Da pintura histórica à bienal histórica

autonomia, curadoria e bienalização

Authors

  • Manoel Silvestre Friques Universidade Federal do Rio de Janeiro (UNIRIO), Brasil

Keywords:

Curatorship, History of Exhibitions, Autonomy

Abstract

This article targets on the relationship between art, history and curatorship. Its structure has a threefold division, focusing, at first, the dichotomy between curating and autonomy found in critical fortune associated with São Paulo Biennial’s editions. Then, it discusses the consolidation of History of Expositions, considering the flourishment of mega exhibitions and the “transnational legacy” of Magiciens de la Terre (Paris, 1989). Finally, it investigates the curatorial strategies of the XXXI edition of the Bienal de São Paulo, from the perspective of historical painting.

Author Biography

  • Manoel Silvestre Friques, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UNIRIO), Brasil

    Manoel Silvestre Friques é Teórico do Teatro (UNIRIO) e Engenheiro de Produção (UFRJ). Doutorando no Programa de História Social da PUC-Rio, foi Visiting Scholar no Department of Art History and Archaeology da Columbia University (2015-2016), é Mestre em Artes Cênicas pela UNIRIO. Professor da Escola de Engenharia de Produção da UNIRIO, deu aulas, entre 2008 e 2013, nos cursos de Design de Moda e Artes da Faculdade SENAI Cetiqt. Publicou o livro de críticas Seis Chaves (EAV, 2012) e ensaios nas revistas Concinittas, Poeisis, Arte & Ensaios, Percevejo, Urdimento, E-compós, dentre outras. Dentre suas últimas curadorias destacam-se Lúmens (Furnas Espaço Cultural), Incorpóreo (Centro de Justiça Federal), ambas individuais de João Penoni em 2013; Brazo de Monte, exposição individual de Andrés Boero Madrid, no Uruguai em 2014; e as exposições coletivas Coisas Vistas Aqui e Ali, Sem Óculos e Curadoria Operária (ambas no Espaço Cultural Sergio Porto, 2014).

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Published

2016-11-01

Issue

Section

Articles - Open section

How to Cite

Da pintura histórica à bienal histórica: autonomia, curadoria e bienalização. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 287–308, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15753. Acesso em: 19 dec. 2024.

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