Academic textual production

receptivity of undergraduate students with multimodal genres “data analysis” and “video presentation”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.24393

Keywords:

Multiliteracies, Orality, Data analysis, Video presentation

Abstract

The discipline “Portuguese Language Workshop: Reading and Text Production” has been offered, online and face-to-face, for a decade to undergraduate students at UFMG, aiming mainly at academic literacy. At the end of each semester, students are asked to complete a questionnaire evaluating the course and its activities. From the data of this questionnaire, in the period between the second semester of 2017 and the second semester of 2018, we noticed, on a recurring basis, the preference for the “Data analysis”, and the rejection of the “Video presentation” activity. In the light of these data, in this research, we seek possible explanations for such choices. We believe in the importance of this article, primarily, because it addresses multimodal genres that are often overlooked in the classroom. Moreover, mainly, for evidencing, from the theoretical reflections of Marcuschi (2001), Rojo and Barbosa (2015), Ribeiro (2016), among others, the relationship between the students' choices, the creative freedom allowed and the difficulties in producing oral texts by the students, potentially arising from an educational deficit in relation to oral and digital literacy.

 

Author Biographies

  • Bárbara Amaral da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

    Graduada em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Licenciatura plena Português (2013). Mestre em Estudos Linguísticos pela UFMG (2015), tendo como área de pesquisa a Análise do Discurso de linha francesa. Doutora em Estudos Linguísticos pela UFMG, tendo como área de pesquisa a Análise do Discurso de linha francesa. Durante sua trajetória acadêmica, atuou principalmente na área da Análise do Discurso, abordando temas como gêneros discursivos, transgressão de gêneros do discurso, argumentação, estereótipos e discurso religioso. Como experiência de docência, trabalhou como monitora de Português e Redação em Pré-Vestibulares, como professora de Inglês em cursos de idiomas e lecionou na graduação da UFMG.

  • Daniel Martins de Brito, Universidade Federal de Minas Gerais

    graduando em Letras pela UFMG.

  • Ana Paula Cordeiro Lacerda Franco, Universidade Federal de Minas Gerais

    Pós-graduanda em Análise do Discurso Midiático.

  • Maria Eduarda Gama Almeida, Universidade Federal de Minas Gerais

    graduanda em Letras

  • Shirlene Ferreira Coelho, Universidade Federal de Minas Gerais

    doutoranda em Estudos Linguísticos

References

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Published

2020-07-21

Issue

Section

Linguistics and Technology

How to Cite

Academic textual production: receptivity of undergraduate students with multimodal genres “data analysis” and “video presentation”. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 13, n. 2, p. 1–16, 2020. DOI: 10.35699/1983-3652.2020.24393. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24393. Acesso em: 19 dec. 2024.

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