Towards a methodological framework for vocal behavior analysis in popular singing
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2023.45894Keywords:
popular singing, methodology, song semiotics, emotive qualities of the voiceAbstract
We present in this article a methodological framework that combines tools capable of facilitating understanding of choices and interpretive intentions in Popular Singing, as well as perceiving semantic outcomes resulting from vocal procedures and their relationship with other elements of the song. The methodology covers physiological, acoustic, aesthetic, semiotic, and musical aspects. To achieve this, we use concepts and procedures from the semiotics of the song, the emotional qualities of the voice, understanding of musical moments and sound units. Finally, we apply the proposal, which will be experimented through the analysis of distinct interpretations of the same song, and we analyze the construction of the interpretive gesture and the meanings that emerge from the relationships that unfold in the song's plot.
References
Bakhtin, Mikhail. 2003. “Estética da Criação Verbal”. São Paulo: Martins Fontes.
Barros, Diana Luz Pessoa de. 2005. “Teoria Semiótica do Texto”. São Paulo: Ática.
Fonteles, Bené. 1999. “Giluminoso: a po.ética do ser”. Brasília: UNB.
Gil, Gilberto. 1979. Marina (Realce). Rio de Janeiro. WEA. LP.
Lima, Ricardo Alexandre de Freitas. 2020. “Actâncias vocais: por uma cartografia gestual do canto popular brasileiro contemporâneo”. Tese (doutorado em Música). IA – Unicamp, São Paulo.
Machado, Regina. 2011. A voz na canção popular brasileira: um estudo sobre a vanguarda paulista. São Paulo: Ateliê Editorial, 2011.
______________. 2012. “Da intenção ao gesto interpretativo: análise semiótica do canto popular brasileiro”. São Paulo: FFLCH-USP.
Mariz, Joana. 2013. “Entre a expressão e a técnica: a terminologia do professor de canto – um estudo de caso em pedagogia vocal de canto erudito e popular no eixo Rio-São Paulo”. Tese (doutorado em Música). IA – UNESP, São Paulo.
Molina, Sérgio. 2014. “A composição de música popular cantada: a construção de sonoridades e a montagem dos álbuns no pós-década de 1960”. Tese (Doutorado em Música). Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, p. 152.
_______________. 2017. “Música de Montagem: a composição de música popular no pós- 1967”. São Paulo: É Realizações.
Roubeau, Bernard; Henrich, Nathalie; Castellengo, Michèle. 2009. “Laryngeal vibratory mechanisms: the notion of vocal register revisited”. Journal of Voice, v. 23, n. 4, p. 425-38.
Silva, Lúcio. 2015. Marina (Júpiter). Rio de Janeiro. Som Livre. Streaming.
Tatit, Luiz. “O cancionista”. 1996. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
________. “O Século da Canção”. 2008. Cotia: Ateliê Editorial.
________. “Semiótica da Canção”. 2007. São Paulo: Editora Escuta.
________. “Estimar canções: Estimativas íntimas na formação do sentido”. 2016. Cotia: Ateliê Editorial.
Zilberberg, Claude. 2011. “Elementos de Semiótica Tensiva”. Trad. Luiz Tatit, Ivã Carlos Lopes e Waldir Beividas. São Paulo: Ateliê.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.