Da pintura histórica à bienal histórica

autonomia, curadoria e bienalização

Authors

  • Manoel Silvestre Friques Universidade Federal do Rio de Janeiro (UNIRIO), Brasil

Keywords:

Curatorship, History of Exhibitions, Autonomy

Abstract

This article targets on the relationship between art, history and curatorship. Its structure has a threefold division, focusing, at first, the dichotomy between curating and autonomy found in critical fortune associated with São Paulo Biennial’s editions. Then, it discusses the consolidation of History of Expositions, considering the flourishment of mega exhibitions and the “transnational legacy” of Magiciens de la Terre (Paris, 1989). Finally, it investigates the curatorial strategies of the XXXI edition of the Bienal de São Paulo, from the perspective of historical painting.

Author Biography

Manoel Silvestre Friques, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UNIRIO), Brasil

Manoel Silvestre Friques é Teórico do Teatro (UNIRIO) e Engenheiro de Produção (UFRJ). Doutorando no Programa de História Social da PUC-Rio, foi Visiting Scholar no Department of Art History and Archaeology da Columbia University (2015-2016), é Mestre em Artes Cênicas pela UNIRIO. Professor da Escola de Engenharia de Produção da UNIRIO, deu aulas, entre 2008 e 2013, nos cursos de Design de Moda e Artes da Faculdade SENAI Cetiqt. Publicou o livro de críticas Seis Chaves (EAV, 2012) e ensaios nas revistas Concinittas, Poeisis, Arte & Ensaios, Percevejo, Urdimento, E-compós, dentre outras. Dentre suas últimas curadorias destacam-se Lúmens (Furnas Espaço Cultural), Incorpóreo (Centro de Justiça Federal), ambas individuais de João Penoni em 2013; Brazo de Monte, exposição individual de Andrés Boero Madrid, no Uruguai em 2014; e as exposições coletivas Coisas Vistas Aqui e Ali, Sem Óculos e Curadoria Operária (ambas no Espaço Cultural Sergio Porto, 2014).

References

ALTSHULER, Bruce. Biennials and Beyond - exhibitions that made art history. 1962-2002. Londres: Phaidon, 2013.

AMARAL, Aracy. Bienais ou Da impossibilidade de reter o tempo. In: REVISTA USP, São Paulo, n.52, p. 16-25, dezembro/fevereiro 2001-2002.

AMARAL, Aracy. O curador como estrela. Mesa-redonda realizada no MoMA, Nova York, em 1988.

BELTING, Hans. BUDDENSIED, Andrea. WEIBEL, Peter. The Global Contemporary and the Rise of New Art Worlds. Alemanha: ZKM | center for Art and Media Karlsruhe, 2013.

BHABHA, Homi. Arte e Iminência. In: PÉREZ-ORAMAS, Luis et al. Catálogo da 30 Bienal de São Paulo: a iminência das poéticas. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2012.

BISHOP, Claire. Shows of Force. In: Revista Artforum, Março 2014, p. 77-78.

BRITO, Ronaldo. FLÓRIDO, Marisa. Há um colapso e um rearranjo entre imagens e relatos, entre o expor e o significar. In: BARTHOLOMEU, Cezar, TAVORA, Maria Luisa (org.) Revista Arte & Ensaios n. 27, Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais / Escola de Belas Artes, UFRJ, dezembro de 2013.

BUCHLOH, Benjamin. The whole earth show: an interview with Jean-Hubert Martin. In: Making Art Global (Part 2) - ‘Magiciens de la Terre’ 1989. Londres: Afterall Books, 2013.

CANONGIA, Ligia. A ousadia sob controle. In: FILHO, Paulo Venâncio (org.). 30 x Bienal: transformações na arte brasileira da 1 a 30 edição. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2013.

COCCHIARALE, Fernando. Crítica: a palavra em crise. In: BASBAUM, Ricardo (org.) Arte contemporânea brasileiras: texturas, dicções, ficções, estratégias. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos | Contracapa, 2001.

COLI, Jorge. A vanguarda do tédio. In: FILHO, Paulo Venâncio (org.). 30 x Bienal: transformações na arte brasileira da 1 a 30 edição. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2013.

COLI, Jorge. Como estudar a arte brasileira do século XIX? São Paulo: Editora Senac, 2005.

CONDURU, Roberto. Transparência Opaca. In: Revista Concinnitas: arte, cultura e pensamento. Ano 5, número 6, p. 30-35, julho 2004.

DUARTE, Paulo Sérgio. O espetáculo do fetiche. In: Revista Concinnitas: arte, cultura e pensamento. Ano 5, número 6, p. 36-37, julho 2004.

DUFRÊNE, Thierry. Art contemporain et Antropologie. Anais do XXXII Colóquio CBHA (Comitê Brasileiro de História da Arte). Direções e sentidos da história da arte. Campinas, 2012.

