The house museum as a place of time experience:
The question of anachronism and the poetics of contemporary art
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2018.15592Keywords:
House Museum, Temporality, Contemporary ArtAbstract
Among the historical museums, house museums constitute dwelling spaces that aim to establish a narrative where the intimacy of the former resident is incorporated into the museography, seeking to dialogue with temporality. Considered as places of symbolic significance, these heterotopias of the time of decorated environments elaborate the construction of a time condensed in the space. Trying to convince us of its authenticity, museography develops scenarios crossed by an anachronistic representation. The present article seeks to reflect on the reinvention of the writing of a place that can accommodate interventions of contemporary art, creating sensitive fields of experience for the observer.
References
AFONSO, M.M.; SERRES, J.P. Casa-museu, museu-casa ou casa histórica? Uma controversa tipologia museal, em Contribuciones a las Ciencias Sociales, Noviembre 2014. Disponível em <http://www.eumed.net/rev/cccss/30/casa-museu.html> . Acesso em 09 abr. 2015.
BAZIN, Germain. Le Temps de Musées. Liège : Desor, 1967.
BREFE, Ana Cláudia Fonseca. Os primórdios do museu: da elaboração conceitual à instituição pública. Projeto História. Revista do Programa de Estudos PósGraduados de História. São Paulo, (17), p.284-315, Nov.1998. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/11178>. Acesso em: 31 jan. 2018.
BUTCHER-YOUGHANS, Sherry. Historic House Museums : a practical handbook for their care, preservation, and management. New York: Oxford University Press, 1993.
CHOAY, Françoise. A Alegoria do Patrimônio. São Paulo: Estação Liberdade, 2006.
CHOAY, Françoise. A Alegoria do Patrimônio. São Paulo: Estação Liberdade, 2006.
DESVALÉES, André; MAIRESSE, François (Org.). Conceitos-Chave de Museologia, ICOM: Rio de Janeiro, 2010.
DIDI-HUBERMANN, Georges. Ante el Tiempo: Historia del Arte y anacronismo de las imágenes [2000].Tradução de Oscar Antonio Oviedo Funes. Buenos Aires: AdrianaHidalgo Editora, 2011.
______________________. A Imagem Sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2013.
FOUCAULT, Michel. Outros Espaços. In: MOTTA, Manoel Barros (Org.). Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema/ Michel Foucault (Ditos e Escritos) [1984]. Forense Universitária: Rio de Janeiro, 2009. p. 411-422.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, Aura e Rememoração: ensaios sobre Walter Benjamim, São Paulo: Editora 34, 2014.
KOSSOVITCH, Leon. Apresentação. In: ALBERTI, Leon Batista. Da Pintura. Campinas: Editora da UNICAMP, 1989.
KWON, Miwon. Um lugar após o outro: anotações sobre o site-specific. In: Arte&Ensaios, Revista do Programa de Pós-Graduação PPGAV, Rio de Janeiro, n.17, pp. 167-187, dez. 2008.
MALTA, Marize. Arte Doméstica e imagem da nação: um olhar sobre os museuscasa de Rui Barbosa e de Benjamim Constant. Museologia e Interdisciplinaridade: Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade de Brasília, vol.1, nº1, jan./jul. de 2012. Disponível em: < http://www.red.unb.br/index.php/museologia/article/view/6852 >. Acesso 3m: 15 abr. 2015.
MENESES, Ulpiano Bezerra. Do Teatro da Memória ao Laboratório da História: a exposição museológica e conhecimento histórico. Anais do Museu Paulista: São Paulo, v.2, p.9-42, jan./dez.1994. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/anaismp/v2n1/a02v2n1.pdf>. Acesso em 27 mar. 2015.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível [1964]. São Paulo: Perspectiva, 2003.
MORAES, Leandro. UOL Receitas. Madeleines. Disponível em< http://comidasebebidas.uol.com.br/receitas/2012/05/06/madeleines.htm> Acesso em 27 jun. 2015.
NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Revista do Programa de Estudos e Pós-Graduação em História, PUC-SP, n.10, p.7-28, 1993.
PERICHI, Ciro Caballo. Que é Museografia. Conferência. In: ARNAUT, Jurema Kopke Eis; FONSECA, Cícero Antonio (Orgs). Museografia: a linguagem dos museus a serviço da sociedade e de seu patrimônio cultural. Rio de Janeiro: IPHAN/OEA, 1997.
PESSANHA, José Américo Motta. A Retórica dos Museus. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 09/07/1988, Ideias, p.08. Disponível em: <http://pt.scribd.com/doc/57335362/Pessanha-a-Ret-d3rica-DosMuseus#scribd>. Acesso em fevereiro/ 2015.
RACZ, Imogen. Art and the Home: Comfort, alienation and the everyday. London: I.B.Tauris, 2015.
SILVEIRA, Maria Teresa. Museu Casa de Rui Barbosa: Interpretação, Memória e Esquecimento. Dissertação de Mestrado para o Programa de Pós Graduação em Museologia e Patrimônio,
UNIRIO/MAST, 2016. Disponível em <http://www.repositoriobc.unirio.br:8080/xmlui/bitstream/handle/unirio/11178/Dissert
%20Teresa%20Silveira.pdf?sequence=1&isAllowed=y > acesso em 20 nov. 2018.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Maria Teresa da Silveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.