Arte no aterro

Relationship between art, education and politics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20683

Keywords:

Art, Education, Politics

Abstract

This text presents a reflection about the event “Arte no Aterro – um mês de arte pública”, realized by Frederico Morais in 1968, from the relationship between art, education and politics. This research explains how governmental anti-democratic and authoritarian political actions can point ways for acting of teacher and artists in times of oppression. For that, approaches the question of teaching visual arts, and also, a thought, about the necessity for a political resistance to permanent artistic and educational acting.

Author Biography

Tiago Samuel Bassani, Universidade Estadual de Campinas - Brasil

Área: Artes Visuais - Instituto de Artes - Departamento de Artes plásticas.

References

BRETT, Guy. Brasil experimental: arte/vida: proposições e paradoxos. 1° Ed, Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria, 2005.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 3° ed. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz e Terra, 2017.

GOGAN, Jéssica; MORAIS, Frederico. Domingos de Criação: uma coleta poética do experimental em arte e educação. 1° Ed, Rio de Janeiro: Instituto MESA, 2017.

LE PARC, Julio. Guerrilha Cultural. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília. Escritos de artistas anos 60/70. 2° Ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

MORAIS, Frederico. “Introdução: resistir ou libertar.” In Artes plásticas na América Latina: do transe ao transitório. 1° Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Boaventura e a Educação. 1° Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

RIBEIRO, M.A. Entrevista com Frederico Morais. Revista UFMG Belo Horizonte, v. 20, n.1, p. 336-351, jan./jun. 2013.

PEDROSA, Vera. Jornal Correio da Manhã Edição: 25 de Dezembro de 1968, Segundo Caderno. Disponível em http://hemerotecadigital.bn.br/acervo-digital/correio-manha/089842 Acesso 15 mai 2020.

Published

2020-11-29

How to Cite

BASSANI, T. S. Arte no aterro: Relationship between art, education and politics. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 20, p. 131–146, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.20683. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20683. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.