Vocational high school persistence and dropout
a school health experience during Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.42108Keywords:
Student dropout, Vocational high school, Vocational educationAbstract
This article presents a case study of a public educational institution in the city of Rio de Janeiro, focused on explaining the strategies and the results of the student retention policy in a vocational high school. To this end, it is aimed at understanding the socio-historical-cultural dynamics involved in the formation of the working class during the pandemic period, according to the theoretical and methodological framework of historical-dialectical materialism and quantitative and qualitative study on dropout in courses of the mentioned school. Its main results suggest that the strengthening of the school's democratic management, especially with regard to: firstly, the possibility for obtaining accurate information from the academic management system concerning absence monitoring; secondly, meetings with teachers and class councils with active participation of the students’ council. Such actions proved to be of great relevance so as to decrease dropout rate and to boost students´ retention. Although the precarious living conditions of students indicate greater potential for dropout, the possibility of adopting strategies that include guaranteed access to the internet and electronic equipment, financial support, school meal programme as well as psychosocial and pedagogical assistance to students are of paramount importance in order to foster students´ retention. In fact, all these actions demand an institutional environment that not only emphasizes the radicality of the right to public education in contexts of crisis and emergencies, but also encourages other public educational initiatives around the country.
Downloads
References
AZEVEDO, F. V. M. de. Causas e consequências da evasão escolar no ensino de jovens e adultos na Escola Municipal “Espedito Alves”. FAL-Rio Grande do Norte, Angicos, v.2, n.13, pp. 31-38, mai, 2006. Acesso em: 21 jul. 2021.
BRASIL. Lei n° 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 24 jun. 2022.
BRASIL. Lei n° 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Altera a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13409.htm. Acesso em: 24 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento orientador para a superação da evasão e retenção na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília, DF: 2014. MEC. 52 p. Disponível em: http://r1.ufrrj.br/ctur/wp-content/uploads/2017/03/Documento-Orientador-SETEC.pdf. Acesso em: 18 de abril de 2022.
BRASIL. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf. Acesso em: 28 de setembro de 2020.
CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho com lugares de memória e identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
EPSJV lança painel com Perfil Socioeconômico dos estudantes do Ensino Médio. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2022. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/acontece-na-epsjv/epsjv-lanca-painel-com-perfil-socioeconomico-dos-estudantes-do-ensino. Acesso em: 20 de outubro de 2022.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Org.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. 3ª edição. São Paulo: Cortez, 2012.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação básica 2020 : resumo técnico [recurso eletrônico] – Brasília : Inep, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2020.pdf . Acesso: 26 de agosto de 2022.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Resumo técnico censo escolar da educação básica 2021. Brasília: MEC, 2022a. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2021.pdf . Acesso em: 26 de agosto de 2022.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Cartilha do módulo situação do aluno 2022 conceitos e orientações. Brasília- MEC, 2022b. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/educacenso/situacao_aluno/documentos/2022/Cartilha_Modulo_Situacao_do_Aluno_2022__Conceitos_e_Orientacoes_FINAL.pdf. Acesso em: 07 de maio de 2023.
JESUS, R.E. De mecanismos eficientes na produção do fracasso escolar de jovens negros: estereótipos, silenciamento e invisibilização. Educação em Revista [online]. 2018, v. 34 [Acessado 25 Abril 2022] , e167901. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698167901. Epub 18 Jan 2018. ISSN 1982-6621. https://doi.org/10.1590/0102-4698167901.
LÜSCHER, A. Z.; DORE, R. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas. Cadernos de Pesquisa, v. 41, n. 144, set-dez. 2011.Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/jgRKBkHs5GrxxwkNdNNtTfM/# . Acesso em: 25 de abril de 2022.
MARTINS, L. M.; LAVOURA, T. N. Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. In: Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 71, p. 223-239, set./out. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/75VNGFj5PH5gy3VsPNp3L6t/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 de abril de 2022.
RUMBERGER, R. W. Why students drop out of school. In G. Orfield (Ed.), Dropouts in America: Confronting the graduation rate crisis (2006). Cambridge: Harvard Education Press, 2006, p.131-155.
VÁZQUEZ, A. S.. Filosofia da práxis. Buenos Aires: Clacso; São Paulo: Expressão Popular, 2007.
SILVA, L. B.; DANTAS, A. V. Crise e pandemia: quando a exceção é regra geral. - Rio de Janeiro: EPSJV, 2020. 245 p.
UNESCO. A Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a COVID-19. Paris: Unesco, 16 abr. 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/news/comissao–futuros–da–educacao–da–unesco–apela–ao–planejamento–antecipado–o–aumento–das. Acesso em: 4 de junho de 2020.
UNICEF. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/14026/file/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.pdf. Acesso em: 19 de abril de 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Trabalho & Educação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.