When Time Becomes Space

The Song as a “Time-Suppressing Machine”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2023.45336

Keywords:

Interarts, Image, Clube da Esquina n. 2, Milton Nascimento, Hybridism

Abstract

This text is situated at intersections of disciplinary fields, especially interarts studies and
phenomenology. It reflects on the experience of time in music in general and, particularly,
in the song “Clube da Esquina no
. 2”, composed by Milton Nascimento, Lô Borges e Márcio Borges, on the recording by Milton Nascimento, from the album Angelus (1993). The methodological course of this paper is based mainly on three theoretical references:
the rapprochement between music and myth in terms of experiences of time (LÉVISTRAUSS, 2010), the understanding of music as an image (IAZZETTA, 2016; CAESAR, 2001) and the concepts of striated and smooth spaces (BOULEZ, 1963). As a result, the paper inscribes the song – in its possible experiences with times, spaces and images (visual and sound) – in the perspective of the hybridity of contemporary art. 

Author Biography

Alexandre Siqueira de Freitas, Universidade Federal do Espírito Santo

Área de Música no departamento de Teoria de Arte e Música. Autor do livro Rencontre des arts (2015, Harmattan).

References

ADORNO. Theodor W. L’Art et les arts. In: LAXEROIS, Jean; SZENDY, Peter. De la différence des arts.

Paris: L’Harmattan, 1997.

ASSIS RIBEIRO, Nariá. Ritmo não-pulsante: ausência de sensação de pulsação no repertório do

século XX. 2017. 110 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de

Janeiro, 2017.

BONAFÉ, Valéria Muelas. A casa e a represa, a sorte e o corte ou: A composição musical enquanto

imaginação de formas, sonoridades, tempos [e espaços]. 2016. Tese (Doutorado) – Universidade de

São Paulo, São Paulo, 2016.

BOSSEUR, Jean-Yves. Musique et beaux-arts. Paris: Minerve, 1999.

BOUCOURECHLIEV, André. Debussy: la revolution subtile. Paris: Fayard, 1998.

BOULEZ, Pierre. Penser la musique aujourd’hui. Paris: Gallimard, 1963.

BOULEZ, Pierre. Le Pays fertile: Paul Klee. Paris: Gallimard, 1989.

CARTER, Elliot. La musique et l’écran du temps. Tradução de Vincent Barras. Genebra: Éditions

Contrechamps, 1998.

CLÜVER, Claus. Estudos Interartes: conceitos, termos, objetivos. Literatura e Sociedade, v. 2, n. 2, p.

-55, 1997. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ls/article/view/13267. Acesso em: 15 jul.

CAESAR, Rodolfo. A escuta como objeto de pesquisa. Opus: Revista da Associação Nacional de

Pesquisa e Pós-Graduação em Música (ANPPOM), São Paulo, ano 8, n. 7, p. 34-44, 2001. Disponível

em: https://www.academia.edu/12192571/A_escuta_como_objeto_de_pesquisa. Acesso em: 9 jan.

CAMPESATO, Lílian. Arte sonora: uma metamorfose das musas. 2007. 179 f. Dissertação (Mestrado)

– Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

CINEMA TRANSCEDENTAL. Caetano Veloso. Rio de Janeiro: Phillips, 1979. 1 LP.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DELEUZE, Giles; GUATARI, Félix. Mille Plateaux. Paris: Minuit, 1980.

DUAS FACES: Alcione. Rio de Janeiro: Gravadora Biscoito Fino, 2012. 1 DVD.

ECO, Umberto. A definição da arte. 5. ed. São Paulo: Record, 2016.

FERRAZ, Sílvio. Ritornello: Tempo: Música. COLÓQUIO DELEUZE-GUATARRI, 2., 2011. Rio de Janeiro:

[s. n.], 2011. Disponível em: http://sferraz.mus.br/palestra_deleuzeboulez/deleuze_boulez2.html

Acesso em: 22 jan. 2023.

