Hybridism in the Instrumental Music of the Medusa Group
Association of Different Musical Genres in Pé no chão
Keywords:
Hybridism, Popular music, Instrumental music, Brazilian Medusa GroupAbstract
In the 1980s, jazz fusion had great international repercussion. In Brazil, it was seen as a symbol of modernity and considered by critics as being a musical forefront, influencing significantly instrumental music groups. This study focuses on the musical production of the Medusa Group, formed in São Paulo by renowned Brazilian popular musicians. The purpose of this article is to understand, through a rhythmic, melodic, harmonic and structural analysis of the song Pé no Chão (Feet on the Ground), the way in which the Group Medusa blends musical elements of Brazilian and American popular styles, obtaining an hybrid sound. It also tries to identify appropriations of musical procedures from fusion, performed in the song.
Downloads
References
BAHIANA, A. M. Música instrumental: o caminho da improvisação à brasileira. 1979/1980 In: NOVAES, A. Anos 70: Ainda sob a tempestade. (Coletânea) Rio de Janeiro: Aeroplano: Editora Senac Rio, 2005.
CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: Estratégias para entrar e sair da Modernidade. São Paulo: EDUSP. Trad. Heloísa P. Cintrão e Ana R. Lessa, 1997.
FREITAS, S. P. R. Espécies de oitavas: usos e significados do termo modo em diferentes práticas teórico-musicais. In: VIII SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM MÚSICA SEMPEM, 2008, Goiânia. SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM MÚSICA SEMPEM, 8, 2008, Goiânia. Anais..., 2008. p.257-265.
______________. Teoria da Harmonia na Música Popular: uma definição das relações de combinação entre os acordes na harmonia tonal. São Paulo: Unesp, 1995.
GRIDLEY, Mark C. Jazz Styles: History and Analysis. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, 1988.
LATORRE, Daniel. Rhodes, a trajetória do piano elétrico. Revista Áudio, música & Tecnologia, Rio de Janeiro, edição #158, novembro. 2004.
MULLER, Daniel Gustavo Mingotti. Música instrumental e indústria fonográfica no Brasil: a experiência do selo som da gente. Campinas: Dissertação de Mestrado em Música – Instituto de Artes UNICAMP, 2005.
NEVES, E. Todos os sons do mundo neste festival de jazz! POP, São Paulo, nº 73, out.1978.
ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 2006.
PIEDADE, Acácio Tadeu de Camargo. Jazz, música brasileira e fricção de musicalidades. Opus (Porto Alegre), ANPPOM/Ed. da UNICAMP, v. 11, n. 1, p. 113-123, 2005.
ROCCA, Edgard. Ritmos brasileiros e seus instrumentos de percussão. Rio de Janeiro: Escola Brasileira de Música, 1986.
SANDRONI, Carlos. Feitiço Decente: transformações do samba no Rio de Janeiro, 1917-1933. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.: Ed. UFRJ, 2001.
SCHOENBERG, Arnold. Fundamentos da composição musical. São Paulo: Edusp, 1991.
SOUZA, T. Rostos e Gostos da Música Popular Brasileira. Porto Alegre: L&PM, 1979.
Discografia Recomendada
MEDUSA, Grupo. Grupo Medusa. São Paulo: Som da Gente: 1981.
MEDUSA, Grupo. Ferrovias. São Paulo: Som da Gente: 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.