The word in motion
some theoretical perspectives for the analysis of the song within the framework of popular music
Keywords:
Popular music, Song, PerformanceAbstract
The present paper outlines some theoretical perspectives that can be useful to the analytical practices that focus on the song within the framework of popular music genres. The core of the theoretical perspectives presented here is an approach of the song based on the performance of the sung word, that is, the ensemble of interactions that take place between the performer’s body, especially his/her voice, and the audience at the moment of the performance, may it be presential or mediatized. We began with Paul ZUMTHOR’s ideas (1993; 2005; 2007) on performance and vocality to try to establish an interdisciplinary dialogue with other fields of knowledge, especially literary studies, theater and performance studies.
Downloads
References
AUSTIN, J. L. How to do things with words: lecture II. In. The Performance Studies Reader. H. Bial (Ed.) 1 ed. Londres: Routledge, 2008.
BARTHES, Roland. Le grain de la voix. In. L’obvie et l’obtus. 1 ed. Paris: Seuil, 1982.
_____. De l’oeuvre au texte. In. Le bruissement de la langue. 1 ed. Paris: Seuil, 1984.
BERTHIER, Patrick. Territoires de la voix. In. Le son et la voix - Médiation et Information: Revue Internationale de Communication. N 8. Paris: L’Harmattan, 1998.
BOSI, Alfredo. O ser e o tempo da poesia. 7 ed. São Paulo: Companhia das letras, 2008.
BOWDEN, Betsy. Performed literature: words and music by Bob Dylan. 1 ed. Indiana: Indiana University Press, 1982.
CAMPOS, Augusto de. O balanço da bossa e outras bossas. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.
CARLSON, Marvin. What is performance? In. The Performance Studies Reader. H. Bial (Ed.) 1 ed. Londres: Routledge, 2008.
CASTARÈDE, Marie-France. La voix et ses sortilèges. 2 ed. Paris: Les Belles Lettres, 2004.
COHEN, Renato. Performance como linguagem. 2 ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
FINNEGAN, Ruth. O que vem primeiro: o texto, a música ou a performance? In. Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. C. Neiva de Matos et al. (Org.) 1 ed. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008.
FRENK, Margit. Entre la voz y el silencio: la lectura en tiempos de Cervantes. 1 ed. México: Fondo de Cultura Economica, 2005.
FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização. In. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas. 1 ed. Vol. XXI. Rio de Janeiro: IMAGO, 1976.
HOUAISS, Antonio. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. 1 ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2007.
MARCADET, Christian. A interpretação de canções em espetáculos, ou O artista da canção em busca de uma síntese das artes cênicas. In. Cadernos do GIPE-CIT (Grupo interdisciplinar de Pesquisa e Extensão em Contemporaneidade, Imaginário e Teatralidade). N 21. Agosto, 2008. Salvador: UFBA, 2008.
ONG, Walter J. Orality and literacy: the technologizing of the word. 1 ed. Londres: Routledge, 1999.
OSTROWER, Fayga. Acasos e criação artística. 6 ed. Rio de Janeiro: Campus, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.