Electric guitar in the Brazilian choro
an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)
Keywords:
Arrangement by Olmir Stocker (Alemão), Odeon by Ernesto Nazaret, Electric guitar in Brazil and choroAbstract
This article intends to investigate how Olmir Stocker (Alemão) adapts the choro language to the electric guitar. We transcribe and analyze the counterpoint present on the track Odeon, recorded on his album De A a Z in 1995. Based on the definition of the musical genre put forth by Franco FABBRI (1982), we verify the degree to which the musician pushes for innovations that do not cause the choro to lose its distinctive character, thus contributing to the development of a Brazilian language for the electric guitar based on a genre recognized as a symbol of Brazilianness.
Downloads
References
BAKER, David N. How to Play Bebop for All Instruments, The Bebop Scales and Other Scales in Common Use. Van Nuys, CA: Alfred Publishing, 1989.
CALDI, Alexandre. Contracantos de Pixinguinha: Contribuições históricas e analíticas para a caracterização do estilo. Rio de Janeiro, 2001. Dissertação de Mestrado. UNIRIO
CAZES, Henrique. Choro: do Quintal ao Municipal. 2ºed. São Paulo: Ed. 34, 1999.
COOK, Richard. Master of Rhythm. ALEXANDER, Charles (org.). In: Masters of Jazz Guitar. London: Outline Press, 1999.
FABBRI, Franco. A Theory of Musical Genres: Two Applications. In: HORN, David e TAGG, Philip (org.). Popular Music Perspectives. Londres e Göteborg: IASPM, 1982.
FERNANDES, Dmtri C. A inteligência na música popular brasileira – a “autenticidade” no samba e no choro. São Paulo, 2010. Tese de Doutorado. FFLCH/USP.
MACHADO, Cacá. O Enigma do Homem Célebre: ambição e vocação de Ernesto Nazareth. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2007
NAVES, Santuza Cambraia. O Violão Azul – modernismo e música popular. RJ: Ed. FGV, 1998.
SARAIVA, Joana Martins. A invenção do sambajazz: discursos sobre a cena musical de Copacabana no final dos anos de 1950 e início dos anos 1960. Rio de Janeiro, 2007. Dissertação de Mestrado. PUC.
STOCKER, Olmir. Guitar Collection Pra Tocar- Vol. 2: Guitarra MPB. São Paulo: Íon Produções, 1999.
VISCONTI, Eduardo de L.. A guitarra elétrica na música popular brasileira: os estilos dos músicos José Menezes e Olmir Stocker. Campinas, 2010. Tese de Doutorado. IA/UNICAMP.
______. A guitarra brasileira de Heraldo do Monte. Campinas, 2005. Dissertação de Mestrado. IA/UNICAMP.
SÈVE, Mário. Vocabulário do choro. Rio de Janeiro: Lumiar, 1999.
SÈVE, Mário; GANC, David. Choro duetos vol.1. São Paulo: Irmãos Vitale, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.