Education as social practice
contradictions of the educational complex in class society
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2022.40622Keywords:
Education, Class Society, Structural CrisisAbstract
The reflections made in this paper are based on Marxist philosophy. Based on the theoretical and methodological constructs anchored in Dialectical Historical Materialism, we make considerations about education immersed in capitalist society, in order to reflect on the historical role of the educational complex within class society, as well as the contradictions that permeate education. The dialectical movement carried out in this work begins with an intellectual effort to understand the educational phenomenon in its multiple dimensions, so that to do so, the Marxist historical dialectical method was used to understand the structural problems that surround the educational complex. The Marxist conception that it is only possible to understand the phenomenon from its genesis results in brief notes about the origin of the historical contradictions in education and about the structural crisis as a reflection of the decadence of capitalism as a social model. The debate and dialog with Marxian and Lukashian works, as well as with important Marxist interpreters, allow us to reflect about the possibilities of articulation in the field of education and about the potentiality of the educational complex in face of the obstacles of capitalism. The struggle for a critical education, which in fact can bring to the working class the art, the culture, and the scientific knowledge for the construction of a project of society that goes beyond the limits imposed by the capitalist society.
Downloads
References
AMORIM, Maria Gorete Rodrigues de. Educação para o Trabalho no Capitalismo: o ProJovem como negação da formação humana. - São Paulo: Instituto Lukács, 2018.
CARVALHO, E. A produção dialética do conhecimento. Maceió: Coletivo veredas, 2017.
ENGELS, F. A origem da família, da propriedade privada e do Estado. São Paulo: Expressão Popular, 2010.
LIMA, Marteana Ferreira de; JIMENEZ, Susana Vasconcelos. O complexo da educação em lukács: uma análise à luz das categorias trabalho e reprodução social. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 02, p. 73-94, 2011.
LUKÁCS, Georg. Para uma ontologia do ser social II. Traduzido por Sérgio Lessa e revisado por Mariana Andrade. Maceió: Coletivo Veredas, 2018. 1457 p.
MACENO, Talvanes Eugenio. Educação e reprodução social: a perspectiva da crítica marxista. São Paulo: Instituto Lukács, 2017.
MARX, Karl; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007a.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução de Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2006.
MARX, Karl. O 18 de Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo: Boitempo, 2011.
MARX, K. O Capital. São Paulo: Abril, Cultural, 1983. v.I.
MÉSZÁROS, István. O desafio e o fardo do tempo histórico: o socialismo do século XXI / Tradução Ana Cotrim, Vera Cotrim. – São Paulo: Boitempo, 2007.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria de transição. São Paulo: Boitempo, 2011a.
MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. Tradução de Francisco Raul Cortejo et al. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2011b.
NASCIMENTO, João Bosco Brito do. A violência na sociedade e na educação em Marx e Engels. 2019. 262 p. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza (2019).
NETTO, José Paulo; BRAZ, Marcelo. Economia política: uma introdução crítica. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SANTOS, Deribaldo. Educação e precarização profissionalizante: crítica à integração da escola com o mercado. São Paulo: Instituto Lukács, 2017.
TASSIGNY Mônica Mota. Ética e ontologia em Lukács e o complexo social da educação. Revista Brasileira de Educação – n. 25 (2004)
TONET, Ivo. Educação, Cidadania e Emancipação Humana. Ijuí: Editora Unijuí, 2005.
TONET, Ivo. Sobre o socialismo. São Paulo: Instituto Lukács, 2012.
TONET, Ivo. Atividades Educativas Emancipadoras. Rev. Práxis Educativa, v. 9, n. 1, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Trabalho & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.