of the covid-19 pandemic. The results reveal the need for teacher training regarding teaching-learning methods and evaluation in a virtual learning environment, as these may be a new reality in higher education in post-pandemic times.
Downloads
References
APPENZELLER, Simone; MENEZES, Fábio Husemann; SANTOS, Gislaine Goulart dos; PADILHA, Roberto Ferreira; GRAÇA, Higor Sabino; BRAGANÇA, Joana Fróes. Novos Tempos, Novos Desafios: Estratégias para Equidade de Acesso ao Ensino Remoto Emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, supl. 1, 2 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200420. Disponível em: http://www.scielo.br/j/rbem/a/9k9kXdKQsPSDPMsP4Y3XfdL/?lang=pt. Acesso em: 20 out. 2021.
BORGES, Marcos C.; MIRANDA, Carlos H.; SANTANA, Rodrigo C.; BOLLELA, Valdes R. Avaliação formativa e feedback como ferramenta de aprendizado na formação de profissionais da saúde. Medicina (Ribeirão Preto), v. 47, n. 3, p. 324-331, 3 nov. 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i3p324-331. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/86685. Acesso em: 19 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução no 6, de 19 de outubro de 2017. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Farmácia e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil: seção 1, Brasília, DF, p. 30, 20 out. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2017-pdf/74371-rces006-17-pdf/file. Acesso em: 20 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução no 466, de 12 de dezembro de 2012. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil: seção 1, Brasília, DF, p. 59. 2012. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.
BURGESS, Annette; DIGGELE, Christie van; ROBERTS, Chris; MELLIS, Craig. Team-based learning: design, facilitation and participation. BMC Medical education, v. 20, n. 2, p. 1-7, 2020. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02287-y. Disponível em: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-020-02287-y. Acesso em: 01 ago. 2022.
FERREIRA, Líllian Franciele Silva; SILVA, Vanessa Maria Costa Bezerra; MELO, Keity Elen da Silva; PEIXOTO, Ana Carolina Beltrão. Considerações sobre a formação docente para atuar online nos tempos da pandemia de covid-19. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1-20, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24761.24761. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24761. Acesso em: 01 ago. 2022.
FREITAS, Maria Auxiliadora Silva; SANTOS, Vera Lucia Pontes dos; MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Avaliação para a aprendizagem em contextos híbridos de formação continuada: o potencial dos feedbacks na configuração de saberes didático-pedagógicos. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 10, p. 17695-17714, out. 2019. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv5n10-041. Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/3597/3399. Acesso em: 01 ago. 2022.
LOPES, Marcia Cavalcanti Raposo; MOREL, Cristina Massadar. Processos de aprendizagem de adultos na educação profissional em saúde. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00181. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/9qNr4hHQPmfjwmyZJWKJm7p/?lang=pt. Acesso em: 01 ago. 2022.
MACEDO, Kelly Dandara da Silva; ACOSTA, Beatriz Suffer; SILVA, Ethel Bastos da; SOUZA, Neila Santini de; BECK, Carmem Lúcia Colomé; SILVA, Karla Kristiane Dames da. Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. Escola Anna Nery, v. 22, n. 3, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0435. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/XkVvYBMtbgRMLxQvkQGqQ7z/?lang=pt&format=html. Acesso em: 01 ago. 2022.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/abstract/?lang=pt. Acesso em: 01 ago. 2022.
MORAES, Humberto Luiz Barros; NASCIMENTO, Solange Melo do; FARIAS, Mário André de Freitas; SANTOS JÚNIOR, Gilson Pereira. De ensino presencial para o remoto emergencial: adaptações, desafios e impactos na pós-graduação. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 10, n. 1, p. 180-193, set. 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p180-193. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9271. Acesso em: 20 out. 2021.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
OLIVEIRA, Bruno Luciano Carneiro Alves de; LIMA, Sara Fiterman; RODRIGUES, Livia dos Santos; PEREIRA JÚNIOR, Gerson Alves. Team-Based Learning como Forma de Aprendizagem Colaborativa e Sala de Aula Invertida com Centralidade nos Estudantes no Processo Ensino-Aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 42, n. 4, p. 86-95, dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v42n4RB20180050. Disponível em: http://www.scielo.br/j/rbem/a/bm8ptf9sQ9TdGwjYKc3TQFH/?lang=pt. Acesso em: 20 out. 2021.
