Journals

  • Aletria: Revista de Estudos de Literatura

    Aletria: Revista de Estudos de Literatura is a peer-reviewed journal published every three monsths, sponsored by the Graduate Program in Literary Studies of the School of Letters of the Federal University of Minas Gerais (Brazil) since 1993. It aims to promote scholarly production in the Literary and Cultural Studies area, allowing researchers from Brazil and abroad to share their research and contribute to the academic debate. 

    Aletria continually receives unpliblished works in its field: essays on Literary and Cultural Studies and reviews of literary and cientific works in the field of Literature and Literature Theory.

    Free of charge.
  • Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG

    Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG (Brasil) é um periódico semestral, com avaliação de pares, editado em Belo Horizonte (Minas Gerais, Brasil) pela Universidade Federal de Minas Gerais desde 2007, dedicado à publicação de artigos inéditos, resenhas, traduções e trabalhos artísticos da área de Estudos Judaicos. Tem como missão fomentar a produção acadêmica do Brasil e do exterior permitindo a divulgação de pesquisas e contribuindo para o debate contínuo na área.

  • Arquivos do Museu de História Natural e Jardim Botânico da UFMG

    Periódico do Museu de História Natural e Jardim Botânico da UFMG que busca a preservação da memória e a promoção do conhecimento por meio da publicação de pesquisas científicas sobretudo nos campos da arqueologia, biodiversidade, geociências, farmacologia (farmacognosia), museologia, conservação e restauro.

  • Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas

    A revista Bibliotecas Universitárias é uma publicação semestral de natureza científica editada pela Biblioteca Universitária da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) voltada para pesquisadores e profissionais de informação. Sua missão é difundir o conhecimento em Biblioteconomia e Ciência da Informação, temas pertinentes às bibliotecas universitárias, abrangendo as questões teóricas e práticas das áreas, em seus aspectos tecnológicos, humanos, sociais e afins. 

  • Arquivos em Odontologia

    The journal Arquivos em Odontologia (ISSN: 2178 - 1990) is a continuous scientific publication of the Board of the Postgraduate Program in Dentistry of the Faculty of Dentistry of the Federal University of Minas Gerais (FO-UFMG). The journal has a B3 Qualis Capes classification and is peer-reviewed (double-blind system). The journal's mission is to promote and disseminate intellectual production in the field of health and education in Dentistry and related areas, evaluating and publishing original articles of basic and applied research in the following categories: original research, systematic and integrative reviews, clinical cases and letters to the Editor. Published articles are made available free of charge through the SEER platform.

  • Agrarian Sciences Journal

    THE AGRARIAN SCIENCE JOURNAL is a continuous-flow electronic scientific publication linked to the Instituto de Ciências Agrárias  of the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), headquartered in the city of Montes Claros, Minas Gerais, Brazil. Scientific and academic, this journal publishes unpublished research in the related areas of Agrarian Sciences.

  • Cadernos de Pesquisa

    Revista do antigo Departamento de Linguística e Teoria da Literatura da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil), publicada entre 1978 e 1994
  • Cadernos de Linguística e Teoria da Literatura

    Revista do antigo Departamento de Linguística e Teoria da Literatura da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil), publicada entre 1978 e 1994
  • Cadernos do Leste

    O periódico Cadernos do Leste (1679-5806) é o periódico acadêmico revisado por pares do Laboratório de Estudos Territoriais (Leste) do Instituto de Geociências (IGC) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Foi publicado pela primeira vez em 2000, é circulado anualmente, por meio de publicações impressas e acesso on-line. O foco principal da publicação é divulgar importantes pesquisas científicas originais nas áreas das geociências e dos estudos territoriais, bem como notícias relacionadas a políticas científicas e outros assuntos de interesse a pesquisadores ou que tenham implicações para a geociências e geotecnologias. Embora seja a revista do Laboratório de Estudos Territoriais, são aceitos trabalhos de toda a comunidade acadêmica que tenham pertinência com o escopo do periódico, que foi classificado recentemente como B2 pela Capes (2017-2020). O Cadernos do Leste está sediado na sala 335 do IGC/UFMG.

  • Caligrama: Revista de Estudos Românicos

    Caligrama: Revista de Estudos Românicos has been published by the Faculty of Letters of the Federal University of Minas Gerais (Brazil) since 1981.

    Its mission is to promote scientific production in the field of Romance Languages and Literatures, allowing researchers to disseminate their research and contribute to the debate and scientific progress in the area.

    The journal stands out as one of the few journals focused strictly on the Romance field.

     

    Peer Review Process

    Caligrama: Revista de Estudos Românicos adopts a blind peer review system.

     

    The journal follows the guidelines of the COPE (Committee on Publication Ethics) Code of Conduct and Good Practice and submissions must comply with these guidelines.

    For more information on the Code, see the original text in English or its translation into Portuguese.

     

    Any submission that complies with the journal's submission rules and the Code of Conduct and Good Practices will initially be analyzed by the editor-in-chief, who will assess possible problems of authorship (plagiarism, republication, AI, etc.).

    Cases of possible misconduct will be analyzed according to COPE guidelines.

    The average evaluation time is 90 days.

    The evaluators are recruited from among professors with expertise in various areas, from different regions of Brazil, as well as from foreign institutions.

     

    Periodicity

    Published every four months.

     

    Open Access Policy

    This journal offers immediate free access to its content, following the principle that making scientific knowledge freely available to the public provides greater democratization of knowledge.

  • ConTextura

    1. Encadeamento; modo como estão ligadas entre si as diferentes partes de um todo organizado; conexão completa e organizada; diversidade de ideias e emoções que formam uma rede complexa, um contexto. 2. Conjunto, todo, totalidade; aquilo que constitui o texto no seu todo. 3. Com-textura; ato ou efeito de tecer, tecido, trama. 4. Texto com textura; Contextura.

