Da pintura histórica à bienal histórica
autonomia, curadoria e bienalização
Keywords:
Curatorship, History of Exhibitions, AutonomyAbstract
This article targets on the relationship between art, history and curatorship. Its structure has a threefold division, focusing, at first, the dichotomy between curating and autonomy found in critical fortune associated with São Paulo Biennial’s editions. Then, it discusses the consolidation of History of Expositions, considering the flourishment of mega exhibitions and the “transnational legacy” of Magiciens de la Terre (Paris, 1989). Finally, it investigates the curatorial strategies of the XXXI edition of the Bienal de São Paulo, from the perspective of historical painting.
References
ALTSHULER, Bruce. Biennials and Beyond - exhibitions that made art history. 1962-2002. Londres: Phaidon, 2013.
AMARAL, Aracy. Bienais ou Da impossibilidade de reter o tempo. In: REVISTA USP, São Paulo, n.52, p. 16-25, dezembro/fevereiro 2001-2002.
AMARAL, Aracy. O curador como estrela. Mesa-redonda realizada no MoMA, Nova York, em 1988.
BELTING, Hans. BUDDENSIED, Andrea. WEIBEL, Peter. The Global Contemporary and the Rise of New Art Worlds. Alemanha: ZKM | center for Art and Media Karlsruhe, 2013.
BHABHA, Homi. Arte e Iminência. In: PÉREZ-ORAMAS, Luis et al. Catálogo da 30 Bienal de São Paulo: a iminência das poéticas. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2012.
BISHOP, Claire. Shows of Force. In: Revista Artforum, Março 2014, p. 77-78.
BRITO, Ronaldo. FLÓRIDO, Marisa. Há um colapso e um rearranjo entre imagens e relatos, entre o expor e o significar. In: BARTHOLOMEU, Cezar, TAVORA, Maria Luisa (org.) Revista Arte & Ensaios n. 27, Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais / Escola de Belas Artes, UFRJ, dezembro de 2013.
BUCHLOH, Benjamin. The whole earth show: an interview with Jean-Hubert Martin. In: Making Art Global (Part 2) - ‘Magiciens de la Terre’ 1989. Londres: Afterall Books, 2013.
CANONGIA, Ligia. A ousadia sob controle. In: FILHO, Paulo Venâncio (org.). 30 x Bienal: transformações na arte brasileira da 1 a 30 edição. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2013.
COCCHIARALE, Fernando. Crítica: a palavra em crise. In: BASBAUM, Ricardo (org.) Arte contemporânea brasileiras: texturas, dicções, ficções, estratégias. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos | Contracapa, 2001.
COLI, Jorge. A vanguarda do tédio. In: FILHO, Paulo Venâncio (org.). 30 x Bienal: transformações na arte brasileira da 1 a 30 edição. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2013.
COLI, Jorge. Como estudar a arte brasileira do século XIX? São Paulo: Editora Senac, 2005.
CONDURU, Roberto. Transparência Opaca. In: Revista Concinnitas: arte, cultura e pensamento. Ano 5, número 6, p. 30-35, julho 2004.
DUARTE, Paulo Sérgio. O espetáculo do fetiche. In: Revista Concinnitas: arte, cultura e pensamento. Ano 5, número 6, p. 36-37, julho 2004.
DUFRÊNE, Thierry. Art contemporain et Antropologie. Anais do XXXII Colóquio CBHA (Comitê Brasileiro de História da Arte). Direções e sentidos da história da arte. Campinas, 2012.
GAITÁN, Juan A. HORN, Gabriele. Catálogo da 8ª Bienal de Berlim. Berlim: KW Institute for Contemporary Art, 2014.
GROYS, Boris. The Curator As Iconoclast. In: History and Theory, Bezalel // Issue No.2 – New Approaches in Contemporary Curating, Spring 2006.
HERKENHOFF, Paulo. A Bienal de São Paulo e seus compromissos culturais e políticos. In: REVISTA USP, São Paulo, n.52, p. 116-121, dezembro/fevereiro 2001-2002.
HOFFMAN, Jens. (ed.) Ten Fundamental Questions of Curating. Mousse Publishing, Fiorucci Art Trust, 2013.
