Proposal, curricular structure and mental health contents addressed in the education of future nurses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.38292

Keywords:

Bachelor degree in Nursing, education in Nursing, mental health, psychiatric Nursing

Abstract

This work aims to analyse the proposal, curricular structure and mental health contents addressed in the education of nurses in a Northeastern Brazilian capital city. It is a documental research in which the corpus of analysis was composed by pedagogical projects, curricular matrices, teaching plans and schedules of mental health subjects of undergraduate Nursing courses. The content analysis technique was applied to the data analysis. The pedagogical projects and curricular matrices present a timid insertion of mental health in the proposal of the courses; the structures of the subjects present some similar and distinct aspects; and the contents addressed demonstrate a transversality for the education of nurses in various scenarios and contexts. The proposal of Nursing education to work in the field of mental health is directed to care in the specialized segment, but with transversality in the contents, considering the other levels of health care and the needs of professional practice.

Author Biographies

  • John Victor dos Santos Silva, Universidade de São Paulo (USP), Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (EERP), Ribeirão Preto, SP, Brasil.

    Enfermeiro. Mestre em Enfermagem Psiquiátrica pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (EERP), da Universidade de São Paulo (USP). Especialista em Gestão em Saúde Mental pela Universidade de Araraquara (UNIARA).

  • Patrícia de Cássia Ruela Palmiéri, Universidade de São Paulo (USP), Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (EERP), Ribeirão Preto, SP, Brasil.

    Enfermeira. Doutoranda em Enfermagem Fundamental pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (EERP), da Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL). Enfermeira no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul (IFAL-MS).

  • Thyara Maia Brandão, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil.

    Enfermeira. Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Especialista em Enfermagem em Saúde Mental e Psiquiatria. Docente do curso de graduação em Enfermagem na Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL).

  • Amanda Cavalcante de Macêdo, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil.

    Enfermeira. Doutora em Linguística e mestre em Enfermagem pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Especialista em Gestão em Saúde. Docente do curso de graduação em Enfermagem na Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL).

  • Mara Cristina Ribeiro, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil.

    Terapeuta Ocupacional. Doutora em Ciências e mestre em Enfermagem Psiquiátrica pela Universidade de São Paulo (USP). Pró-reitora de Pesquisa e Pós-graduação na Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL).

  • Ronildo Alves dos Santos, Universidade de São Paulo (USP), Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (EERP), Ribeirão Preto, SP, Brasil.

    Filósofo. Doutor e mestre em Filosofia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor na Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (EERP) da Universidade de São Paulo (USP).

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Published

2022-08-24

Issue

Section

Article

How to Cite

Proposal, curricular structure and mental health contents addressed in the education of future nurses. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–20, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.38292. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38292. Acesso em: 22 dec. 2024.