Whiteness and Racism in Science and in Science Education
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2025u403422Keywords:
whiteness, racism, science educationAbstract
In this article, we have chosen to reflect on the concepts of whiteness and racism and on racism in science and science education because we consider these themes to be of utmost importance, given the racial composition of the Brazilian population, the unfavorable sociocultural situation faced by the black population, and because they are still little studied in the field of science education research. Based on this observation, we have chosen as our objective to identify and produce theoretical articulations between whiteness, racism, education, and science education that can contribute to the fight against racism in the academic field and Brazilian society. We ask: How are the concepts of whiteness and racism being appropriated by education and science education? The work is organized into three sections: the first two are characterized as theoretical reflections, in which the themes are discussed from different perspectives, from the field of Education; the third section consists of a literature review, carried out based on journals in the field of science education research, covering the total period of publication of each journal. Although the theoretical discussion on the concept of whiteness can be considered a step forward for the anti-racist struggle, this field has not yet appropriated it, and the recent discussion on racism needs to gain greater prominence.
Downloads
References
Almeida, N. F. P., Amâncio, M. H., Santos, S. P., & Sales, L. V. (2018). Formação docente e a temática étnico-racial na Revista Brasileira de Educação da ANPED (1995-2015). Revista Brasileira de Educação, 23, e230033, 1–24. https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230033 DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230033
Alves-Brito, A., & Alho, K. R. (2022). Educação para as relações étnico-raciais: um ensaio sobre alteridades subalternizadas nas ciências físicas. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 24, e37363. https://doi.org/10.1590/1983-21172022240122 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172022240122
Alves-Brito, A., Bootz, V., & Massoni, N. T. (2018). Uma sequência didática para discutir relações étnico-raciais (Leis 10.639/03 e 11.645/08) na educação científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35(3), 917–955. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p917 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p917
Bento, C. (2002). Pactos narcísicos no racismo: branquitude e poder nas organizações empresariais e no poder público (Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/T.47.2019.tde-18062019-181514 DOI: https://doi.org/10.11606/T.47.2019.tde-18062019-181514
Bento, C. (2022). O pacto da branquitude. Companhia das Letras.
Bispo, C. dos S., & Massena, E. P. (2023). Diálogos em foco: reconfiguração curricular e educação étnico-racial na formação docente em Química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 23, e45859, 1–23. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u1059108 DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u10591081
Bolsanello, M. A. (1996). Darwinismo social, eugenia e racismo “científico”: sua repercussão na sociedade e na educação brasileiras. Educar em Revista, (12), 153–165. https://doi.org/10.1590/0104-4060.166 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.166
Bueno, W., Pacheco, R., & Schucman, L. V. (2023). Branquitude e fronteiras do antirracismo. In Ibirapitanga, & L. V. Schucman (Org.), Branquitude: Diálogos sobre racismo e antirracismo. Fósforo.
Camargo, M. J. R., Faustino, G. A. A., & Benite, A. M. C. (2023). Denegrindo trajetórias acadêmicas: formação docente em Química e a Lei 10.639/2003. Ciência & Educação, 29, e22045. https://doi.org/10.1590/1516-731320230045 DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320230045
Campos, D. M. C. de., & Marques, T. S. (2021). Branquitude no ensino superior: a pesquisa sobre o branco nas relações étnico-raciais. Raído, 5(37), 84–98. https://doi.org/10.30612/raido.v15i37.14420 DOI: https://doi.org/10.30612/raido.v15i37.14420
Cardoso, L. (2010). Branquitude acrítica e crítica: a supremacia racial e o branco anti-racista. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 607–630. DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.8.1.70
Carneiro, S., Schucman, L. V., & Lisboa, A. P. (2023). Alianças possíveis e impossíveis entre brancos e negros para equidade racial. In Ibirapitanga, & L. V. Schucman (Org.), Branquitude: Diálogos sobre racismo e antirracismo. Fósforo.
Carvalho, T. R. de, & Lopes, N. C. (2021). Raças humanas como questão sociocientífica (QSC): implicações na formação de professores de ciências. Ciência & Educação, 27, e21030. https://doi.org/10.1590/1516-731320210030 DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320210030
Carvalho, C. J. M. de., & Morais, J. L. M. de (2024). O fenômeno da branquitude e a educação básica no Brasil. Revista Eventos Pedagógicos, 15(2), 432–445. https://doi.org/10.30681/reps.v15i2.12040 DOI: https://doi.org/10.30681/reps.v15i2.12040
Costa, A. P., Martins, C. H. S., & Silva, H. C. (2020). Necroeducação: reflexões sobre a morte do negro no sistema educacional brasileiro. Revista Brasileira de Educação, 25, e250043. https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250043 DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250043
Costa, F. R. da, Silva, T. A. L., Faustino, G. A. A., Camargo, M. J. R., & Benite, A. M. C. (2024a). A química de saneantes dos álcoois e a discussão sobre mídia, ciência e pandemia: a educação para as relações étnico-raciais no ensino remoto. Ciência & Educação, 30, e24018. https://doi.org/10.1590/1516-731320240018 DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320240018
Costa, F. R., Silva, T. A. L., Camargo, M. J. R., & Benite, A. M. C. (2024b). A química do vinho no Egito Antigo: a Lei 10.639/03 no ensino remoto. Química Nova na Escola, 46, 104–113. https://doi.org/10.21577/0104-8899.20160362 DOI: https://doi.org/10.21577/0104-8899.20160362
Diangelo, R., Bento, C., & Amparo, T. (2023). O branco na luta antirracista: limites e possibilidades. In Ibirapitanga, & L. V. Schucman (Org.), Branquitude: Diálogos sobre racismo e antirracismo. Fósforo.
