The educational reforms and the policies of teacher training in Brazil
the way for its commercialization
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.9857Keywords:
Capital crisis, Educational policies, Teacher trainingAbstract
This article presents the main structural and ideo-political foundations that act on the course of teacher education in Brazil whose implications result in the process of its commercialization. Our bibliographic and documental research establishes the relationship between the guidelines of the Education for All Movement (EFA) and the Brazilian educational reforms, highlighting their unfolding in teacher education policies. Next, we collect data from the Higher Education Census, verifying how this process is related to the increasing commodification in the field of teacher education. The analysis sought in Marxist theory the categories to better understand the mediations and contradictions of the reciprocal movement between the historical particularity and the totality in which the object is inserted. We find in the documents of the Brazilian state the reaffirmation of the premises of the Education for All (EFA) movement, which, in turn, is in line with the neoliberal project assumed by the ruling classes of Brazil. In this we find that the configuration of teacher education at the beginning of this century is part of the growing logic of dismantling the public-state sphere, especially in Higher Education, determined by private interest.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.mec.gov.br/sef/fundef/pdf/lei9394.pdf. Acesso em: 23 out. 2017.
BRASIL. Presidência da República. Decreto 6.094, de 24/4/2007: dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação. Brasília, 2007e. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/diretrizes_compromisso.pdf. Acesso em: 27 ago. 2015.
BRASIL. Decreto nº 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema da Universidade Aberta do Brasil. Brasília: Casa Civil da Presidência da República Federativa do Brasil. Subchefia para assuntos jurídicos. Disponível em: http//:www.uab.capes.gov.br/images/stories/downloads/legislação/decreto5800.pdf. Acesso em: 16 fev. 2014.
BRASIL; MEC. Plano Decenal de Educação para Todos 1993-2003. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto, 1993. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001523.pdf . Acesso em: 20 dez. 2015.
BRASIL; MEC. Plano Nacional de Educação – Brasília. Senado Federal. UNESCO, 2001. Disponível em: http//www.unesdoc.unesco.org/images/001324/132452porbpdf. Acesso em: 29 set. 2015.
BRASIL; MEC. Censo da Educação Superior – Divulgação dos Principais Resultados do Censo, 2010. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/visualizar/-/asset_publisher/6AhJ/content/sinopse-estatistica-e-microdados-do-censo-da educacaosuperior-2010. Acesso em: 14 out. 2014.
BRASIL; MEC. Censo da Educação Superior – Divulgação dos Principais Resultados do Censo, 2009. Disponível em: http/www.portal.inep.gov.br/download/superior/censo/2009/resumo_tecnico2009.pdf. Acesso em: 14 out. 2014.
BRASIL; MEC. Censo da Educação Superior – Divulgação dos Principais Resultados do Censo da educação superior: 2011. Brasília: abril, 2013. Disponível em: http//www.portal.inep.gov.br/educacao-_superior/censo_superior/resumo_tecnico/resumo_tecnico_censo_educacao_superior_2011.pdf. Acesso em: 14 out. 2014.
BRASIL; MEC.. Censo da Educação Superior – Divulgação da sinopse: 2012 – Brasília, 2013. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse. Acesso em: 16 out. 2013.
BRESSER PEREIRA, Luiz Carlos. A Reforma do Estado dos anos 90: Lógica e Mecanismos de Controle. Cadernos MARE da Reforma do Estado. Ministério da Administração Federal e Reforma do Estado, 1997.
DELORS, Jacques (Org). Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez, 1998.
DEL ROIO, Marcos. Sobre Ditadura: o que resta da transição? Prefácio In: PINHEIRO, Milton (org). Ditadura: o que resta da transição. São Paulo, Boitempo, 2014.
BRZEZINSKI, Iria. Formação de profissionais da Educação e mudanças da LDB/1996: dilemas e desafios? Contradições e compromissos? In BRZEZINSKI, Iria (Org.). LDB/1996 contemporânea: contradições, tensões, compromissos. São Paulo: Cortez, 2014.
ENS, Romilda Teodora; GISI, Maria Lourdes. Políticas educacionais no Brasil e a formação de professores. In ENS, Romilda Teodora; BEHRENS, Marilda Aparecida. Políticas de formação do professor: caminhos e perspectivas. Curitiba: Champagnat, 2011.
ENS, Romilda Teodora; GISI, Maria Lourdes. Políticas educacionais no Brasil e a formação de professores. In ENS, Romilda Teodora; BEHRENS, Marilda Aparecida. Políticas de formação do professor: caminhos e perspectivas. Curitiba: Champagnat, 2011.