    A revista Contextura é uma iniciativa do corpo discente da UFMG, coordenada e editada pelo PET-Filosofia, com o intuito de divulgar a produção intelectual de jovens pesquisadores e discentes em Filosofia de todo o Brasil. 

    Convidamos os leitores a se cadastrarem no serviço de notificação de publicação da revista. Clique em Cadastro no menu superior da página. O cadastro permitirá ao leitor receber o sumário via e-mail a cada nova edição. A lista procura também reivindicar um nível básico de apoio ou de leitura da revista. Leia a Política de privacidade, que assegura aos leitores que seus nomes e endereços informados não serão utilizados para outros fins.

    Deseja enviar contribuições à revista?
    Nós recebemos artigos em fluxo contínuo. Convidamos todos a conferir a seção o Submissões e ler as políticas das seções disponíveis, bem como as Diretrizes para autores. É necessário que os autores se cadastrem no sistema e confiram as exigências antes de submeter um artigo; caso já tenha se cadastrado basta acessar o sistema e iniciar o processo de 5 passos de submissão. 

  • Educação em Revista

    About the Journal

    Educação em Revista is a publication of the Graduate Program in Education: Knowledge and Social Inclusion of the School of Education of the Federal University of Minas Gerais (FaE/UFMG). It aims to contribute to disseminating scientific knowledge in the field of education, produced by researchers from universities and research institutions in Brazil and abroad. The journal publishes in Portuguese, English, or Spanish, original manuscripts from different theoretical and methodological perspectives, which effectively contribute to the academic debate on the various dimensions of education.

    History

    Educação em Revista - UFMG was created in 1985 with the edition of two annual issues. In 2009, its periodicity became quarterly, seeking to respond more quickly to the presented demand. In 2011, the ahead-of-print system was implemented, in which the articles approved are previously disseminated before definitive publication in a journal. Educação em Revista was the first Brazilian educational journal to implement this type of publication. In 2012, the journal changed its frequency again, adopting a quarterly publication.

    In 2016, the journal opted for the exclusively electronic format and, from 2017, its publication was continuous, which allows for greater agility and greater transparency in the processing of manuscripts. With this measure, it was possible to increase by 25% the papers published annually. Due to this background, it appears that the journal Educação em Revista has become a vehicle recognized by the national and international academic community and sought after by researchers for the publication of their manuscripts.

     

    In 2021, according to Open Science, Educação em Revista started to adopt an editorial policy involving the acceptance of preprints, the availability of supplementary research materials, and the opening of the peer review process. It is important to highlight that the experience with open peer review began in 2023. The contribution of section editors is duly credited in the published article that underwent open review. The evaluators receive a declaration of the opinion of the manuscript and can also validate the activity in Publons. With these practices, Educação em Revista seeks to promote greater transparency in the processes of knowledge production, as well as to provide for the sharing and reuse of data and other research content.

     

    Open Science proposes guidelines for collaborative, shared, and public scientific practice. In line with these principles, Educação em Revista started to adopt a series of practices such as the open access policy, the code of good practices, and the use of social media to disseminate published papers. For articles with multiple authors, an indication of the role of each author is required. Also, the sharing of analysis data, instruments, scripts, and materials made available in online repositories such as SciELO, Zenodo, Figshare, and OSF is encouraged, and the link must be disclosed in the paper. Authors should choose file formats from which data can be extracted, aiming to maximize accessibility and reuse of the dataset. If they cannot be published, this information must be indicated in the manuscript.

    Educação em Revista is classified in Qualis-Capes as A1, since 2013, in the areas of Education, Linguistics and Arts, and Philosophy/Theology. It is one of the journals classified as “specific to the educational area” in an evaluation promoted by the National Association of Graduate Studies and Research in Education – ANPEd (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação) in 2006 when it received the mention “Nacional A”. In Qualis Capes 2017-2020, Educação em Revista remained at A1.

    The journal is now organized into six sections:

    1. Articles:They gather unpublished manuscripts that present empirical or theoretical research results or systematic and integrative critical reviews of scientific and academic production in the area.
    2. Review:It gathers manuscripts that present a critical reading of works relevant to the educational area that have been published in the last 3 years.
    3. Evaluative Reviews: They gather evaluative reviews originating from the open peer review process of manuscripts.
    4. Open Word:It gathers opinion articles on current themes of repercussions in the educational area.
    5. Interviews: They gather unpublished interviews with relevant contributions to the educational field.
    6. Dossier:It gathers a set of articles addressing a specific theme, conceived from a proposal received from the academic community or a call made by the editors.
  • (Des)troços: revista de pensamento radical

    (Des)troços: Journal of Radical Thought (e-ISSN 2763-518X) is a semi-annual electronic journal with open access and continuous publication. It is affiliated with the research group "The State of Exception in Contemporary Brazil: Towards a Critical Reading of the Emergency Argument in the National Political-Legal Scenario" from the Department of Labor Law and Introduction to the Study of Law at the Faculty of Law of the Federal University of Minas Gerais.
    Our editorial line proposes to brush against the grain the philosophical tradition and give voice to underground or marginalized currents of thought. We seek to promote a radical and interdisciplinary critique of the discourses that have shaped and continue to shape the construction of Law and the State in the West. These discourses, based on authoritarian views of politics, conceal structures and mechanisms of domination, such as gender, class, race, and sexuality, which ultimately normalize exception and legitimize the violence of political and legal power.

    The journal accepts papers in continuous flow for the two issues of the annual volume, in addition to contributions to thematic dossiers.


  • Ensaio Research in Science Education

    Continuous flow journal, peer reviewed, that publishes national and international articles that are unpublished, of empirical or theoretical nature, with topics of interest to the field of research in science education and its interlocutions with the social and human sciences. The journal seeks to keep criteria of academic rigor and social and educational relevance.

