University, literacies and new technologies in rural education contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.26765

Keywords:

University, Literacies, Academic literacies, Digital literacies, Rural education

Abstract

This work brings reflections about the literacies connected to the academic and digital spheres from a group of undergraduate students of a course for language teachers in rural contexts in Brazil. As a main objective, it will be presented how, in the students' discourse, the university provides literacy events and their relations with new technologies. The research methodology relies on the analysis of technobiographies which, understood as biographical narratives of the student's relations with new technologies, can bring relevant information in order to understand the relationship of the future teachers not only with academic literacies, but also its relationship with technologies. It’s noted that many of them have their first experiences with genres from the academic and digital spheres once they come to the university, through methodologies that prove to be quite productive. As a result, they expand not only their skills for the literate practices needed in their new spheres of interaction, but their readings of a set of meanings involved in these new contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Henrique Silva de Castro, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, MG, Brasil

Carlos Henrique Silva de Castro é professor e pesquisador em Linguagem e Tecnologia, Ensino de Português e Diversidade e Educação. É doutor em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG / 2011-2015) com período sanduíche na University of California, Santa Barbara (UCSB / 2013-2014). Fez estágio pós-doutoral também na UFMG (2018-2019) com pesquisa acerca de letramentos digitais e educação do campo. Atua no Ensino Superior pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM) no curso Licenciatura em Educação no Campo, habilitação em Linguagens e Códigos. Na mesma instituição, é professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas (PPG-CH), Linha de Pesquisa Estudos da Linguagem e Cultura. É mestre em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local pelo Centro Universitário UNA (2009-2010). É especialista em Projetos Editoriais Impressos e Multimídia pelo Centro Universitário UNA (2007-2008) e em Design Instrucional pela Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI / 2008-2009). É bacharel e licenciado em Letras/Português pela UFMG (2000-2005) e licenciado em Inglês pelo Centro Universitário Cesumar (2019-2021). Coordena o CILTec-Online (Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online) e é editor-chefe dos anais do evento desde 2017.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo, SP: Parábola, 2003. (Série Aula, 1).

BAKHTIN, Mikhail [=Valentin Volóchinov]. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. Speech Genres and Other Late Essays. Austin: University of Texas Press, 1986.

BARKHUIZEN, Gary Patrick; BENSON, Phil; CHIK, Alice. Narrative inquiry in language teaching and learning research. New York; London: [s.n.], 2014.

BENSON, Phil. Language Learning Careers as a Unit of Analysis in Narrative Research. TESOL Quarterly, v. 45, n. 3, p. 545–553, set. 2011.

CASTRO, Carlos Henrique Silva de. a reflexão sobre práticas de leitura e escrita para o fomento de novos letramentos: propósito funcional, tecnologias digitais, educação do campo e produção de gêneros discursivos na universidade. In: ANAIS eletrônicos. Recife: NEHTE–Núcleo de Estudos de Hipertexto e Tecnologias na Educação, 2017. p. 32–53. Disponível em: https://url.gratis/tKIJI. Acesso em: 5 abr. 2021

FISCHER, Adriana. A construção de letramentos na esfera acadêmica. 2007. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Comunicação e Expressão da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/89764. Acesso em: 5 abr. 2021.

FREIRE, Paulo. A importancia do ato de ler: em tres artigos que se completam. 51. ed. São Paulo (SP): Cortez, 2011.

KENNEDY, Helen. Technobiography: researching lives, online and off. Biography, v. 26, n. 1, p. 120–139, 2003. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/23540390. Acesso em: 5 abr. 2021.

LEA, Mary R.; STREET, Brian V. The “Academic Literacies” Model: Theory and Applications. Theory Into Practice, v. 45, n. 4, p. 368–377, nov. 2006. DOI: 10.1207/s15430421tip4504_11. Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15430421tip4504_11. Acesso em: 5 abr. 2021.

MAGNANI, Luiz Henrique; CASTRO, Carlos Henrique Silva de; MARQUES, Luiz Otávio Costa. Da política pública de educação do campo à prática acadêmica para a formação de professores. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 07, n. 01, abr. 2018. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-06. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46397. Acesso em: 5 abr. 2021.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 2. ed. São Paulo, SP: Cortez Editora, 2001.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. Sao Paulo: Parábola Editorial, 2008. (Educação linguística).

MURPHEY, Tim; CHEN, Jin Brenda; CHEN, Li-Chi. Learner’s Constructions of Identities and Imagined Communities. In: BENSON, Phil; NUNAN, David (Org.). Learners’ Stories: Difference and Diversity in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. p. 83–100.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula; NUNES, João Arriscado. Para ampliar o cânone da ciência: a diversidade epistemológica do mundo. In: SOUZA SANTOS, Boaventura de (Org.). Semear outras soluções: os caminhos da biodiversidade e dos conhecimentos rivais. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005. p. 21–121.

SILVA, Wagner Rodrigues; PEREIRA, Bruno Gomes. Letramento acadêmico no estágio supervisionado da Licenciatura. Raído, v. 7, n. 13, p. 37–60, jul. 2013. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/2487. Acesso em: 6 abr. 2021.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

STREET, Brian. Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

TAKAKI, Nara Hiroko. Letramentos na sociedade digital: navegar é e não é preciso. 2008. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em: https://www.teses.usp.br/tese/disponiveis/8/8147/tde-05022009-113813/publico/TESE_NARA_HIROKO_TAKAKI.pdf. Acesso em: 5 abr. 2021.

Published

2021-04-07

How to Cite

CASTRO, C. H. S. de. University, literacies and new technologies in rural education contexts. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 14, n. 1, p. e26765, 2021. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.26765. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/26765. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Linguistics and Technology