Diálogos latino-americanos e aprendizagem de espanhol

relato de experiência de Teletandem na UFCG

Authors

  • Gabrielle Alves de Souza Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Unidade Acadêmica de Educação do Campo, Sumé, PB, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6472-9384
  • Ruth Lins da Silva Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Unidade Acadêmica de Educação do Campo, Sumé, PB, Brasil https://orcid.org/0000-0001-5273-1102
  • Raissa Layane de Deus Souza Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Unidade Acadêmica de Educação do Campo, Sumé, PB, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8376-8143
  • Daniel Guillermo Gordillo Sánchez Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil / Universidade de Hamburgo, Alemanha https://orcid.org/0000-0001-6725-0627

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.42638

Keywords:

Language instruction, Technology and education, Learning Experiences, Intercultural education

Abstract

This article aims to present the intercultural experience of teletandem between students from the Federal University of Campina Grande and the Federal University of Latin American Integration. We reflect on how this tool can contribute to the teaching/learning of foreign languages, providing authentic scenarios of interaction among students and promoting autonomy, reciprocity and collaboration among peers. With this experience report we hope to register, in a critical way, and based on Paulo Freire's concepts, the implementation process of teletandem between two higher education institutions in Brazil, highlighting the potentiality of the use of technologies in the classroom, but also its challenges and possible obstacles. At the same time, we highlight the richness of this intercultural activity to promote exchange and reflection on the demands, challenges and struggles of peoples in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabrielle Alves de Souza, Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Unidade Acadêmica de Educação do Campo, Sumé, PB, Brasil

Estudante de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Campina Grande, Campus Sumé. 

Ruth Lins da Silva, Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Unidade Acadêmica de Educação do Campo, Sumé, PB, Brasil

Estudante da Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Campina Grande, Campus Sumé. 

Raissa Layane de Deus Souza, Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Desenvolvimento Sustentável do Semiárido, Unidade Acadêmica de Educação do Campo, Sumé, PB, Brasil

Estudante da Licenciatura em Educação do Campo na Universidade Federal de Campina Grande, Campus Sumé. 

Daniel Guillermo Gordillo Sánchez, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil / Universidade de Hamburgo, Alemanha

Doutorando em Educação da Universidade Federal da Paraíba, com sanduíche na Universidade de Hamburgo.

References

BRAMMERTS, Helmut; CALVERT, Mike. Aprender através da comunicação em tandem. In: DELILLE, Karl; CHICHORRO, Adelaide (Ed.). Aprendizagem autónoma de lı́nguas em Tandem. Lisboa: Colibri, Facultade de Letras da Universidade de Coimbra, 2002. p. 37–52.

FLEURI, Reinaldo Mathias. Desafios à educação intercultural no Brasil. Educação, Sociedade e Cultura, v. 16, p. 45–62, 2001.

FRANCO, Gabriela. Aspectos linguísticos emergentes em sessões de teletandem: uma análise a partir da conscientização da linguagem. 2016. Dissertação - Mestrado em Estudos Linguísticos – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista, São Paulo.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. A importancia do ato de ler: em tres artigos que se completam. São Paulo: Cortez Editora & Autores Associados, 1991.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo (SP): Paz e Terra, 2004.

MUSSI, Ricardo Fraklin De Freitas; FLORES, Fabio Fernandes; ALMEIDA, Cláudio Bispo De. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 61–77, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9010.

OLIVEIRA, Gilvan Müller de. Plurilinguismo no Brasil. 2008. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000161167. Acesso em: 15 jan. 2023.

RAMMÉ, Valdilena. TANDEM: Pedalando juntos em espanhol e português/TÁNDEM: Pedaleando juntos en español y português. Experiência. Revista Científica de Extensão, v. 1, n. 1, 2015. DOI: 10.5902/18014.

SILVA, Maria do Socorro. A construção da Licenciatura em Educação do Campo: espaço de diálogo e rupturas na universidade. In: AIRES, José Luciano de Queiroz et al. (Ed.). Cultura da mídia, História Cultura e Educação do Campo. João Pessoa: Editora UFPB, 2011. p. 403–420.

TAKAKI, Nara Hiroko; FERRAZ, Daniel De Mello; MIZAN, Souzana. Repensando a educação linguística com contribuições de Ricoeur e Monte Mór. Pensares em Revista, n. 15, p. 22–46, 2019. DOI: 10.12957/pr.2019.38462.

TIRLONI, Larissa Paula; RAMMÉ, Valdilena. Tandem, autoavaliação e a autonomia na aprendizagem de línguas estrangeiras. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 54, p. 457–482, 2015. DOI: 10.1590/010318134802171941.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO-AMERICANA. Projeto de Desenvolvimento Institucional 2019-2023. 2019. Disponível em: http://www.unila.edu.br/sites/default/files/files/PDI%5C%20UNILA%5C%202013-%C2%AC%E2%80%902017.pdf. Acesso em: 15 jan. 2023.

VASSALLO, Maria Luisa; TELLES, João A. Foreign language learning in-tandem: Theoretical principles and research perspectives. The especialist, v. 27, n. 1, p. 83–118, 2006.

Published

2023-06-30

How to Cite

SOUZA, G. A. de; SILVA, R. L. da; SOUZA, R. L. de D.; SÁNCHEZ, D. G. G. Diálogos latino-americanos e aprendizagem de espanhol: relato de experiência de Teletandem na UFCG. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 16, p. e42638, 2023. DOI: 10.1590/1983-3652.2023.42638. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/42638. Acesso em: 19 may. 2024.