Faustino, D., Cardoso, L., & Brito, L. (2023). O protagonismo negro no desvelar da branquitude. In Ibirapitanga, & L. V. Schucman (Org.), Branquitude: Diálogos sobre racismo e antirracismo. Fósforo.
Gomes, N. L. (2012). Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, 12(1), 98–109. https://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss1articles/gomes.htm
Gomes, S. S. W., & Junior, W. E. F. (2024). Biografia científica como possibilidade para a valorização de uma ciência química mais feminina e negra. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 26, e42474. https://doi.org/10.1590/1983-21172022240168 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172022240168
Gomes, T. B., & Soares, F. M. (2024). Os usos do conceito de branquitude para uma educação antirracista no Brasil. Revista Educação e Emancipação, 17(1), 149–166. https://doi.org/10.18764/2358-4319v17n1.2024.8 DOI: https://doi.org/10.18764/2358-4319v17n1.2024.8
Júnior, W. E. F. (2008). Educação anti-racista: reflexões e contribuições possíveis do ensino de ciências e de alguns pensadores. Ciência & Educação, 14(3), 397–416. https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000300003 DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000300003
Magalhães, P., & Messeder Neto, H. da S. (2024). Fundamentos anticoloniais da didática histórico-crítica para o ensino de História e Cultura Afro-Brasileira nas aulas de Química: abrindo caminhos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 24, e51504. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2024u685711 DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2024u685711
Marin, Y. O., Nunes, P., & Cassiani, S. (2020). A branquitude e a cisgeneridade problematizadas na formação de professoras(es) de Ciências e Biologia: uma proposta decolonial no estágio supervisionado. Ensino, Saúde e Ambiente, (esp.), 225–238. https://doi.org/10.22409/resa2020.v0i0.a43025 DOI: https://doi.org/10.22409/resa2020.v0i0.a43025
Meinerz, C. B., & Pereira, P. N. (2018). Educação das relações étnico-raciais e superação da branquitude. Identidade, 23(1), 161–180.
Neto, J. L., Selles, S. E., & Valiente, C. (2022). Ensino de Biologia e racimo: representações de corpos negros em coleções didáticas de ciências da natureza e suas tecnologias. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, 15(esp. 2), 831–852. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.746 DOI: https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.746
Ramos, G. (1957). Introdução crítica à sociologia brasileira. Editorial Andes. DOI: https://doi.org/10.2307/3538119
Rosa, K., Alves-Brito, A., & Pinheiro, B. C. S. (2020). Pós-verdade para quem? Fatos produzidos por uma ciência racista. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(3), 1440–1468. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1440 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1440
Santana, N. M. C. de (16–21 de julho, 2023). Do racismo científico à supremacia branca: uma reflexão sobre o avanço do extremismo racista no Brasil. 32º Simpósio Nacional de História – ANPUH Nacional, São Luís, Maranhão.
Santos, M. C. dos, Andrade Neto, J. E., Santos, M. S. B., Santos, Y. de J. A., & Meyer, L. M. N. (2022). Análise da abordagem da história do racismo científico no ensino de ciências: resultados de uma revisão da literatura. História de Ciência e Ensino, 25, 45-61. https://doi.org/10.23925/2178-2911.2022v25esppp.45-61 DOI: https://doi.org/10.23925/2178-2911.2022v25esppp.45-61
Santos, R. A. dos, & Silva, R. M. de N. B. (2018). Racismo científico no Brasil: um retrato racial do Brasil pós-escravatura. Educar em Revista, 34(68), 253–268. https://doi.org/10.1590/0104-4060.53577 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.53577
Schucman, L. V. Afinal, para que estudamos branquitude? In Ibirapitanga, & L. V. Schucman (Org.), Branquitude: Diálogos sobre racismo e antirracismo. Fósforo.
Sepúlveda, C., Fadigas, M., & Arteaga, J. M. S. (2022). Educação das relações étnico-raciais a partir da história do racismo científico: princípios de planejamento e materiais curriculares educativos. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, 15(esp. 2), 808–830. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.743 DOI: https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.743
Silva, T. T. (1999). Documentos de identidade: Introdução às teorias de currículo. Autêntica.
Silva, I. S., Massoni, N. T., & Alves-Brito, A. (2024). História e conhecimento experiencial de pessoas negras na Física e nas ciências: uma revisão da literatura. Investigações em Ensino de Ciências, 29(1), 272–290. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n1p272 DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2024v29n1p272
Souza, V. S. de. (2022). Eugenia, racismo científico e antirracismo no Brasil: debates sobre ciência, raça e imigração no movimento eugênico brasileiro. Revista Brasileira de História, 42(89), 92–115. https://doi.org/10.1590/1806-93472022v42n89-06 DOI: https://doi.org/10.1590/1806-93472022v42n89-06
Verrangia, D. (2016). Criações docentes e o papel do ensino de ciências no combate ao racismo e a discriminações. Educação em Foco, 21(1), 79–103. https://doi.org/10.22195/2447-524620162119657 DOI: https://doi.org/10.22195/2447-5246v21n120162944
Werneck, J., Pires, T., & Santana, B. (2023). O que podem os indivíduos diante da estrutura? In Ibirapitanga, & L. V. Schucman (Org.), Branquitude: Diálogos sobre racismo e antirracismo. Fósforo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Flavia Rezende, Fernanda Ostermann

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.
