A study of student actions in the classroom of a campus of a Federal Institute of Paraná
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u595621Keywords:
Student action, Scientific learning, Relationship with knowledgeAbstract
This research presents a proposal of analysis of student actions in the classroom for the disciplines of Physics, Mathematics and Chemistry of a course of High School and Integrated Technician of the State of Paraná, Brazil. The research has as theoretical support the concept of learning of Illeris; Charlot’s studies on the relationship with knowledge and learning as a practice of knowledge. The research question that guided the investigative movement was: What are the categories of student actions in physics, mathematics and chemistry classes? The methodological procedures adopted are part of the theoretical contribution of the Discursive Textual Analysis. The data analyzed come from the recording of lessons and field notes. Among the evidenced results, we highlight seven emerging categories of student actions that answer the research question: Organize, Interact with the Teacher, Interact with Colleagues, Practice, Wait, Disperse, and Other Actions.
Downloads
References
Andrade, E. C. (2016). Um estudo das ações de professores de matemática em sala de aula. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Andrade, E. C., Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2018). Descrição da ação docente de professores de Matemática por meio da observação direta da sala de aula. Educação Matemática Pesquisa, 20(2), 349–368. http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2018v20i2
Arruda, S. M., Benício, M. A., & Passos, M. M. (2017). Um instrumento para a análise das percepções/ações de estudantes em sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 10(2), 1–21. http://doi.10.3859/rbect.v10n2.4457
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70.
Benicio, M. A. (2018). Um olhar sobre as ações discentes em sala de aula em um IFPR. 300 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Carvalho, D. F., Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2018). Um estudo das mudanças das ações docentes de um supervisor do PIBID-Matemática. Zetetiké, 26(2), 318–336. https://doi.org/10.20396/zet.v26i2.8649577
Charlot, B. (2000). Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed.
Charlot, B. (2005). Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questão para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed.
Charlot, B. (2013). Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez.
Dias, M. P. (2018). As ações de professores e alunos em salas de aula de matemática: categorizações e possíveis conexões. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Dias, M. P., Arruda, S. M., Oliveira, A. C., & Passos, M. M. (2017). Relações com o ensinar e as categorias de ação do professor de Matemática. Caminhos da Educação Matemática em Revista, 7(2), 66–75.
Gauthier, C., Martineau, S., Desbiens, J. F., Malo, A., & Simard, D. (2013). Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí,
Illeris, K. (2013). Uma compreensão abrangente da aprendizagem humana. In K. Illeris (Org.), Teorias contemporâneas da aprendizagem (pp. 15–30). Porto Alegre: Penso.
Leontiev, A. N. (1978). O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário.
Leontiev, A. N. (2014). Atividade e Consciência. (M. J. S. Silva, Trad.). Revista Dialectus, 2(4), 184–210. (Obra original publicada em 1972)
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2011). Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí.
Schön, D. A. (1992). Formar professores como profissionais reflexivos. In A. Nóvoa (Coord.), Os professores e sua formação (pp. 77–91). Lisboa: Dom Quixote.
Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.
Weber, M. (2012). Economia e sociedade. Brasília: UNB.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.