Experiências de leitura em Ciências da Natureza na Educação de Jovens e Adultos: um estudo das práticas de professores em formação inicial
Keywords:
textos escritos, práticas de leitura, formação de professores de ciênciasAbstract
Há pesquisas que abordam a perspectiva de professores sobre a leitura em sala de aula de ciências. Entretanto o conhecimento sobre a constituição de saberes relacionados a ensinar Ciências com textos escritos ainda é relativamente limitado. Neste estudo, partindo de um referencial que entende leitura como prática de letramento, investigamos práticas de leitura de licenciandos que atuavam como docentes em um Projeto de Ensino Fundamental na Educação de Jovens e Adultos. Esta é uma pesquisa de orientação naturalista, utilizando-se de procedimentos de análise qualitativa. As principais fontes de dados foram entrevistas e grupos focais. Os participantes relataram experiências pessoais com leitura e descreveram a leitura nas salas de aula onde lecionavam. Os resultados indicam que as experiências anteriores dos licenciandos são bastante diversas, sendo a leitura no contexto familiar particularmente marcante. Os participantes descrevem o que chamam de “extrapolação” como aspecto significativo das práticas, emergindo da interação com os alunos, apresentando paralelos com diferentes noções de intertextualidade.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.