Formação da área de ensino de ciências: memórias de pesquisadores no Brasil
Abstract
Apresentamos aqui alguns aspectos do desenvolvimento do projeto intitulado: Formação da área de Ensino de Ciências: memórias de pesquisadores no Brasil. Com este projeto pretendemos contribuir para o resgate de alguns fatores que foram determinantes para a constituição da Área de Ensino de Ciências no Brasil, através do trabalho com a memória de pesquisadores, manifesta em discursos obtidos no decurso de entrevistas individuais feitas a esses pesquisadores. Pretendemos responder à questões como: A que se deve o início da pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil? A metodologia de pesquisa é de natureza qualitativa e privilegia a análise dos discursos dos entrevistados. No tratamento dos dados estão sendo utilizados procedimentos da análise do discurso em sua linha francesa, conforme divulgados por Pêcheux (1990) e Orlandi (1999). Descremos aqui procedimentos, principalmente o modo de determinação de critérios para realização de entrevistas, os aportes e primeiras conclusões.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.