Nursing students’ perception of clinical competences

Authors

  • Evelyn Nunes da Rocha Faculdades Pequeno Príncipe - FPP, Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Criança e do Adolescente, Curitiba PR , Brasil, Faculdades Pequeno Príncipe - FPP, Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Criança e do Adolescente. Curitiba, PR - Brasil http://orcid.org/0000-0002-5537-9367
  • Maria de Fátima Mantovani Universidade Federal do Paraná - UFPR, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Curitiba PR , Brasil, Universidade Federal do Paraná - UFPR, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Curitiba, PR - Brasil http://orcid.org/0000-0001-7961-8273
  • Ângela Taís Mattei da Silva Universidade Federal do Paraná - UFPR, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Curitiba PR , Brasil, Universidade Federal do Paraná - UFPR, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Curitiba, PR - Brasil http://orcid.org/0000-0002-4927-3806
  • Mireille Janczyk Hereibi UFPR, Curitiba PR , Brasil, UFPR, Curso de Enfermagem. Curitiba, PR - Brasil http://orcid.org/0000-0002-0620-1538
  • Wendy Julia Mariano Viante UFPR, Curitiba PR , Brasil, UFPR, Curso de Enfermagem. Curitiba, PR - Brasil http://orcid.org/0000-0002-1719-5778
  • Daniele Ritter Kwiatkoski Universidade Federal do Paraná - UFPR, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Curitiba PR , Brasil, Universidade Federal do Paraná - UFPR, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Curitiba, PR - Brasil http://orcid.org/0000-0002-3500-4592

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20190027

Keywords:

Clinical Competence, Education, Nursing, Traineeships, Perception, Professional Competence, Students, Nursing

Abstract

Objective: to compare the perception of clinical competence of Nursing students
at the beginning and at the end of the supervised internship in the last semester of
the undergraduate course. Method: this is a descriptive, longitudinal study with a
quantitative approach performed in the facilities of the nursing course of a public
university. Seventeen academics from the last semester of undergraduate nursing
course participated in the study. Data were collected from February to June 2017 in two
moments, at the beginning and the end of the semester, by applying a translated and
transculturally adapted clinical competence questionnaire, with 48 questions divided
into two domains: nursing professional behaviors and competences/skills. Results: the
participants were female, with a mean age of 26.2 years, and entered the institution
between 2012 and 2013. There was statistical significance in the comparison of the
perception of competences before and after the internship in both domains (p < 0.01).
Conclusion: the students perceived an improvement in clinical competence, and at the
end of the training, they stated that they were able and had skills to perform activities
alone or with little supervision.

References

Souza CJS, Valente GSC. Formacao pedagogica do enfermeiro docente baseada em competencias: exigencia ou necessidade? Eur J Educ Studies. 2017[citado em 2018 mar. 15]; 3(3):241-51. Disponivel em: https://oapub.org/edu/index.php/ejes/article/view/526/1449

Lofmark A, Ekstrand-Thorell I. Nursing students’ and preceptors’ perceptions of using a revised assessment form in clinical nursing education. Nurse Educ Pract. 2014[citado em 2016 set. 05];14(3):275-80. Disponivel em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24140366

Ministerio da Educacao (BR). Camara de Educacao Superior. Resolucao CNE/CES N. 3, de 7 de novembro de 2001. Diario Oficial da Uniao, Brasilia, DF, 9 de novembro de 2001. Secao 1, p. 37. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduacao em Enfermagem. [citado em 2017 maio 05]. Disponivel em: http://goo.gl/Z1iCAZ

Alves EATD, Cogo ALP. Percepcao de estudantes de enfermagem sobre o processo de aprendizagem em ambiente hospitalar. Rev Gaucha Enferm. 2014[citado em 2016 ago. 15]; 35(1):102-9. Disponivel em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1983-14472014000100102&script=sci_arttext&tlng=pt

Liou SR, Cheng CY. Developing and validating the Clinical Competence Questionnaire: a self-assessment instrument for upcoming baccalaureate nursing graduates. J Nurs Educ Pract. 2014[citado em 2016 set. 14];4(2):56-66. Disponivel em: http://goo.gl/JW4nk1

Kwiatkoski, DR; Mantovani MF; Pereira, EM; Bortolato-Major, C; Mattei, AT; Peres, AM. Traducao e adaptacao transcultural do Clinical Competence Questionnaire para uso no Brasil. Rev Latino-Am Enferm. 2017[citado em 2018 maio 19];25:e2898. Disponivel em: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/download/134954/130767

Vieira S. Introducao a bioestatistica. Rio de Janeiro: Elsevier; 2011.

Conselho Nacional de Saude (BR). Resolucao n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Diario oficial [da] Republica Federativa do Brasil, Secao 1, p. 59. Brasilia, DF, 13 jun. 2013[citado em 2017 maio 05]. Disponivel em: http://goo.gl/2Xz8af

Fundacao Oswaldo Cruz. O perfil da enfermagem no Brasil. Rio de Janeiro: FIOCRUZ; 2012[citado em 2017 maio 05]. Disponivel em: https://portal.fiocruz.br/pt-br/content/pesquisa-inedita-traca-perfil-da-enfermagemno-brasil

Camelo SHH, Angerami ELS. Competencia profissional: a construção de conceitos, estrategias desenvolvidas pelos servicos de saude e implicacoes para a enfermagem. Texto Contexto Enferm. 2013[citado em 2018 maio 08];22(2):552-60. Disponivel em: http://www.redalyc.org/html/714/71427998034

Benito GAV, Tristao KM, Paula ACSF, Santos MA, Ataide LJ, Lima RCD. Desenvolvimento de competencias gerais durante o estagio supervisionado. Rev Bras Enferm. 2012[citado em 2018 maio 06];65(1):172-8. Disponivel em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v65n1/25.pdf

Kim KH. Clinical competence among senior nursing students after their preceptorship experiences. J Prof Nurs. 2007[citado em 30 nov. 2018];23(6):369-75. Disponivel em: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18053963

Madhavanpraphakaran GK, Shukri RK, Balachandran S. Preceptors’ perceptions of clinical nursing. J Contin Educ Nurs. 2013[citado em 2018 dez. 01];45(1):28-34. Disponivel em: https://pdfs.semanticscholar.org/f60d/30f9ebce42847b007fbc9fcdfa9741acb008.pdf

Jho MY. Effects of core fundamental nursing skills education on self-efficacy clinical competence and practice satisfaction in nursing students. J Korean Acad Fundam Nurs. 2014[citado em 2018 dez. 01];21(3):292-301. Disponivel em: https://j.kafn.or.kr/journal/view.php?number=797

Aued GK, Bernardino E, Peres AM, Lacerda MR, Dallaire C, Ribas EN. Clinical competences of nursing assistants: a strategy for people management. Rev Bras Enferm. 2016[citado em 2018 dez. 01];69(1):130-7. Disponivel em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690119i

Published

2019-08-01

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Nursing students’ perception of clinical competences. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2019 Aug. 1 [cited 2025 May 2];23. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49800

Similar Articles

1-10 of 1609

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)