    The publishing of the journal Ensaio Research in Science Education is the responsibility of the Center for Science and Mathematics Teaching - CECIMIG (www.fae.ufmg/cecimig), a research and extension agency in the area of science education of the Faculty of Education of UFMG. The journal also has the support of the Graduate Program in Education at UFMG (Level 7 at Capes) and inter-institutional partnerships in the composition of our editorial board: Brazilian (UFOP, UFJF, UFES, CEFET-RJ, UNESP, UFSC, UFABC, USP, UFRB) and international institutions (King's College of London, Universidad de Santiago de Compostela, University of Groningen).

    The journal was first published in 1999. Later, it was available online three times a year (April, August and December). In 2017, it became available in a single annual volume, accepting articles in continuous flow.

    Over the last twenty years, we have sought to consolidate ourselves as a reference journal in the field of science education. We always seek to improve our process of receiving, evaluating and publishing articles, relying on a qualified editorial team, with the support of collaborators from different institutions.

    Its abbreviated title is Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte), which should be used in bibliographies, footnotes and bibliographical references, and strips.

  • Ensaios de Literatura e Filologia

     

    Revista do antigo Departamento de Letras Clássicas da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil), publicada entre 1978 e 1987.

  • Estudos Germânicos

     

    Revista do antigo Departamento de Letras Germânicas da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil), publicada entre 1980 e 1989.

  • FuLiA/UFMG

    A FuLiA/UFMG é uma revista eletrônica científica sobre Futebol, Linguagem, Artes e outros Esportes da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, quadrimestral, de fluxo contínuo, com o objetivo de atender às demandas crescentes de publicações de pesquisas sobre o futebol e outros esporte em diálogo com os estudos da linguagem, das artes, das humanidades, da educação e do lazer. Serão aceitos textos em português, espanhol, inglês, francês, italiano e alemão

    O periódico aceita submissões de artigos e ensaios de doutores ou doutorandos para as seções DossiêParalelas e Poética, além de textos para as seções Resenha, Entrevista e Tradução & Edição. Artigos de mestres, mestrandos, graduados ou graduandos somente em coautoria com doutores ou doutorandos. 

    A revista aceita submissão de artigos derivados de teses ou dissertações. No entanto,  artigos publicados em Anais serão aceitos apenas se estiverem substancialmente reformulados. 

    A FuLiA/UFMG segue as diretrizes do Código de Conduta e Boas Práticas do COPE (Committee on Publication Ethics) e não admite comportamentos antiéticos e nem tolera quaisquer formas de plágio.

    A FuLiA/UFMG foi fundada em 2016 pelos pesquisadores Elcio Loureiro Cornelsen e Gustavo Cerqueira Guimarães e está vinculada ao Núcleo de Estudos sobre Futebol, Linguagem e Artes da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, fundado em 2010.

    Classificação da FuLiA/UFMG no Qualis Periódicos/CAPES (2021-2024): A4.

     

    Imagem do portal: Um a zero (fragmento), 2012, Pablo Lobato (Brasil/MG).

  • Advances in Knowlegde Representation

    ------------------------------------------------------------------

    An important note about the JOURNAL NAME

    The original journal's name was "Frontiers of Knowledge Representation," unfortunately, another journal uses the label "Frontiers of..." in its publication. Then, we maintained our journal's name in the first phase - until 2024, vol.1 - and from 2024, vol.2, the journal was renamed to Advances in Knowledge Representation.
    The Editors.

    ------------------------------------------------------------------

    The Advances in Knowledge Representation (AKR) is an international forum for peer-reviewed research in knowledge representation. AKR aims to publish original research dedicated to representing information and knowledge about the world in a form that a computer system can use to solve complex tasks, focusing on ontologies. AKR is hosted in the Journal Portal of the Federal University of Minas Gerais using OJS.

    Aims and Scope

    The Journal welcomes rigorous work of theoretical, empirical, experimental, conceptual, or socio-technical nature in English. AKR is focused on research articles but also accepts in-depth review articles. Special issues in Portuguese will be announced frequently.

    Keywords

    Knowledge representation, artificial intelligence, ontologies, applied ontology, information science, information technology, computer science, information representation, and information retrieval.

    Submissions

    Submissions are always open and must follow AKR’s Author Guidelines to ensure our reviewers receive properly formatted and focused manuscripts. See also our template and make a submission

    Permanent URL (PURL):

    http://purl.org/ncor-br/advances

    ------------------------------------------------------------------

  • Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia

    Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia é uma revista on-line, publicada quadrimestralmente por universidades federais sediadas no Estado de Minais Gerais que possuem curso de Psicologia - Universidade Federal de Minas Gerais, Universidade Federal de São João del-Rei e Universidade Federal de Uberlândia.

    Versão On-line ISSN 1983-8220

    A Revista destina-se a pesquisadores e profissionais de Psicologia e áreas afins. O objetivo da revista é difundir e debater os avanços em Psicologia. Publica trabalhos originais com até 25 páginas, na forma de: Relatos de pesquisa (quantitativos e qualitativos), Ensaios, Revisões de literatura e Relatos de Experiência.

    Os manuscritos submetidos a Gerais devem ser inéditos, não podendo ter sido publicados anteriormente, nem estar simultaneamente submetidos a outros periódicos e/ou para publicação em outros veículos.

    Missão
    A Revista destina-se a pesquisadores e profissionais de Psicologia e áreas afins. O objetivo da revista é difundir e debater os avanços em Psicologia. Publica trabalhos originais, na forma de relatos de pesquisa, ensaios, revisões de literatura e relatos de experiência referentes ao campo da Psicologia e áreas afins.

