A circulação inter e intracoletiva de pesquisas e publicações acerca da experimentação no ensino de Química
Keywords:
experimentação no ensino de Química, análise de teses, dissertações e artigos, Ludwik FleckAbstract
Analisa-se o panorama da produção sobre experimentação no ensino de Química por meio da identificação de dissertações, teses e artigos publicados em periódicos nacionais acerca dessa temática. Foram identificadas, no período entre 1972 e 2006, 18 pesquisas realizadas em programas de pós-graduação stricto sensu e 12 artigos nos periódicos Química Nova e Química Nova na Escola. A maior parte das dissertações e teses foi publicada entre 2001 e 2006, enquanto que o maior número de artigos publicados acerca do tema experimentação no ensino de Química, nas revistas analisadas, antecede esse período. A análise se fundamentou na epistemologia de Ludwik Fleck e se pode destacar, por exemplo, a importância da circulação inter e intracoletiva para a produção e disseminação relativa à experimentação no ensino de Química.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.