FERRAZ, Silvio. Pequena trajetória da ideia de tempo na música do séc. XX. In: NASCIMENTO,

Guilherme et al. (org.). A música dos séculos XX e XXI. Belo Horizonte: EdUEMG, 2014. p. 86-104.

(Série Pequena trajetória da ideia de tempo na música do séc. XX).

GRABOCZ, Marta (dir.). Narratologie musicale: Topiques, théories et stratégies analytiques. Paris:

Hermann, 2021.

IAZZETTA, Fernando. A Imagem que se ouve. In: PRADO, Gilberto; TAVARES, Monica; ARANTES,

Priscila (org.). Diálogos transdisciplinares: arte e pesquisa. São Paulo: ECA/USP, 2016. p. 376-395.

Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/679/o/dialogostransdisciplinares.pdf. Acesso

em: 9 jan. 2023.

JDAVIDM. John Cage about silence. YouTube, 2008. 1 vídeo (4 min.). Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=pcHnL7aS64Y&t=41s. Acesso em: 17 mar. 2023.

KEHL, Maria Rita. O tempo e o cão. Fundação Perseu Abramo. Teoria e Debate, n. 68. 2006.

Disponível em: https://teoriaedebate.org.br/colunas/o-tempo-e-o-cao/. Acesso em: 15 jan. 2023.

KLEE, Paul. Sobre a arte moderna e outros ensaios. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

LÉVI-STRAUSS, Claude. O cru e o cozido. 2. ed. São Paulo: Cosac & Naify, 2010. (Mitológicas, 1).

MERLEAU-PONTY, Maurice. Phénoménologie de la perception. Paris: Gallimard, 1945.

MULHER DO FIM DO MUNDO. Elza Soares. Prod. Guilherme Kastrup. São Paulo: Gravadora Circus,

1 CD.

NATTIEZ, Jean-Jacques. O combate entre Cronos e Orfeu: ensaios de Semiologia musical aplicada.

São Paulo: Via Lettera, 2005.

NATTIEZ, Jean-Jacques. La musique, les images et les mots. Montréal: Fides, 2010.

PANOFSKY, Erwin. Estudos em iconologia: temas humanísticos da arte do renascimento. 2. ed.

Lisboa: Editorial Estampa, 1995.

PAREYSON, Luigi. Estética: teoria da formatividade. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis:

Vozes, 1996.

PAREYSON, Luigi. Problemas da Estética. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

RUWET, Nicolas. Langage, musique, poésie. Paris: Seuil, 1972.

SEINCMAN, Eduardo. Do tempo musical. São Paulo: Via Lettera: FAPESP, 2001.

SERRES, Michel. Musique. Paris: Éditions Le Pommier, 2011.

VALENTE, Agnus. Heurística híbrida e processos criativos híbridos: uma reflexão sobre as

metodologias da criação no contexto do hibridismo em artes. In: FIORIN, E.; LANDIM, P. C.; LEOTE, R.

S. (org.). Arte-ciência: processos criativos [online]. São Paulo: Editora UNESP: Cultura Acadêmica,

p. 11-28. (Coleção Desafios Contemporâneos). Disponível em:

http://books.scielo.org/id/jhfsj/pdf/fiorin-9788579836244-02.pdf. Acessado em: 1 fev. 2018.

SUASSUNA, Ariano. Iniciação à estética. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.

TATIT, Luis. O Cancionista: composição de canções no Brasil. 2. ed. São Paulo: Edusp, 1995.

WALLECE COLLECTION. A Dance to the Music of Time. Disponível em:

https://wallacelive.wallacecollection.org/eMP/eMuseumPlus?

service=ExternalInterface&module=collection&objectId=65042&viewType=detailView. Acesso em:

fev. 2023.

Published

2023-08-01

How to Cite

FREITAS, A. S. de. When Time Becomes Space: The Song as a “Time-Suppressing Machine”. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 28, p. 317–342, 2023. DOI: 10.35699/2238-2046.2023.45336. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45336. Acesso em: 16 aug. 2024.