A resolução de situações-problema experimentais no campo conceitual do eletromagnetismo: uma tentativa de identificação de conhecimentos-em-ação
Abstract
Neste estudo analisamos o desempenho de alunos universitários em uma disciplina de Física Experimental que aborda o conteúdo de Eletromagnetismo, em nível de Física Geral. Tal análise procedeu-se à luz da teoria dos campos conceituais de Vergnaud. Para isso, delineamos situações e materiais instrucionais, implementados ao longo do estudo, que foram construídos visando promover a aprendizagem significativa de conceitos físicos e a resolução de situações-problema experimentais, no contexto do laboratório didático onde ocorrem as aulas da disciplina em questão. Esse trabalho nos forneceu evidências de que, de fato, o estudo do domínio dos campos conceituais, pelos alunos, é um trabalho de longo prazo, que deve ser feito em vários ciclos ou etapas, com o aperfeiçoamento da metodologia e dos materiais utilizados, na medida em que se percebe o progressivo domínio, por parte dos alunos, dos campos conceituais em questão.Downloads
Published
2011-02-22
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.
How to Cite
A resolução de situações-problema experimentais no campo conceitual do eletromagnetismo: uma tentativa de identificação de conhecimentos-em-ação. (2011). Brazilian Journal of Research in Science Education, 5(3). https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4058