Challenges and Contemporary Perspectives of University Teaching

a dialogue with professor António Nóvoa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.48009

Keywords:

university pedagogy, university teaching, teacher training, professional identity, university-school articulation

Abstract

Interview conducted with professor António Nóvoa on the contemporary challenges of university teaching. In August 2023, professor Nóvoa was at the Federal University of Minas Gerais (UFMG) to hold a conference and on the occasion granted an interview to the professors who are members of the editorial committee of the Revista Docência no Ensino Superior (RDES), that integrates the Directorate of Innovation and Teaching Methodologies (GIZ) at UFMG. The research technique used was a direct collection through an interview. When preparing the instrument, the author's production in the field of university pedagogy was considered, in addition to issues relating to the training of university professors, professional identity, university-school articulation, technologies and challenges of university teaching in the 21st century. In dialogue with the professor, we had the privilege of exploring his enriching contributions, revealing how his ideas have contributed to redefine and strengthen teacher training in different contexts. By evidencing the present challenges in higher education, Nóvoa indicates ways to promote public, secular, and free higher education, in addition to highlighting the importance of freedom and innovation in the construction of two pedagogical processes with students and also in teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

António Nóvoa, Universidade de Lisboa (ULisboa), Lisboa, Portugal.

Doutor e graduado em Ciências da Educação pela Université de Geneve. Doutor em História Moderna e Contemporânea pela Universidade Paris-Sorbonne. Atualmente é professor titular no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Reitor honorário da mesma instituição. Doutor Honoris Causa por várias universidades brasileiras.

Pauliane Romano Cirilo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutora e mestra em Educação pela UFMG. Graduada em Pedagogia também pela UFMG. Editora adjunta da Revista Docência do Ensino Superior, vinculada à Diretoria de Inovação e Metodologia de Ensino (GIZ/Prograd/UFMG). Professora em cursos de graduação, pós-graduação e orientadora de Trabalho de Conclusão de Curso. Pesquisadora nas áreas da educação superior, trabalho docente, formação de professores, com interesse nas áreas de metodologias de ensino, planejamento e avaliação, produção do conhecimento, comunicação e divulgação científica.

Patrícia Nascimento Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutora em Gestão e Organização do Conhecimento pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG, 2018). Graduada em Sistemas de Informação pela PUC Minas. Editora-chefe da Revista Docência do Ensino Superior, vinculada à Diretoria de Inovação e Metodologia de Ensino (GIZ/Prograd/UFMG). Professora adjunta no Departamento de Organização e Tratamento da Informação da UFMG.  Pesquisadora na área de Ciência da Informação e Sistemas de Informação atuando nas seguintes temáticas: organização e tratamento da informação, recuperação de informação, engenharia de software, acesso, uso e reúso de dados abertos e privacidade e proteção de dados.

Bréscia França Nonato, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutora e mestra em Educação pela UFMG. Graduada em Pedagogia também pela mesma universidade. Editora associada da Revista Docência do Ensino Superior, vinculada à Diretoria de Inovação e Metodologia de Ensino (GIZ/Prograd/UFMG). Professora adjunta da Faculdade de Educação da UFMG, leciona para os cursos de licenciatura da UFMG. Pesquisa sobre sociologia do ensino superior, desigualdades educacionais, ações afirmativas, formação e condição docente, juventudes e escolarização.

References

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4758/1/FPPD_A_Novoa.pdf. Acesso em: 07 set. 2023.

NÓVOA, António; FORESTI, Miriam Celí Pimentel Porto; PEREIRA, Maria Lúcia Toralles. Universidade e formação docente – Entrevista. Revista: Interface – Comunicação, Saúde, Educação, v. 4, n. 7, ago. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/GvJyMSqMSQQpjvnWcRrHkTQ/?lang=pt. Acesso em: 07 set. 2023.

NÓVOA, António. Conferência proferida na abertura. In: VII CONGRESSO IBEROAMERICANO DE DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA – ENSINO SUPERIOR. 2012. Anais [...] Portugal, 2012. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5749665/mod_resource/content/1/pedagogia_universitaria_antonio_novoa.pdf. Acesso em 08/09/2023.

NÓVOA, António; AMANTE, Lúcia. Em busca da Liberdade. A pedagogia universitária do nosso tempo. REDU – Revista de Docencia Universitaria, v. 13, n. 1, jan./abr. 2015, p. 21-34. Disponível em: https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6441/6506. Acesso em: 07 set. 2023.

NÓVOA, António. Professores: libertar o futuro. São Paulo: Diálogos Embalados, 2023.

Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Notícias: António Nóvoa defende a escola como local de trabalho para os alunos. 2023. Disponível em: https://ufmg.br/comunicacao/noticias/antoniio-novoa-defende-a-escola-como-local-de-trabalho-para-os-alunos. Acesso em: 07 set. 2023.

Published

2023-10-13

How to Cite

NÓVOA, A.; CIRILO, P. R.; NASCIMENTO SILVA, P.; NONATO, B. F. Challenges and Contemporary Perspectives of University Teaching: a dialogue with professor António Nóvoa. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, p. 1–20, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.48009. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/48009. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Interviews

Most read articles by the same author(s)