     

    Av. Antonio Carlos, 6627, Pampulha

    Belo Horizonte - MG - CEP 31270-901

    contato.editoriagerais@gmail.com

     

    APOIO:
     
  • Indisciplinar

    A Indisciplinar é uma revista acadêmica digital editada pelo grupo de pesquisa Indisciplinar (Escola de Arquitetura - UFMG / CNPq). Propondo-se como reflexão sobre a construção do espaço urbano, bem como sobre a estruturação do saber científico, esta publicação almeja integrar produções acadêmicas (de graduandos a pesquisadores consolidados na área), a análises conduzidas por outros atores fundamentais no debate sobre a produção do espaço e as disputas territoriais – como artistas, ativistas e agentes de movimentos sociais e populares. É de interesse da revista fomentar o debate sobre a construção do espaço urbano a partir de um projeto transdisciplinar, capaz de evidenciar os interesses transversais e transescalares envolvidos nas disputas territoriais, sejam eles políticos, econômicos e/ou sociais. Assim como nas demais áreas de atuação do grupo Indisciplinar, a revista almeja relacionar ensino, pesquisa e extensão e confere destaque às proposições de novas metodologias científicas. 

    A proposta multidisciplinar da revista incentiva artigos em diversas áreas do conhecimento, como: urbanismo, arquitetura, artes, design, educação, direito, ciências sociais, ciências políticas, engenharias, dentre outras.

    ISSN: 2525-3263

    revista.indisciplinar.com

  • Interfaces - Revista de Extensão da UFMG

    Interfaces – Revista de Extensão da UFMG é o periódico editorado Pró-Reitoria de Extensão da Universidade Federal de Minas Gerais (Proex/UFMG) dedicada aos estudos extensionistas desenvolvidos nos contextos nacional e internacional. Objetiva contribuir com análises e reflexões sobre os fundamentos, os conceitos, as experiências extensionistas e suas repercussões, buscando fortalecer o diálogo Universidade-Sociedade. Como desdobramentos da publicação, a UFMG espera contribuir com os processos de formação acadêmica e cidadã, com a democratização do conhecimento, com a ampliação dos direitos sociais assim como com o desenvolvimento de políticas públicas fundamentadas no diálogo com as questões sociais contemporâneas.

    A Interfaces é um periódico de acesso aberto, não sendo cobrada nenhuma taxa para os autores e tão pouco para leitores.  O periódico adota a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional  atribuição CC BY.

     

  • Journal of Information and Data Management

    JIDM is an electronic journal that is published three times a year. Its focus is on information and data management in large repositories and document collections. Specifically, it relates to different areas from Computer Science, including databases, information retrieval, digital libraries, knowledge discovery, data mining, geographic information systems, among others.

    For information on submission and policies, check the About menu.

    For information on the Editorial Board, check the People menu.

  • LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer

    Licere is a edited magazine published by the Interdisciplinary Leisure Graduate Program at the Universidade Federal de Minas Gerais/Brazil, non-profit. It is open to receive contributions from professionals from the most different areas of expertise and training, as long as they are intended to contribute to the progress of the discussion on Leisure in our context.

  • Lundiana: International Journal of Biodiversity

    Lundiana is a peer-reviewed, open access journal that publishes articles about all aspects of biodiversity in a continuous publication model (rather publishing conventional complete issues). Lundiana welcomes articles dealing with taxonomy, especially the description of new taxa, conservation biology, ecology, phylogeny, phylogeography and studies on natural or introduced species genetic diversity, scientific education and outreach, and history of science on biodiversity. Lundiana also seeks to be a venue for opinions of academic and society at large on issues related to biodiversity

  • Múltiplos Olhares em Ciência da Informação

    Múltiplos Olhares em Ciência da Informação is a scientific publication magazine in electronic format with open and free access linked to the School of Information Science at the Federal University of Minas Gerais. It promotes scientific communication of research productions by undergraduate and postgraduate students and teachers in the field of Information Science.

    In 2020, the Journal was integrated into the UFMG Journal Portal and began the process of continuous publication and attribution of DOI in all publications. During this four-year period (2021-2024), it underwent reformulations involving team qualification, updating of guidelines for authors, adjustments to the editorial flow and layout and actions for scientific dissemination. It was indexed and preserved in Latindex, DOAJ, EuroPub, Oasisbr, Diadorim, Cariniana and Miguilim and started to adopt open science practices, resulting in greater quality control of manuscripts, reducing the average evaluation time and optimizing all editorial processes.

    Be a reviewer for the Journal Múltiplos Olhares em Ciência da Informação! Complete your registration using the form.

     

     

  • Mosaico: Estudos em Psicologia

    A Mosaico: Estudos em Psicologia, criada em 12 de fevereiro de 2007, iniciou sua reorganização em 18 de maio de 2016, é o veículo periódico de divulgação científica de discentes de graduação e pós-graduação, vinculado ao Centro Acadêmico de Psicologia da UFMG e editado pela Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas.

    O periódico preza por um Corpo Editorial formado por alunos de graduação e pós-graduação, e um Conselho Consultivo formado por professores-pesquisadores, salvaguardando a qualidade das publicações. Entendemos que o envolvimento discente com a pesquisa científica contribui para sua formação, na medida em que desperta a possibilidade de participar ativamente do seu saber, desenvolvendo a responsabilidade no trato com as questões da ciência, senso crítico e dever social.

    A Mosaico publicou, anualmente, artigos originais em língua portuguesa até o ano de 2012, suspendendo suas atividades e publicações entre 2013 e 2016. Foi reativada em maio de 2016 iniciando sua reorganização e sendo reaberta a submissão de novos manuscritos. A partir de 2018, a Mosaico publicou, anualmente, exclusivamente via eletrônica, artigos originais em língua portuguesa. A partir de 2023, a Mosaico se tornou um periódico A4 e publicará, semestralmente, exclusivamente via eletrônica, artigos originais em língua portuguesa de graduandos, pós-graduandos, recém-graduados e recém pós-graduados a menos de um ano nas seguintes categorias: estudos teóricos/ensaios, relatos de pesquisa, revisão crítica de literatura, relatos de experiência profissional, comentário crítico, e entrevistas.

