A study of student actions in the classroom of a campus of a Federal Institute of Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u595621

Keywords:

Student action, Scientific learning, Relationship with knowledge

Abstract

This research presents a proposal of analysis of student actions in the classroom for the disciplines of Physics, Mathematics and Chemistry of a course of High School and Integrated Technician of the State of Paraná, Brazil. The research has as theoretical support the concept of learning of Illeris; Charlot’s studies on the relationship with knowledge and learning as a practice of knowledge. The research question that guided the investigative movement was: What are the categories of student actions in physics, mathematics and chemistry classes? The methodological procedures adopted are part of the theoretical contribution of the Discursive Textual Analysis. The data analyzed come from the recording of lessons and field notes. Among the evidenced results, we highlight seven emerging categories of student actions that answer the research question: Organize, Interact with the Teacher, Interact with Colleagues, Practice, Wait, Disperse, and Other Actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sergio de Mello Arruda, Universidade Estadual de Londrina

Doutor em Educação (USP, 2001). Atualmente é Professor Sênior da UEL.

Marinez Meneghello Passos, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação para a Ciência (Unesp/Bauru, 2009). Atualmente é Professora Sênior da UEL.

References

Andrade, E. C. (2016). Um estudo das ações de professores de matemática em sala de aula. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

Andrade, E. C., Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2018). Descrição da ação docente de professores de Matemática por meio da observação direta da sala de aula. Educação Matemática Pesquisa, 20(2), 349–368. http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2018v20i2

Arruda, S. M., Benício, M. A., & Passos, M. M. (2017). Um instrumento para a análise das percepções/ações de estudantes em sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 10(2), 1–21. http://doi.10.3859/rbect.v10n2.4457

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70.

Benicio, M. A. (2018). Um olhar sobre as ações discentes em sala de aula em um IFPR. 300 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

Carvalho, D. F., Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2018). Um estudo das mudanças das ações docentes de um supervisor do PIBID-Matemática. Zetetiké, 26(2), 318–336. https://doi.org/10.20396/zet.v26i2.8649577

Charlot, B. (2000). Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed.

Charlot, B. (2005). Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questão para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed.

Charlot, B. (2013). Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez.

Dias, M. P. (2018). As ações de professores e alunos em salas de aula de matemática: categorizações e possíveis conexões. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

Dias, M. P., Arruda, S. M., Oliveira, A. C., & Passos, M. M. (2017). Relações com o ensinar e as categorias de ação do professor de Matemática. Caminhos da Educação Matemática em Revista, 7(2), 66–75.

Gauthier, C., Martineau, S., Desbiens, J. F., Malo, A., & Simard, D. (2013). Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí,

Illeris, K. (2013). Uma compreensão abrangente da aprendizagem humana. In K. Illeris (Org.), Teorias contemporâneas da aprendizagem (pp. 15–30). Porto Alegre: Penso.

Leontiev, A. N. (1978). O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário.

Leontiev, A. N. (2014). Atividade e Consciência. (M. J. S. Silva, Trad.). Revista Dialectus, 2(4), 184–210. (Obra original publicada em 1972)

Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2011). Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí.

Schön, D. A. (1992). Formar professores como profissionais reflexivos. In A. Nóvoa (Coord.), Os professores e sua formação (pp. 77–91). Lisboa: Dom Quixote.

Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.

Weber, M. (2012). Economia e sociedade. Brasília: UNB.

Published

2019-11-09

How to Cite

Benicio, M. A., Arruda, S. de M., & Passos, M. M. (2019). A study of student actions in the classroom of a campus of a Federal Institute of Paraná. Brazilian Journal of Research in Science Education, 19, 595–621. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u595621

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)