OLIVEIRA, Diêgo Andrade de; LESSA, Rosângela Souza; RIBEIRO, Suzana Cristina Silva; VASCONCELOS, Pedro Fonseca de. O Prático Visual: o Infográfico como Ferramenta Facilitadora do Aprendizado no Curso de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, n. 4, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.4-20200158. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/Kpmz8dKNwtXhpFkBRyncFGv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 01 ago. 2022.
OLIVEIRA, Julia Costa de; PENIDO, Cláudia Maria Filgueiras; FRANCO, Ana Clara Rocha; SANTOS, Thayna Larissa Aguilar dos; SILVA, Bernardo Augusto Wilke. Especificidades do grupo focal on-line: uma revisão integrativa. Ciência & Saúde Coletiva, v. 27, n. 5, p. 1813-1826, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232022275.11682021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/nCZvvtykvGkW7grYkLRVxXL/?lang=pt. Acesso em: 01 ago. 2022.
POPE, Catherine; MAYS, Nicholas. Métodos qualitativos na pesquisa em saúde. In: POPE, Catherine; MAYS, Nicholas (org.). Pesquisa qualitativa na atenção à saúde. 3. ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2009. p. 11-21.
REIMSCHISEL, Tyler; HERRING, Anna L.; HUANG, Jennifer; MINOR, Tara J. A systematic review of the published literature on team-based learning in health professions education. Medical teacher, v. 39, n. 12, p. 1227-1237, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/0142159X.2017.1340636. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0142159X.2017.1340636. Acesso em: 01 ago. 2022.
RODRIGUES, Bráulio Brandão; CARDOSO, Rhaissa Rosa de Jesus; PERES, Caio Henrique Rezio; MARQUES, Fábio Ferreira. Aprendendo com o Imprevisível: Saúde Mental dos Universitários e Educação Médica na Pandemia de Covid-19. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, supl. 1, 2 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200404. Disponível em: http://www.scielo.br/j/rbem/a/kN9b4V5MJQtvygzTNBWsSZS/?lang=pt. Acesso em: 19 out. 2021.
RONDINI, Carina Alexandra et al. Pandemia do covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 10, n. 1, p. 41-57, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9085/4128. Acesso em: 01 ago. 2022.
SANTOS, Cremilde Mendes; KROEFF, Renata Fischer da Silveira. A contribuição do feedback no processo de avaliação formativa. EDUCA – Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 5, n. 11, p. 20-39, maio/ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.26568/educa.v5i11. Disponível em: http://repositorio.esp.mg.gov.br:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/88/Artigo%20Cremilde%20Mendes%20dos%20Santos.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 01 ago. 2022.
SILBERMAN, Dave; CARPENTER, Rob; TAKEMOTO, Jody K.; COYNE, Leanne. The impact of team-based learning on the critical thinking skills of pharmacy students. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, v. 13, n. 2, p. 116-121, fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cptl.2020.09.008. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1877129720303051. Acesso em: 01 ago. 2022.
TEIXEIRA, Larissa de Araújo Correia; COSTA, Ricardo Alves; MATTOS, Roberta Machado Pimentel Rebello de; PIMENTEL, Déborah. Saúde mental dos estudantes de Medicina do Brasil durante a pandemia da coronavirus disease 2019. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 70, n. 1, p. 21-29, jan./mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000315. Disponível em: http://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/yjxwLdpJ6q5CJJCpPNxKr5R/. Acesso em: 19 out. 2021.
TONG, Allison; SAINSBURY, Peter; CRAIG, Jonathan. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. International Journal for Quality in Health Care, v. 19, n. 6, p. 349-357, set. 2007. DOI: https://doi.org/10.1093/intqhc/mzm042. Disponível em: https://academic.oup.com/intqhc/article/19/6/349/1791966. Acesso em: 20 out. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução nº 02/2020, de 9 de julho de 2020. Regulamenta o ensino remoto emergencial para os cursos de graduação da UFMG durante período de pandemia da doença COVID-19. Belo Horizonte: Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão, 2020. Disponível em: https://ufmg.br/storage/7/2/7/c/727cdac040b9f81d6c3a531b0e3cafe7_15944093123508_526377393.pdf. Acesso em: 06 out. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria do Carmo Vilas Boas Sousa, Thais de Souza Sales, Cristina Duarte Vianna Soares, Maria Aparecida Gomes, Clarice Chemello, Cristina Mariano Ruas, Simone de Araújo Medina Mendonça

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

