     

  • Nuntius Antiquus

    Nuntius Antiquus is a peer-reviewed biannual journal, sponsored by the School of Letters of the Federal University of Minas Gerais (Brazil) since 2008 and publishes scientific papers in the field of Ancient and Medieval cultures and literatures. Its mission is to promote scientific production in the field of Classical and Medieval studies, allowing researchers from Brazil and abroad to share their research and contribute to the debate and scientific progress in the area. The journal stands out as one of the rare Brazilian periodicals focused strictly on the Classical and Medieval domain.

    The journal accepts submissions all year round. When we have enough articles for a new issue we will take the initiative to publish and accept articles for the following issue number.

    Free of charge.

     

  • O Eixo e a Roda: Revista de Literatura Brasileira

    A revista O Eixo e a Roda tem como objetivo fomentar a produção teórica, crítica e ensaística na área de Literatura Brasileira, dando a oportunidade para que pesquisadores do Brasil e do exterior divulguem suas pesquisas e contribuam para o debate qualificado nesta área de estudos.

  • Per Musi

    PER MUSI - Revista Acadêmica de Música (ISSN 2317-6377) is a democratic space for intellectual reflection in the music area, where diversity and debate are welcome.

    Per Musi is a double blind peer reviewed journal that aims to publish structured and well-based scientific articles in Portuguese, English and Spanish which constitute relevant contributions to the various sub-fields of music. Occasionally, Per Musi publishes scores, book reviews and interviews related to Music research. Electronic submissions on pre-established themes will be received on an ongoing basis throughout the year.

    Authors should register or login to access the submission area.

  • Outramargem: revista de Filosofia

    A Outramargem: revista de filosofia, é uma publicação eletrônica internacional fundada por iniciativa de discentes do Programa de Pós-Graduação em Filosofia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). O principal objetivo é divulgar pesquisas de pós-graduandos, nacionais e internacionais, no âmbito da filosofia e áreas afins,  promovendo o intercâmbio entre os pesquisadores por meio de artigos, resenhas, traduções e entrevistas.

  • Perspectivas em Ciência da Informação

    Perspectivas em Ciência da Informação is a quarterly publication of the Escola de Ciência da Informação at the Universidade Federal de Minas Gerais. It was launched in 1996, replacing the Revista da Escola de Biblioteca da UFMG. It disseminates scientific articles, research reports, theoretical studies, literature reviews, didactic texts, experience reports, translations and reviews in the areas of Information Science, Archival Science, Librarianship, Museology and related areas.

    Qualis – CAPES classification (2017-2020):

    A2 – Communication and Information and others field knowledge

    Perspectinvas em Ciência da Informação is available in Open Access, in the Open Journal Systems (OJS) system, formerly called the Electronic Journal Publishing Service (SEER) and has no other domain or electronic address.

    Authors wishing to submit articles to the journal can obtain more information in "Guidelines for Authors"

    Readers are invited to register for the journal's publication notification service. The registration will allow the reader to receive the Summary via e-mail for each new edition.

    ISSN: 1413-9936 (press)
               1981-5344 (eletronic)

  • Perspectiva Pictorum

    A Revista Perspectiva Pictorum (ISSN: 2965-1085) é um periódico de Artes e Cultura  que recebe contribuições nacionais e internacionais de diversas disciplinas ligadas às expressões artísticas. Concentrando-se nas interlocuções do campo de Artes e áreas correlatas, tais como a história da arte, as artes plásticas e visuais, design, filosofia, estética, comunicação, restauro (arquitetônico e pictórico) entre outras, a revista tem como objetivo proporcionar um espaço de divulgação e discussão de trabalhos acadêmicos direcionados a estas temáticas, bem como suas conexões com outros campos de conhecimento. 

  • Phasis

     

    Estudos camonianos das comemorações do IV Centenário da publicação de Os Lusíadas, publicados em 1973.

  • PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG

    Revista PÓS is an academic journal published by the Postgraduate Program in Arts at UFMG (Federal University of Minas Gerais). Created in 2011, it accepts articles, essays, translations, visual essays and interviews in the following areas of Art: Fine Arts, Visuals and Interarts; Interart Art and Experience in Education; Performing arts; Cinema; Digital Poetics and Preservation of Cultural Heritage. Original materials from PhDs and PhD students are accepted. Master's and master's materials co-authored with a PhD are also accepted. Revista Pós works with a rolling publishing policy. The evaluation is done by the double blind system of peer reviews. The journal is freely accessible to authors and readers and contains an editorial board with a large majority of non-UFMG members, including international advisors.

    This study was financed in part by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) - Finance Code 001

    In the years 2020 to 2025, the journal received funding from FAPEMIG to cover the layout and editing costs of the published issues.

  • REME-Revista Mineira de Enfermagem

    REME - Revista Mineira de Enfermagem is a technical-scientific periodical publication of the School of Nursing of the Federal University of Minas Gerais (UFMG/EE), headquartered in Belo Horizonte, capital of the state of Minas Gerais, Brazil.
    It is intended for the publication of articles written by professionals and academics in the area of health and nursing with a focus on education, research, management and practice of health care, articles that can contribute to the expansion of knowledge and to the development of health and nursing.
    Research, review, reflection and case or experience reports are accepted for publication. In addition to the types of articles cited, the journal publishes editorials, produced by Experts in a given area, at the invitation of the journal's editors or letter to the editor.

  • Revele: Revista Virtual dos Estudantes de Letras

    Revele: Revista Virtual dos Estudantes de Letras é um periódico anual, com avaliação de pares, mantido pelaFaculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais(Brasil) desde 2008. É veiculado unicamente em formato eletrônico, tendo como objetivo contribuir com a divulgação dos trabalhos de pesquisa linguística e literária que vem sendo realizados por alunos de pós-graduação (doutorado e mestrado) e de graduação de cursos de Letras. A proposta da revista é estimular a elaboração de trabalhos completos e inéditos na corrente teórica pertinente.

