Dialogue between education and work
meanings and conceptions of integrated curriculum in a PROEJA purpose
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2020.19945Keywords:
Integrated curriculum, PROEJA, Education and workAbstract
This paper aims to discuss a proposal of the integrated curriculum of National Program for the integration between Professional and Basic Education for young people and adults (PROEJA), based on Education Administrative Technician’s talk members of a study group for viability and implementation of the Program on a campus of the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio Grande do Sul. Its main objective is to reflect on and analyze these employees’ answers, to stand out the meanings assigned to the integrated curriculum of PROEJA. The main referenced researchers that stand out are Arroyo (1998; 2007; 2016), Sacristán (2017), and Santomé (1998). From a methodological point of view, this research stems from the results of the qualitative research, utilizing a questionnaire as its data-collection tool. The data were analyzed under the orientation of the Content Analysis proposed by Bardin (2016). Some theoretical-conceptual contributions of Orlandi’s (1996; 2009; 2012) Discourse Analysis were also chosen for consideration. It is highlighted, as the main results, that there is a historical and institutional memory that voices itself, in the words of the workers, and that, although they present singular and representative voices of the places each of them occupy in the institution, the same workers produce meaning regarding polytechnic and integrated curriculums, oriented by conceptions that aim at the integral graduation of the students.
Downloads
References
ACHARD, Pierre. Memória e produção discursiva do sentido In: ACHARD, P. et al. (Org.) Papel da memória. Tradução e introdução José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 2007.
AMORIM, Rodrigo de Freitas. Formação do trabalhador no Proeja: entre os laços e embaraços do discurso oficial aos diálogos/Proeja no Instituto Federal de Goiás. 2016. 215 f. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Educação (RC)) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.
ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, v. 52, n. 38, p. 61–80, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/viewFile/7956/5723. Acesso em: 28 out. 2018.
ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima.; RODRIGUES, Doriedson do Socorro; SILVA, Gilmar Pereira da. Ensino Integrado como projeto político de transformação social. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 161-186, abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9302. Acesso em: 17 mar. 2020.
ARROYO, Miguel Gonzales. Trabalho – Educação e Teoria Pedagógica. In: Frigotto, Gaudêncio (Org.). Educação e Crise do Trabalho: Perspectivas de Final de Século. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1998. p. 138 – 165.
ARROYO, Miguel Gonzales. Indagações sobre Currículo: Direitos e o Currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, 2007.
ARROYO, Miguel Gonzales. Currículo, território em disputa [livro eletrônico]. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
AUTHIER-REVUZ, Jacqueline. HETEROGENEIDADE(S) ENUNCIATIVA(S). Cadernos de Estudos Linguísticos, v. 19, p. 25-42, 1990. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php-/cel/article/view/8636824. Acesso em: 30 jun. 2019.
BARBARA, Maristela Miranda; MIYASHIRO, Rosana; GARCIA, Sandra Regina de Oliveira (org.). Experiências de educação integral da CUT: práticas em construção. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
BARCELOS, Valdo. Educação de Jovens e Adultos: currículo e práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Decreto n. 5.840, de 13 de julho de 2006. Institui, no âmbito federal, o Programa Nacional de Integração Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA, e dá outras providências. Brasília, DF, 2006.
BRASIL. Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na modalidade da Educação de Jovens e Adultos. Documento Base, Brasília: agosto de 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/proeja_medio.pdf. Acesso em: 28 out. 2018.
BRASIL. Plano de Desenvolvimento Institucional do IFRS. Aprovado pelo Conselho Superior, conforme Resolução n.º 84, de 11 de dezembro de 2018. Porto Alegre, 2018. Disponível em: https://ifrs.edu.br/wp-content/uploads/2019/07/PDI-FINAL-2018_Arial.pdf. Acesso em: 27 mar. 2020.
CIAVATTA, Maria; RUMMERT, Sonia Maria. As implicações políticas e pedagógicas do currículo na educação de jovens e adultos integrada à formação profissional. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 111, p. 461-480, jun. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302010000200009&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 26 mar. 2020.
CIAVATTA, Maria. O Ensino Integrado, a Politecnia e a Educação Omnilateral. Por que lutamos? Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 187-205, abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303. Acesso em: 17 mar. 2020.
