General national curricular guidelines for professional and technological education

setbacks in sight

Authors

  • Isalete Bezerra Alencar Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS) https://orcid.org/0000-0002-2300-2282
  • Elza Ferreira Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.38521

Keywords:

Curricular Guidelines, Professional and Technological Education, Integrated High School

Abstract

In this article, the General National Curriculum Guidelines for Professional Education are analyzed as an integral document of the High School Counter-Reform as a current educational policy that aims to fragment the final stage of basic education, in this case, the Integrated High School (EMI). It has its methodological path in documentary and bibliographic research, reaching legal provisions and works by scholars in the area of Education and Work. As a proposal presented, there is the urgency of organized civil society to fight for professional and technological education, especially for EMI, whose conception is in the bases of polytechnics, omnilateral training, the unitary school and work as an educational principle. In this way, create resistance against the historical and structuring duality of Brazilian education and defend Guidelines that promote an emancipatory education.

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Author Biographies

Isalete Bezerra Alencar, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS)

Mestranda do ProfEPT, pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS). Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica, pelo Instituto Superior de Educação de Floresta (ISEF) em 2010, Licenciada em Pedagogia, pelo ISEF em 2008. Pedagoga-Área do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA). Membro do grupo de pesquisa Educação Profissional e Tecnológica (CNPq/IFS).

Elza Ferreira Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe (IFS)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) em 2013, Mestra em Ciências da Educação pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias de Lisboa (ULHT) em 2006, Licenciada em Letras pela UFS em 1993. Professora Titular do Instituto Federal de Sergipe (IFS), Docente do quadro permanente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT/IFS). Líder do grupo de pesquisa Educação Profissional e Tecnológica (CNPq/IFS)

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Published

2023-10-19

How to Cite

ALENCAR, I. B.; SANTOS, E. F. General national curricular guidelines for professional and technological education: setbacks in sight. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 32, n. 2, p. 74–85, 2023. DOI: 10.35699/2238-037X.2023.38521. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/38521. Acesso em: 18 may. 2024.

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