    Revele: Revista Virtual dos Estudantes de Letras is a peer-reviewed annual journal, sponsored by the School of Lettersof the Federal University of Minas Gerais (Brazil) since 2008. It is published only in electronic format, aiming to share research in Linguistics and Literature conducted by students of Graduate and Undergraduate programs. The proposal of the journal is to stimulate the development of complete and original works in adequate theoretical framework.
  • Revista Brasileira de Estudos do Lazer

    A Revista Brasileira de Estudos do Lazer - RBEL - é uma publicação da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-graduação em Estudos do Lazer (ANPEL - http://anpel.com.br/) sem fins lucrativos que objetiva divulgar a produção científica nacional e internacional sobre o Lazer e temas afins.

  • Revista Brasileira de Estudos Políticos

    Desde dezembro de 1956, a Revista Brasileira de Estudos Políticos – RBEP revela a sua vocação como arena da discussão científica que privilegia idéias, doutrinas, problemas e institutos abordados criticamente. A linha editorial da RBEP é de intensa interdisciplinaridade, abrindo os saberes jurídicos para os humanísticos, tanto em dimensão clássica quanto em dimensão social, tornando-se espaço de publicação e veiculação de ideias jurídicas, que dialoguem com questões políticas, filosóficas e sociais.

  • Brazilian Journal of Research in Science Education

    (Brazilian Journal of Research in Science Education)

    The Brazilian Journal of Research in Science Education (RBPEC) is a publication of the Brazilian Association of Research in Science Education (ABRAPEC) and aims to disseminate results and reflections from research conducted in the field of Science Education with ethics and efficiency, in order to contribute to the consolidation of the field, to the training of researchers, and to the production of knowledge in Science Education, which will support the development of educational actions responsible and committed to the improvement of scientific education and social well-being.

    Currently, it is rated as A1 in the QUALIS CAPES.

    e-ISSN: 1984-2686   ISSN: 1806-5104

     

     

  • Revista da Universidade Federal de Minas Gerais

    The main objective of this important journal from our university is to address specific themes from an interdisciplinary and transversal perspective. In response to a project outlined when it was relaunched in 2012, in 2020 it became one of the activities of the Institute for Advanced Transdisciplinary Studies at UFMG, with a four-monthly frequency and in a digital version housed in the UFMG Pediatrics Portal. Created in 1929 with the name Revista da Universidade de Minas Gerais, it received its current name in 1965 and suffered an interruption in its publication in 1969, which lasted for 43 years. The UFMG Magazine is a quarterly publication from the Federal University of Minas Gerais.
    
  • Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG

        O periódico “Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG” teve seu primeiro número publicado no ano de 1972 revelando-se desde então como uma significativa fonte de informação para difusão do conhecimento científico produzido no campo da Biblioteconomia brasileira e internacional de forma inovadora, empreendedora e a frente de seu tempo desde a década de 70. Este empreendimento, sem dúvidas, contribuiu com a construção do protagonismo científico e acadêmico da então Escola de Biblioteconomia da UFMG, que se tornou em fevereiro do ano 2000, a Escola de Ciência da Informação da UFMG.

    Leia Mais

  • Revista de Ciências do Estado

    The Revista de Ciências do Estado – REVICE is a scientific student journal, the result of the bachelor's degree in Ciências do Estado (2008) from the Faculty of Law of the Universidade Federal de Minas Gerais. REVICE had it's first issue published in July 2016, which inaugurated a new field of publications in the area of State studies.  As well as graduation, the Revista de Ciências do Estado presents a profile of intense interdisciplinarity, which starts from a political, legal and social knowledge and aims to foster a transversal dialogue with the various areas of knowledge in the Humanities.

    REVICE has proved, in its short period of existence, to be an important center for scientific discussion, for both students and professors, which privileges the critical approach to problems, theories, doctrines and realities, becoming a space for the publication of studies of philosophical, historical, problematizing, theoretical or practical, within the State studies.

    The Revista de Ciências do Estado also intends to build a qualified environment for the discussion of themes that require differentiated approaches and innovative methodologies, capable of facing the contemporary challenges that affect and often converge with the State, Politics, Citizenship, Strategic Studies, Public Administration and Governance; for this reason, works that value original and innovative connections in these fields of knowledge and that create connections and dialogues with previous articles from REVICE itself will be privileged.

    Inspired by the division between the two courses within the bachelor's degree of Ciências do Estado, which are the Democratic State and Contemporaneity course and the Democracy and Social Governance course, REVICE accepts approaches from the local to the global. The Revista de Ciências do Estado intends to encourage undergraduate and graduate students to develop their research capabilities in the area, contributing not only to their academic training, but also to civil society.

    The Revista de Ciências do Estado is classified by Capes as A4 in the Classification of Journals for the 2017-2020 Quadrennial.  e-ISSN 2525-8036 / ISSN 2595-6051.

  • Brazilian Journal of Comparative Law and Cultural Studies

    In November 2015, the Board of the Graduate Research Centre in Law of the Federal University of Minas Gerais - UFMG agreed to resume the publication of the Journal of Comparative Law (Revista de Direito Comparado), existing since 1998, with the main purpose to disseminate studies in the areas of research of the Centre and its research projects. Likewise, the core idea was to bring the journal closer to an open platform for scholarly work and research related to comparative, international and cultural legal studies in Brazil, Latin America and other parts of the world.

    After a substantial analysis of the editorial lines and goals for the journal, attuned with contemporary trends on internationalization and free access to knowledge (OJS systems), the chief-editors, Professors Fabricio Bertini Pasquot Polido and Marcelo Maciel Ramos, started organizing the SCIENTIFIC BOARD of the redesigned Brazilian Journal of Comparative Law and Cultural Studies (Revista de Direito Comparado e Estudos Culturais - RDCEC) of UFMG Graduate Research Centre in Law.

