Interpretation – musical reproduction – theory of performance
bringing together the elements for a conceptual reform of the interpretative and the performance practice as a scholar discipline
Keywords:
Interpretative/performance practice, Theory of musical interpretation and of performance, Viennese musical tradition, Conceptual reform of interpretative and performance practiceAbstract
Great difficulties are noted in human sciences regarding the definition and use of the concepts designating cultural phenomena. The main objective is to demonstrate how these concepts differ in sense and end. The next step consists in a careful analysis of the concept of musical reproduction. Finally, the trinomial reproduction, interpretation and musical performance is proposed as a conceptual basis for teaching and research of the musical interpretative practice. At the same time, the theoretical field of the discipline increases in its scope, migrating from a basically interpretative concept to that of a multiform artistic process with great productive and transformational potential that also includes the extramusical elements of reproduction.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Gesammelte Schriften (Obra completa). Digitale Bibliothek, v.97, CD-ROM. Berlim, Alemanha: Directmedia Publishing, 2003.
_______ . Zu einer Theorie der musikalischen Reproduktion: Aufzeichnungen, ein Entwurf und zwei Schemata. Nachgelassene Schriften. Editado por Henri Lonitz. Frankfurt a. Main, Suhrkamp [2001], 2005.
_______ . Towards a theory of musical reproduction: notes, a draft and two schemata. Editado por Henri Lonitz. Tradução de Wieland Hoban. Londres: Polity Press, 2006.
AQUINO, Felipe A. de. “Práticas interpretativas e a pesquisa em música: dilemas e propostas”. In: Opus. Revista da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música (ANPPOM), n.9, dezembro de 2003, p.103-112. Disponível em: <http://www.anppom.com.br/opus/opus9/sumario.htm>, último acesso set. 2011.
AUSTIN, John Langshaw. How to do things with words. 2.ed. Cambridge: Harvard University Press, 1975.
BENJAMIN, Walter. “A obra de arte na época de suas técnicas de reprodução”. Tradução de José L. Grünewald. In: Benjamin; Adorno; Horkheimer, Habermas. Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1980, p.3-28.
BOENKE, Patrick. „Zur Rezeption der Schichtenlehre Heinrich Schenkers in der deutschsprachigen Musikwissenschaft nach 1945“. In: Music Theory and Analysis Journal (GMTH), ano 2, ed.2, 2005.
_______ . “Zur österreichischen und deutschen Rezeption der Schichtenlehre Heinrich Schenkers“. In: EYBL; FINK-MENNEL (orgs.). Schenker-Traditionen. Viena: Böhlau, 2006, p.149-154.
DORIAN, Frederick. The history of music in performance. New York: Norton, 1942.
DOURADO, Henrique A. Dicionário de termos e expressões da música. São Paulo: Editora 34, 2004.
EYBL, Martin (ed.). Die Befreiung des Augenblicks. Schönbergs Skandalkonzerte 1907 und 1908. Eine Dokumentation. Viena: Böhlau, 2004.
EYBL, Martin; FINK-MENNEL, Evelyn (orgs.). Schenker-Traditionen (org.). Eine Wiener Schule der Musiktheorie und ihre internationale Verbreitung. Viena: Böhlau, 2006.
FINK-MENNEL, Evelyn. “Schopenhauer, Freud, and the concept of deep structure in music”. In: EYBL; (orgs.). Schenker-Traditionen. Viena: Böhlau, 2006, p.51-58.
FISCHER-LICHTE, Erika. Ästhetik des Performativen. Frankfurt a. Main: Edition Suhrkamp, 2004.
FREUD, Sigmund. “Entwurf einer Psychologie“ (1895). In: Gesammelte Werke (Nachtrag). Texte aus den Jahren 1885 bis 1938. Frankfurt a. Main: Fischer, 1987, p.375-488.
GRASSL, Markus; KAPP, Reinhard (eds.). Aufführungslehre der Wiener Schule. Die Lehre von der musikalischen Aufführung in der Wiener Schule. Viena: Böhlau, 2002.
HETZEL, Andreas. “Das Rätsel des Performativen. Sprache, Kunst und Macht“. In: Philosophische Rundschau, v.51. Tübingen: Mohr Siebeck, 2004, p.132-159.
KAPP, Reinhard. “Performance bei Arnold Schönberg und John Cage”. In: GRASSL; KAPP (eds.). Aufführungslehre der Wiener Schule. Viena: Böhlau, 2002, p.455-468.
KOLISCH, Rudolf. Rudolf Kolisch. Zur Theorie der Aufführung. Ein Gespräch mit Berthold Türcke. In: METZGER; RIEHM (eds.). Musik-Konzepte, n.29/30. Munique: Edition Text + Kritik, 1983.
KUEHN, Frank M. C. “A prática interpretativa é uma arte mimética? – Acerca de mimesis e interpretação na Teoria da Reprodução Musical de Theodor Adorno”. In: Anais. Segundo Simpósio de Musicologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2012.
_______ . “Heinrich Schenker e ‘A Arte da Performance’: uma análise de incongruências resultantes da sua tradução e uma proposta de resolução”. In: Anais. XXI Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música (ANPPOM). Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia (UFU), 2011, p.1311–1317.
_______ . A teoria da reprodução musical de Theodor Adorno e o legado da tradição vienense: uma introdução. Rio de Janeiro: PPGM, CLA, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), 2010. Tese de Doutoramento. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=203127>, último acesso junho 2011.
_______ . Antonio Carlos Jobim, a Sinfonia do Rio de Janeiro e a Bossa Nova: caminho para a construção de uma nova linguagem musical. Rio de Janeiro: PPGM, CLA, Escola de Música da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), 2004. Dissertação de Mestrado.
SCHENKER, Heinrich. The Art of Performance. Tradução de Irene Schreier Scott. Editado por Heribert Esser. Oxford: Oxford University Press, 2000.
SCHILLER, Friedrich. “Vom Pathetischen und Erhabenen“. In: Schriften zur Dramentheorie. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 2009.
SCHÖNBERG, Arnold. Style and Idea. Berkeley: University of California Press, 1984.
________ . Stil und Gedanke. Leipzig: Philipp Reclam jun., 1989.
WAGNER, Richard. Über das Dirigieren. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgemeinschaft e.V., 1953, p.69-140.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.