The Initial Education in the Teaching Conception: A Phenomenological Study with Biological Science Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u345371

Keywords:

Initial Education of Biology Teachers, Teaching Conceptions, Formative Needs

Abstract

This study aimed to evaluate the Biological Sciences program of the Federal University of Paraiba through the conceptions of Biology teachers who graduated in the respective course. The methodology was developed from a qualitative approach, based on a phenomenological-descriptive method, in which we applied interviews to perform the data collection and analysis. Sample selection and size were determined according to a quota sampling method, by investigating the reports of ten teachers about the initial education phenomenon. As a result, we identified 122 significant associations related to the investigated phenomenon, of which 63 were related to the successes and 59 to the criticisms to the mentioned course. Regarding the successes, we identified the emergence of three subjects that represented the general phenomenological essences: 1) The Extracurricular Projects are fundamental in the initial education; 2) The practical classes of the course represent a model for the high school classes; 3) The course accomplishes the formation on disciplinary knowledges of Biology. Concerning the criticism, we identified three subjects: 1) The undergraduated classes aimed at the formation of a Bachelor; 2) The pedagogical component contains just general education and little about the teaching of Biology; 3) Some didactic-pedagogical theories present in the undergraduate classes are not feasible at school. The emergence of these subjects demonstrates central aspects that pave the way for a curricular restructuring consistent with the real formative demands of Biology teachers.

Author Biographies

  • Ravi Cajú Duré, Universidade Federal da Paraíba (PPGE/UFPB)
    Licenciado e Bacharel em Ciências Biologicas (Universidade Federal da Paraíba - UFPB) e mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE/UFPB). Cursando Especialização em Ensino de Ciências e Matemática (IFRN) e Doutorando pelo PPGE/UFPB. Está atualmente vinculado ao Grupo de Pesquisas em Ensino de Biologia (GPEBIO), tendo interesse nas áreas de Ensino de Ciências e Biologia; Metodologias de ensino; Formação de professores de Ciências e Biologia.
  • Francisco José Pegado Abílio, Universidade Federal da Paraíba - Centro de Educação - Departamento de Metodologia da Educação (DME/CE/UFPB)
    Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Paraíba (1994), Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Paraíba (2001), Mestre em Ciências Biológicas (Zoologia) pela Universidade Federal da Paraíba (1997), Doutor em Ciências (Ecologia e Recursos Naturais) pela Universidade Federal de São Carlos (2002) e Pós-Doutor em Educação (Educação Ambiental) pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT - 2011) sob a supervisão da profa. Dra. Michèle Sato. Atualmente é professor associado IV do Departamento de Metodologia da Educação da Universidade Federal da Paraíba. Tem atuado nos seguintes temas: Educação e Meio Ambiente; Educação Ambiental (Formal, Não Formal e Informal); Ensino de Biologia e Ciências; Formação Continuada de Professores; Estágio Supervisionado em Docência no ensino de Ciências e Biologia; Formação Docente: educação permanente, reprofissionalização docente; Educação Contextualizada para o semiárido e Bioma Caatinga.Também tem experiências na área de Ecologia da Caatinga (Ecologia de Ecossistemas Límnicos) e Malacologia (biologia, ecologia, taxonomia e EtnoMalacologia)

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Published

2019-09-09

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Section

Artigos

How to Cite

The Initial Education in the Teaching Conception: A Phenomenological Study with Biological Science Teachers. (2019). Brazilian Journal of Research in Science Education, 19, 345-371. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u345371