Ações afirmativas no acesso à educação Básica

um olhar sobre o Colégio Pedro II

Authors

Keywords:

Educação B´ásica, ações afirmativas, Lei de Cotas, Colégio Pedro II

Abstract

The objective of this article is to analyze the Quotas Law (Law 12.711/12) and other affirmative actions implemented by Colégio Pedro II (CPII) and their contributions to the expansion of educational opportunities. We seek to answer two main questions: what were the affirmative actions adopted in its selective admission processes over time? And, what changes are perceived in the socio-demographic profile of the entrants, especially after the Quotas Law? The study is exploratory and documental, with descriptive analyses based on secondary data obtained from CPII's website and from the School Census microdata. We took as reference three cohorts of entrants in the 6th grade of elementary school and in the 1st grade of regular and integrated high school, in the years 2012, 2014, and 2016. The main results show that, since 2005, CPII has adopted an affirmative action policy for student enrollment with the reservation of 50% of vacancies for public school graduates. As of 2013, the Quotas Law was implemented in integrated and regular high school, adding to the already existing public school criteria, the criteria of income, race/color, and person with disabilities. The analysis of the socio-demographic profile of students reinforces the contribution of CPII's affirmative action policies and the Quotas Law in expanding access opportunities, especially for black students.

Author Biographies

  • Karina Carrasqueira, PUC-Rio

    Cientista social e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atualmente é pós-doutoranda (PNPD/CAPES) no Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), vice-líder do grupo de pesquisa Gestão e Qualidade da Educação (GESQ/PUC-Rio), professora substituta do Departamento de Educação da UFRJ e membro pesquisadora da Rede de Estudos sobre Implementação de Políticas Públicas Educacionais (REIPPE). Atua nas áreas de sociologia da educação, políticas educacionais e metodologia de pesquisa.

  • Rosileia Nierotka, Universidade Federal da Fronteira Sul

    Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Mestra em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), e Graduada em Serviço Social pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó, com Especialização em Gestão Social de Políticas Públicas e formação para o Magistério Superior. Graduanda em Pedagogia (EaD) na Unochapecó. Assistente Social na UFFS. Pesquisadora no Laboratório de Avaliação da Educação (LAEd/PUC-Rio). Tem interesse pelos seguintes temas: Ensino Superior; Desigualdades educacionais; ações afirmativas; evasão escolar; acesso e de permanência no ensino superior.

  • José Maurício Avilla Carvalho, Instituto Articule

    Bacharel em Administração de Empresas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Mestre em Administração, com ênfase em Administração Pública pela mesma universidade, e Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Consultor de Projetos Sociais no Instituto Articule. Membro do Laboratório de Avaliação da Educação (LAEd/PUC-Rio) e da Rede de Estudos sobre Implementação de Políticas Públicas Educacionais (REIPPE). Atua ainda eventualmente como consultor de pesquisa para alguns institutos e órgãos envolvidos com a gestão pública educacional.

Published

2024-07-31

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Ações afirmativas no acesso à educação Básica: um olhar sobre o Colégio Pedro II. (2024). Educação Em Revista , 40(40). https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/46559

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