FREITAS, Helena Costa Lopes de. A (nova) política de formação de professores: a prioridade postergada. Educação Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1203-1230, out. 2007 1203. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 03 nov. 2014.
FRERES, Helena; RABELO; Jackline; MENDES SEGUNDO, Maria das Dores.Governo e empresariado: a grande aliança em prol do mercado da educação paratodos. In JIMENEZ, Susana. RABELO, Jackline. MENDES SEGUNDO, Maria das Dores (Org). Marxismo, educação e luta de classes: pressupostos ontológicos e desdobramentos ídeo-políticos. Fortaleza: EdUECE, 2010.
JIMENEZ, Susana; MENDES SEGUNDO, Maria da Dores. Erradicar a pobreza e reproduzir o capital: notas críticas sobre as diretrizes para a educação do novo milênio. In Cadernos de Educação/FaE/PPGE/UFPel, nº 28, p. 119-137, jan/jun, Pelotas, 2007.
MAUÉS, Oligaíses Cabral. Reformas internacionais da Educação e formação de professores. In Cadernos de Pesquisa, nº 118, p. 89-118, março de 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n118/16831.pdf . Acesso em: 22 out. 2014.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição; tradução: Carlos Cezar Castanheira e Sergio Lessa. 1 ed. Revista – São Paulo: Boitempo, 2011.
MÉSZÁROS, István. A teoria da alienação em Marx. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2006.
MENDES SEGUNDO, Maria das Dores. O Banco Mundial e suas implicações na política de financiamento da educação básica no Brasil: o Fundef no centro do debate. Tese (Doutorado)-Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Faculdade de Educação – FACED -Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2005.
NOVAES, Henrique Tahan. A crise estrutural do capital e a implantação da universidade neocolonial: implicações na precarização do trabalho docente. In ANPED-Sudeste: “Em defesa da educação pública, laica e gratuita: políticas e resistências”, UNICAMP, 15 a 18 de julho de 2018. Disponível em: http://www.adunesp.org.br/atx/arquivos/arqAdunesp--29-06-2018--5b365b1fbea0b.pdf. Acesso em: 01 ago. 2018.
NOVAES, Henrique Tahan.; OKUMURA, Julio Hideyshi. A tragédia educacional brasileira no século XX. Marília: Lutas anticapital, 2020.
ONU; UNICEF; UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos (Conferência de Jomtien). Tailândia: Unesco, 1990. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000862/086291por.pdf . Acesso em: 14 set. 2015.
OLIVEIRA, D. A. As reformas educacionais na América Latina e os trabalhadores docentes. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
PANIAGO, Maria Cristina Soares. Mészáros e a incontrolabilidade do capital. São Paulo: Instituto Lukács, 2012.
RODRIGUES, J.A. Política de formação docente na América Latina: Argentina, Brasil e Chile. Tese de Doutorado. UFRN, Natal, 2006. Disponível em: bdtd.bczm.ufrn.br/tde_busca/processaArquivo.php-?codArquivo=835. Acesso em: 02 de junho de 2014.
SANTOS, Deribaldo. Graduação tecnológica no Brasil: crítica à expansão do Ensino Superior Não Universitário. 1º Ed., Curitiba, PR: CRV, 2012.
SANTOS, Deribaldo. A reforma do ensino técnico-profissionalizante: uma política pública para o mercado. Dissertação (mestrado)- Programa de Pos-graduação em Políticas Públicas e Sociedade, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza: UECE, 2005.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3ª edição – Campinas, SP: Autores Associados, 2010.
UNESCO. O Marco de Ação de Dakar Educação Para Todos: atendendo nossos Compromissos Coletivos. Dakar, Senegal: Cúpula Mundial de Educação, 2000.
http://unesdoc.unesco.org/images/0012-/001275/127509porb.pdf . Acesso em: 27 set. 2016.
UNESCO; PREALC. Primera Reunion Integubernamental del ProyectoReginal de Educácion para America Latina yel Caribe. La Habana, CUBA, 14-16 novembro de 2002. Organização das Nações Unidas para A Educação, Ciência e Cultura - Unesco, Santiago. Disponível em: http://portal.unesco.org/geography/es-/ev.phpURL_ID=8521&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html . Acesso em: 04 out. 2015.
UNESCO; OREALC – OFICINA REGIONAL DE EDUCACIÓN PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE. Balance de los 20 años del Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Unesco, 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.