    The Journal has a historic value and commitment to the academic community and, its relaunching, with a new title and scholarly inclination, represents an unique moment for the political history of Brazil. Among its goals, the Journal aims to emphasize critical perspectives of comparative law, international law and cultural studies, particularly in spotlight of the current Brazilian academic environment. Similarly, the editors believe that the redesigned Journal will become an important platform to disseminate research on emerging issues dealing with comparative law, private international law, legal culture, anthropology of law, cultural values and impacts of globalization on legal institutions.

    It is important to remark that the Journal is closely linked to UFMG´s current research projects, namely "Cultures, comparative law and new challenges of international law in global order"; "State and Globalization: Frontiers of Labour and Technologies" and "History, recognition and new legal knowledge", all of them carried out by faculty staff members and Masters and Ph.D. students at the Graduate Research Centre in Law.  The Journal’s new pattern reflects the Centre's institutional desire to diversify the editorial lines with a multidisciplinary research agenda in those clusters.

  • Revista de Estudos de Língua Portuguesa

    Revista do antigo Departamento de Letras Vernáculas da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais(Brasil), publicada entre 1982 e 1987.
  • Revista de Estudos da Linguagem

    Revista de Estudos da Linguagem é um periódico trimestral, com avaliação cega de pares, mantido pela Faculdade de Letras e pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Minas Gerais desde 1992. Tem como missão fomentar a produção científica na área de Teoria e Análise Linguística, permitindo aos pesquisadores do Brasil e do exterior divulgarem suas pesquisas e contribuírem para o debate e o progresso científico na área. A revista recebe submissões eletrônicas em fluxo contínuo para seus números atemáticos e submissões sobre tema específico e dentro de prazo anunciados publicamente para seus números temáticos, sem qualquer cobrança de taxas. De acordo com o último Qualis (Quadriênio 2017-2020), a classificação da Revista é A1.

    Revista de Estudos da Linguagem is a peer-reviewed, quarterly journal, sponsored by the School of Letters and the Graduate Program in Linguists at Federal University of Minas Gerais (Brazil) since 1992. Its mission is to promote scientific research in the field of Theoretical Linguistics and Linguistic Analysis, therefore providing a venue for the publication of authentic research by Brazilian and foreign scholars, fostering scientific debate  and progress in the area. The journal accepts electronic submissions on an ongoing basis for its regular issues and submissions about specific themes within deadlines publicly announced. This is an open access journal and there are no submission nor processing fees.

  • Journal of Brazilian Erudite Vocal Music

    Published in Belo Horizonte (MG, Brazil), by the School of Music of the Federal University of Minas Gerais, the Revista de Música Vocal Erudita Brasileira has an international scope and a continuous flow, with peer review. Created in 2023, the journal is dedicated to publishing unpublished articles in Portuguese, English and Spanish, as well as reviews, translations, interviews and scores on Brazilian chamber songs, operas and choral compositions.

  • Revista do Centro de Estudos Portugueses

    A Revista do Centro de Estudos Portugueses, criada em 1979, é o mais antigo periódico em atividade da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil), estando vinculada desde sua origem ao  Centro de Estudos Portugueses. Trata-se de uma publicação semestral, com avaliação de pares, que tem como objetivo fomentar a produção teórica, crítica e ensaística na área de Literatura Portuguesa, dando a oportunidade para que pesquisadores do Brasil e do exterior divulguem suas pesquisas e contribuam para o debate qualificado nesta área de estudos. Destaca-se como um dos raros periódicos brasileiros destinados a difundir a produção acadêmica e a reflexão crítica estritamente sobre a literatura portuguesa.

    Qualis A4, área de Letras e Linguística, ano base de 2020.

    Não se cobra nenhuma taxa pela publicação dos artigos.

  • Revista do Centro Pedagógico

    A Revista do Centro Pedagógico está vinculada à Editora CP, sendo uma iniciativa do corpo docente e técnico do Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais.  O principal objetivo é publicar artigos e dossiês sobre temas que contribuam para o debate educacional, bem como para a divulgação do conhecimento produzido na área. É dirigida a pesquisadores, profissionais e estudantes da Educação.

    O ISSN da Revista do Centro Pedagógico é 2965-8020.

  • Revista FÓRUM PATRIMÔNIO: Ambiente Construído e Patrimônio Sustentável

    A Revista FÓRUM PATRIMÔNIO: ambiente Construído e patrimônio sustentável, tem por objetivo o debate em profundidade de questões relacionadas ao desenvolvimento sustentável, através da publicação de contribuições técnicas e científicas originais abordando em especial o meio-ambiente e o patrimônio cultural e natural.

  • Revista Kriterion

    Kriterion is a journal housed at The Federal University of Minas GeraisDepartment of Philosophy. It was first published in 1947, being the oldest in the area in Brazil. It aims at publishing high quality original research in Philosophy. Kriterion is published three times a year.

    The journal is indexed by the Philosopher´s Index (EUA), MLA International Bibliography (EUA), Bibliographie de la Philosophie (Louvain, Bélgica), EBSCO (Massachusetts, EUA), SciELO (Latin America), Scopus/Elsevier (Holland), Web of Science, DOAJ, Latindex, CCN/IBICT (Brazil) Pergamum (Brazil). The journal has achieved the highest ranking in the Brazilian QUALIS/CAPES committee: A1.

  • Revista Docência do Ensino Superior

    Revista Docência do Ensino Superior is a Brazilian scientific journal edited by Directorate of Innovation and Education Methodologies (GIZ), associated with the Pro-Rectory of Graduation of the Federal University of Minas Gerais (UFMG). The journal is a space for debate and reflection on activities related to teaching in higher education.

    The journal publishes original papers, with research results, essays or experience reports which approach subjects related to teaching in higher education. Some examples of issues are: teaching and learning methodologies, development of courseware and pedagogical resources, assessment strategies, among others, in the different knowledge areas.

    The journal also accepts to publish abstracts of theses and dissertations, interviews and reviews.

    Like our Facebook Page and follow us on Instagram, Twitter and LinkedIn!

