Wilson Simonal in field
reflections on the album México 70
Keywords:
Wilson Simonal, Mexico 70, Brazilian popular musicAbstract
Analysis of Wilson Simonal’s Mexico 70 album released in 1970 by the Mexican record label Odeon. We aim at understanding how the internal dimensions of the album, especially regarding the musical-aesthetic guidelines, condensed some symbolic conflicts present in the internationalization culture process and the phonographic industry consolidation in Brazil. After articulating the relations between soccer, media, popular music and the Brazilian State with a musical appreciation of each track on the album, we confronted our partial conclusions with some recurring concepts in the literature that deals with Brazilian culture and Brazilian popular music in the 1970s, in order to suggest a possible analytical approach to think the relation between Brazilian popular music and the political and cultural context of this period.
Downloads
References
ALEXANDRE, R. Não vem que não tem: A vida e o veneno de Wilson Simonal. Rio de Janeiro: Ed. Globo, 2009.
BOSCO, F. Mó num pá tropi: a graça e a desgraça de Wilson Simonal. In: Revista Cult, n. 138, São Paulo: Ed. Bregantine, 2009.
CHAVES, R. P. País Tropical e seu mimetismo: o discurso ufanista associado a Wilson Simonal e a desinvenção tropicalista. In: Revista de Ciências Humanas, v. 44, n. 2, Florianópolis: UFSC, 2010.
BRANCO, C. Os papéis sociais do futebol brasileiro revelados pela Música Popular (1915-1990). In: TEIXEIRA DA SILVA, F.; SANTOS, R. (Org.) Memória social dos esportes: futebol e política: a construção de uma identidade nacional. Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2006.
DAMATTA, R. Esporte na sociedade: um ensaio sobre o futebol brasileiro. Universo do futebol: esporte e sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Editora Pinakotheke, 1982.
FERREIRA, G.A.A. Quem não tem swing morre com a boca cheia de formiga: Wilson Simonal e os limites de uma memória tropical. Niterói: UFF, 2007. Dissertação de Mestrado.
GONÇALVES, Eloá G.. Banda Black Rio: O Soul no Brasil na década de 70. Campinas: UNICAMP/IA, 2011. Dissertação de Mestrado.
HARTWIG, A. A pérola negra regressa ao ventre da ostra: Wilson. Simonal em suas relações com indústria cultural (1963 a 1971). Marechal Cândido Rondon: UNIOESTE, 2008. Dissertação de Mestrado.
MORELLI, R. O campo da MPB e o mercado moderno de música no Brasil: do nacional-popular à segmentação contemporânea. In: Revista ArtCultura, Uberlândia, v. 10, n. 16, jan.-jun. 2008.
NAPOLITANO, M. MPB: totem-tabu da vida musical brasileira. In: Anos 70: trajetórias. São Paulo: Itaú Cultural/Iluminuras, 2005.
______. A música popular brasileira (MPB) dos anos 70: resistência política e consumo cultural. In: Anais do IV Congresso da IASPM-AL, México, 2002.
ORTIZ, R. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 2001.
PIEDADE, A. Perseguindo os fios da meada: pensamentos sobre hibridismo, musicalidade e tópicas. In: Per Musi. Belo Horizonte: UFMG, n.23, 2011.
TATIT, L. A canção moderna. In: Anos 70: trajetórias. São Paulo: Itaú Cultural/Iluminuras, 2005.
VICENTE, E. Segmentação e consumo: a produção fonográfica brasileira – 1965/1999. In: Revista ArtCultura, Uberlândia: UFU, v. 10, n. 16, p.103-121, jan.-jun. 2008.
Discografia
Wilson Simonal – México 70. Odeon, 1970.
Filmografia
SIMONAL - ninguém sabe o duro que dei. Direção de Calvito LEAL, Cláudio MANOEL e Micael LANGER. Rio de Janeiro: Biscoito Fino Brasil, 2009. DVD
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.