The educational reforms and the policies of teacher training in Brazil

the way for its commercialization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.9857

Keywords:

Capital crisis, Educational policies, Teacher training

Abstract

This article presents the main structural and ideo-political foundations that act on the course of teacher education in Brazil whose implications result in the process of its commercialization. Our bibliographic and documental research establishes the relationship between the guidelines of the Education for All Movement (EFA) and the Brazilian educational reforms, highlighting their unfolding in teacher education policies. Next, we collect data from the Higher Education Census, verifying how this process is related to the increasing commodification in the field of teacher education. The analysis sought in Marxist theory the categories to better understand the mediations and contradictions of the reciprocal movement between the historical particularity and the totality in which the object is inserted. We find in the documents of the Brazilian state the reaffirmation of the premises of the Education for All (EFA) movement, which, in turn, is in line with the neoliberal project assumed by the ruling classes of Brazil. In this we find that the configuration of teacher education at the beginning of this century is part of the growing logic of dismantling the public-state sphere, especially in Higher Education, determined by private interest.

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Author Biographies

George Amaral, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Doutorando em educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciência (FFC), Unesp - Campus de Marília, mestre em Educação e Ensino pelo MAIE - Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino FECLESC-FAFIDAM/UECE. Bolsista da FUNCAP. Possui Pós-graduação em nível de especialização pela Universidade Estadual do Ceará (2009) no Curso Perspectivas e Abordagens em História, graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2005) e graduação em Licenciatura em História e Geografia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2005). É professor da rede pública do Estado do Ceará (SEDUC-CE) e tem experiência na área de Educação, com ênfase na área da História e Sociologia. Colaborador do Instituo de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário - IMO e integrante do Grupo de Pesquisa Trabalho, Educação, Estética e Sociedade do Sertão Central.

Henrique Tahan Novaes, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Docente no Programa de Pós-graduação em Educação e do Curso de Pedagogia da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da UNESP – Marília. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação. Mestre e Doutor em Política Científica e Tecnológica pela Unicamp. Membro dos grupos de Pesquisa Instituto Brasileiro de Estudos Contemporâneos (IBEC-São Paulo) e Organizações e Democracia (Unesp-Marília)

José Deribaldo Gomes Santos, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Docente no curso de Pedagogia Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras do Sertão Central e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará. Estágio Pós-doutoral em Estética pela Universidade Complutense de Madri (UCM) com bolsa CAPES. Doutor em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará. Membro do Instituto de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário – IMO, lidera o Grupo de Pesquisa Trabalho, Educação, Estética e Sociedade (GPTREES). Membro da Câmara de Pesquisa da UECE. Membro do Conselho Editorial do Instituto Lukács.

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Published

2021-05-19

How to Cite

AMARAL, G.; NOVAES, H. T.; SANTOS, J. D. G. The educational reforms and the policies of teacher training in Brazil: the way for its commercialization. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 30, n. 1, p. 37–55, 2021. DOI: 10.35699/2238-037X.2021.9857. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9857. Acesso em: 17 jul. 2024.

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