GAITÁN, Juan A. HORN, Gabriele. Catálogo da 8ª Bienal de Berlim. Berlim: KW Institute for Contemporary Art, 2014.

GROYS, Boris. The Curator As Iconoclast. In: History and Theory, Bezalel // Issue No.2 – New Approaches in Contemporary Curating, Spring 2006.

HERKENHOFF, Paulo. A Bienal de São Paulo e seus compromissos culturais e políticos. In: REVISTA USP, São Paulo, n.52, p. 116-121, dezembro/fevereiro 2001-2002.

HOFFMAN, Jens. (ed.) Ten Fundamental Questions of Curating. Mousse Publishing, Fiorucci Art Trust, 2013.

JOSELIT, David. Material Witness. Revista Artforum, Fevereiro de 2015.

KRAUSS, Rosalind et al. Art since 1900: modernism, postmodernism, antimodernism. New York: Thames & Hudson, 2011.

LA FUENTE, Pablo. Introduction: from the outside in - ‘Magicien de la Terre’ and Two Histories of Exhibitions. In: Making Art Global (Part 2) - ‘Magiciens de la Terre’ 1989. Londres: Afterall Books, 2013.

LANEYRIE-DAGEN, Nadeije. Apresentação. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline (org.). A pintura volume 10: os gêneros pictóricos. São Paulo: Ed. 34, 2006.

LEIRNER, SHEILA. A Bienal faz 50 anos. Onde fica a arte? In: REVISTA USP, São Paulo, n.52, p. 38-45, dezembro/fevereiro 2001-2002.

LEIRNER, SHEILA. O grande é pequeno. In: ARS (São Paulo) vol.1 no.2 São Paulo Dec. 2003 http://dx.doi.org/10.1590/S1678-53202003000200009

MAMMÌ, Lorenzo. O que resta: arte e crítica de arte. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

MARTIN, Jean-Hubert. The death of Art - Long Live Art. In: Making Art Global (Part 2) - ‘Magiciens de la Terre’ 1989. Londres: Afterall Books, 2013.

MAYO, NURITA. BELTRÁN, ERICK. (org.) Catálogo da 31 Bienal de São Paulo - Como (...) coisas que não existem. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2014.

MICHAELS, Walter Benn. Neoliberal Aesthetics: Fried, Rancière and the Form of the Photograph. In: Revista Nonsite.org de 25 de janeiro de 2011. Disponível em: http://nonsite. org/issues/issue-1/neoliberal-aesthetics-fried-ranciere-and-the-form-of-the-photograph, acessado em 15 de maio de 2015.

MONACHESI, Para Lisette, com amor. In: Revista Select, 20. Outubro de 2014.

NAVES, Rodrigo. A bienal dos inscritos. In: O vento e o moinho: ensaios sobre arte moderna e contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

NAVES, Rodrigo. Entrevista a Angela Pimenta. In: FILHO, Paulo Venâncio (org.). 30 x Bienal: transformações na arte brasileira da 1 a 30 edição. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2013.

OGUIBE, Olu. O Fardo da Curadoria. In: Revista Concinnitas: arte, cultura e pensamento. Ano 5, número 6, p. 6-17, julho 2004.

OSBORNE, Peter. Anywhere or not at all: philosophy of contemporary art. Londres: Verso, 2013.

PEDROSA, Mario; MAMMI, Lorenzo (org.). Arte. Ensaios: Mário Pedrosa. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

REINALDIM, Ivair. A Grande Tela: curadoria e discurso crítico da pintura na década de 1980. In: II Seminário de Pesquisadores do PPGArtes - UERJ. Dezembro, 2008. http://www.ppgartes.uerj.br/seminario/2sp_artigos/ivair_reinaldim.pdf

SCOVINO, Felipe. Ser Curador Hoje no Brasil. In: Revista Poiesis, n 26, p. 35-40, Dezembro de 2015.

SONTAG, Susan. Against interpretation and other essays. New York: Picador/Farrar, Straus and Giroux, 2001.

SOUZA, Gilda de Mello e. A estética rica e a estética pobre dos professores franceses. In: REVISTA Discurso, São Paulo, n.9, p. 9-30, 1978.

STEEDS, Lucy et al. Making Art Global (Part 2) - ‘Magiciens de la Terre’ 1989. Londres: Afterall Books, 2013.

SUSSEKIND, Flora. Que eficácia pode ter? Adaptabilidade e resistência. In: SUSSEKIND, Flora. DIAS, Tania. PEDROSA, Celia (org.) Crítica e Valor: uma homenagem a Silviano Santiago. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 2014.

YÚDICE, George. A conveniência da cultura. Minas Gerais: UFMG, 2004.

ZANINI, Walter; FREIRE, Cristina (org.). Walter Zanini: escrituras críticas. São Paulo: Annablume / MAC USP, 2013.

Published

2016-11-01

How to Cite

FRIQUES, M. S. Da pintura histórica à bienal histórica: autonomia, curadoria e bienalização. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 287–308, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15753. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section