JOSELIT, David. Material Witness. Revista Artforum, Fevereiro de 2015.
KRAUSS, Rosalind et al. Art since 1900: modernism, postmodernism, antimodernism. New York: Thames & Hudson, 2011.
LA FUENTE, Pablo. Introduction: from the outside in - ‘Magicien de la Terre’ and Two Histories of Exhibitions. In: Making Art Global (Part 2) - ‘Magiciens de la Terre’ 1989. Londres: Afterall Books, 2013.
LANEYRIE-DAGEN, Nadeije. Apresentação. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline (org.). A pintura volume 10: os gêneros pictóricos. São Paulo: Ed. 34, 2006.
LEIRNER, SHEILA. A Bienal faz 50 anos. Onde fica a arte? In: REVISTA USP, São Paulo, n.52, p. 38-45, dezembro/fevereiro 2001-2002.
LEIRNER, SHEILA. O grande é pequeno. In: ARS (São Paulo) vol.1 no.2 São Paulo Dec. 2003 http://dx.doi.org/10.1590/S1678-53202003000200009
MAMMÌ, Lorenzo. O que resta: arte e crítica de arte. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
MARTIN, Jean-Hubert. The death of Art - Long Live Art. In: Making Art Global (Part 2) - ‘Magiciens de la Terre’ 1989. Londres: Afterall Books, 2013.
MAYO, NURITA. BELTRÁN, ERICK. (org.) Catálogo da 31 Bienal de São Paulo - Como (...) coisas que não existem. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2014.
MICHAELS, Walter Benn. Neoliberal Aesthetics: Fried, Rancière and the Form of the Photograph. In: Revista Nonsite.org de 25 de janeiro de 2011. Disponível em: http://nonsite. org/issues/issue-1/neoliberal-aesthetics-fried-ranciere-and-the-form-of-the-photograph, acessado em 15 de maio de 2015.
MONACHESI, Para Lisette, com amor. In: Revista Select, 20. Outubro de 2014.
NAVES, Rodrigo. A bienal dos inscritos. In: O vento e o moinho: ensaios sobre arte moderna e contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
NAVES, Rodrigo. Entrevista a Angela Pimenta. In: FILHO, Paulo Venâncio (org.). 30 x Bienal: transformações na arte brasileira da 1 a 30 edição. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2013.
OGUIBE, Olu. O Fardo da Curadoria. In: Revista Concinnitas: arte, cultura e pensamento. Ano 5, número 6, p. 6-17, julho 2004.
OSBORNE, Peter. Anywhere or not at all: philosophy of contemporary art. Londres: Verso, 2013.
PEDROSA, Mario; MAMMI, Lorenzo (org.). Arte. Ensaios: Mário Pedrosa. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
REINALDIM, Ivair. A Grande Tela: curadoria e discurso crítico da pintura na década de 1980. In: II Seminário de Pesquisadores do PPGArtes - UERJ. Dezembro, 2008. http://www.ppgartes.uerj.br/seminario/2sp_artigos/ivair_reinaldim.pdf
SCOVINO, Felipe. Ser Curador Hoje no Brasil. In: Revista Poiesis, n 26, p. 35-40, Dezembro de 2015.
SONTAG, Susan. Against interpretation and other essays. New York: Picador/Farrar, Straus and Giroux, 2001.
SOUZA, Gilda de Mello e. A estética rica e a estética pobre dos professores franceses. In: REVISTA Discurso, São Paulo, n.9, p. 9-30, 1978.
STEEDS, Lucy et al. Making Art Global (Part 2) - ‘Magiciens de la Terre’ 1989. Londres: Afterall Books, 2013.
SUSSEKIND, Flora. Que eficácia pode ter? Adaptabilidade e resistência. In: SUSSEKIND, Flora. DIAS, Tania. PEDROSA, Celia (org.) Crítica e Valor: uma homenagem a Silviano Santiago. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 2014.
YÚDICE, George. A conveniência da cultura. Minas Gerais: UFMG, 2004.
ZANINI, Walter; FREIRE, Cristina (org.). Walter Zanini: escrituras críticas. São Paulo: Annablume / MAC USP, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.