COSTA, Maria Adélia da. Afinal, o que é currículo? In: COSTA, Maria Adélia da; BAMBIRRA, Maria Raquel; COUTINHO, Eduardo Henrique Lacerda (Org.). Currículo integrado: Concepções, perspectivas e expectativas. Belo Horizonte, MG: CEFET-MG, 2011. p. 33-45.
COSTA, Maria Adélia da. O currículo da Educação Profissional Técnica de Nível Médio: desafios para integração. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S.l.], v. 1, n. 18, p. e7948, fev. 2020. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/7948. Acesso em: 18 mar. 2020.
CAMARA, Rosana Hoffman. Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas às organizações. Gerais, Rev. Interinst. Psicol., Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 179-191, jul. 2013. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202013000200003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 13 jan. 2019.
CAMPOS, Claudinei José Gomes. Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Rev. bras. enferm., Brasília, v. 57, n. 5, p. 611-614, out. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-Acesso em 13 jan. 2019.
CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In.: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs.). Ensino Médio Integrado: Concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 83 – 105.
FORTES, Clarissa Corrêa. Interdisciplinaridade: Origem, Conceito e Valor. 2009. Disponível em: https://www.pos.ajes.edu.br/arquivos/referencial_20120517101727.pdf. Acesso em: 06 jan. 2019.
FREIRE, Ana Maria Araújo. A leitura do mundo e a leitura da palavra em Paulo Freire. Cad. Cedes., v. 35, n. 96, p. 291-298, mai-ago., 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v35n96/1678-7110-ccedes-35-96-00291.pdf. Acesso em: 14 jan. 2019.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In.: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs.). Ensino Médio Integrado: Concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 57 – 82.
FRITSCH, Rosangela; HEIJMANS, Rosemary. O “novo paradigma da politecnia” na experiência do ensino médio politécnico no Rio Grande do Sul. Educação Unisinos. v. 22, n. 2, abril-junho de 2018.
GARCIA, Sandra Regina de Oliveira. A Educação Profissional integrada ao Ensino Médio no Paraná: avanços e desafios. 2009. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. 15 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.
GRABOWSKI, Gabriel; KUENZER, Acácia Zeneida. Educação Profissional: desafios para a construção de um projeto para os que vivem do trabalho. Perspectiva, v. 24, n. 1, p. 297–318, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10762. Acesso em 1 jan. 2019.
HOUAISS, Antonio; VILLAR, Marco de Salles; FRANCO, Francisco Manoel de Mello. Pequeno Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2015.
MORAES, Francisco de; KÜLLLER, José Antonio. Currículos integrados no Ensino Médio e na Educação Profissional: desafios, experiências e propostas. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2016, 400p.
MOURA, Dante Henrique; LIMA FILHO, Domingos Leite; SILVA, Mônica Ribeiro. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 20, n. 63, p. 1057-1080, dez. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141324782015000401057&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 06 jan. 2019.
NEVES, Maria Helena de Moura. Gramática de usos do português. 2 ed. São Paulo: Unesp, 2011.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Interpretação: Autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. São Paulo: Vozes, 1996.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: Princípios e Procedimentos. 8 ed. Campinas: Pontes, 2009.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso e leitura. 9 ed. São Paulo: Editora Cortez, 2012.
RAMOS, Marise. Possibilidades e desafios na organização do currículo integrado. In.: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs.). Ensino Médio Integrado: Concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 106 – 127.
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2017.
SANT'ANNA, Sita Mara Lopes. Os sentidos nas perguntas dos professores da Educação de Jovens e Adultos. 2009. 200 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Tradução Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artes Médias, 1998.
SAVIANI, Demerval. Sobre a concepção de politecnia. Rio de Janeiro: FIOCRUZ. Politécnico da Saúde Joaquim Venâncio, 1989.
SAVIANI, Dermeval. Trabalho e Educação: fundamentos históricos e ontológicos. Revista Brasileira de Educação, Campinas, 2007, v. 12, n. 34. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34-/a12v1234.pdf. Acesso em: 26 mar. 2020.
SOARES, Leôncio. As especificidades na formação do educador de jovens e adultos: um estudo sobre propostas de EJA. Educação em revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 2, p. 303 – 322, ago. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982011000200014&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 23 jul. 2019.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Trabalho & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.