  • Revista Multiface Online

    A Revista Multiface Online (ISSN 2358-9760) é uma iniciativa dos bolsistas do Programa de Ensino Tutorial (PET) dos cursos de Ciências Econômicas e de Administração e do Sistema de Bolsas do curso de Relações Econômicas Internacionais da FACE/UFMG.

    A revista não tem fins lucrativos e é uma publicação científica exclusiva de alunos de graduação ou de artigos provenientes de trabalhos feitos para a conclusão do curso. Ela busca ser aberta a uma orientação pluralista, admitindo trabalhos de diferentes correntes teóricas, além de trabalhos não necessariamente ligados a um formato padrão de artigo científico.

    Os artigos publicados são listados e indexados em bases bibliográficas internacionais (DOAJ, Scientific Indexing ServicesLatindex,  Google ScholarSumários de Revistas BrasileirasDigital Object Identifier). 

  • Geonomos

    Geonomos is published by the Professor Manoel Teixeira da Costa Research Center, Institute of Geosciences, Federal University of Minas Gerais. Geonomos aims to increase communication between geoscientists by publishing original and unpublished articles of a technical-scientific nature in the fields related to Geology and Geosciences. Published since 1993, the journal's periodicity consists of two annual volumes.

  • Revista Práxis Comunal

    A Revista Práxis Comunal (ISSN: 2596-1020) foi concebida como um periódico científico digital com dupla perspectiva: por um lado, abarcar todo o diversificado universo da teoria marxista, e por outro, contemplar prioritariamente, mas não exclusivamente, os campos da Antropologia, da Arqueologia e da História. Nosso periódico está vinculado ao Laboratório de Arqueologia da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (Fafich) da Universidade Federal de Minas Gerais, que possui uma trajetória significativa no âmbito da difusão de conhecimento crítico baseado na tradição marxista de pensamento, sendo que, na contemporaneidade, ainda é possível identificar vestígios dessa influência. Não poderíamos deixar de notar que a opção por criar essa revista no contexto da Fafich é fruto de um desejo de ampliar tal condição. Somos financiados pelo Centro Acadêmico de Ciências Sociais da UFMG, o CACS, um histórico Centro Acadêmico de representação estudantil. 

    O objetivo principal da revista está voltado para a divulgação e o debate incluindo textos clássicos e contemporâneos tendo como referência a diversidade presente hoje no que foi acima denominado de “universo da teoria marxista”. A divulgação de textos contemporâneos abre a possibilidade para que debates sejam viabilizados tendo como referência as posições dos diferentes autores. São bem vindas abordagens teóricas e práticas da teoria marxista tratando de situações específicas da realidade social. Serão contemplados artigos de dossiê, de temática livre, resenhas e traduções. A submissão poderá ser realizada a partir da titulação de graduando. Essa opção tem o objetivo de estimular jovens pesquisadores a desenvolverem suas produções científicas. 

    As submissões devem ser feitas somente através do email "praxiscomunal@fafich.ufmg.br". 
    Para quaisquer dúvidas, contata-nos também pelo email supracitado.

  • Revista Txt: Leituras Transdisciplinares de Telas e Textos

     

    Revista semestral vinculada ao Programa de Ensino, Pesquisa e Extensão A tela e o texto da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil), publicada entre 2005 e 2010.

  • Tabebuia


    Tabebuia é um periódico mantido pelo Curso de Formação Intercultural de Educadores Indígenas da Universidade Federal de Minas Gerais(Brasil) desde 2009.

  • Revista Três Pontos

    A Revista Três [...] Pontos é um periódico de publicação semestral editado pelo Centro Acadêmico de Ciências Sociais da UFMG. Destinada a estimular a produção de artigos, resenhas, ensaios, relatos de experiência e entrevistas entre GRADUANDOS(AS) ou RECÉM-GRADUADOS(AS) há no máximo um ano.

    Buscando sempre se apresentar como ampla e plural no que diz respeito a suas posições científicas e político-ideológicas, a Revista Três [...] Pontos abre espaço para publicações de alunos de qualquer instituição universitária do Brasil, inclusive advindas de outros cursos, reiterando a importância de diversas perspectivas sobre temas que são compartilhados também por outras áreas do conhecimento.
  • Teia: Revista Literária dos Estudantes de Letras

    Revista destinada à divulgação de textos literários do corpo discente da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil), publicada entre 2011 e 2012.

  • Temporalidades

    Temporalidades is a four-monthly peer-review journal created and run by postgraduate students of the Federal University of Minas Gerais Graduate Program in History. The journal is devoted to publishing original research of undergraduate and graduate students and emerging scholars working in all fields of History and interdisciplinary historical work. We accept articles, reviews and transcription of historical documents on a continuous basis from Brazilian reseachers and abroad.

  • Trabalho & Educação

    A revista Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537 / e-ISSN 2238-037X é um periódico quadrimestral, publicado pelo Núcleo de Estudos sobre Trabalho e Educação (NETE), do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação (FAE), da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

  • Texto Livre

    Texto Livre is an open access online journal on a continuous publication basis. It is sponsored by the School of Letters of the Federal University of Minas Gerais (Brazil) since 2008. Texto Livre welcomes submissions of articles, experience reports, essays, critical reviews, interviews and dossiers, by peer-reviewed author, that address the multi/pluri/inter/transdisciplinarity in the lines of linguistics, semiotics, education, communication, information and computing technologies, translation, robotics and free culture related to technologies. Its mission is to promote scientific production along these lines, allowing researchers from Brazil and abroad to disseminate their research and contribute to the debate and scientific progress in the area. Related topics of interest to this periodical are: technology-mediated language teaching, communication in the media, use of technologies in teaching-learning, open educational resources, free culture, digital inclusion, digital literacy, impact of technologies on translation, dissemination in free software and other themes related to technologies. The journal accepts manuscripts in Portuguese, Spanish, English, and French. Texto Livre is an academic publication intended for researchers as well as non-academic audiences interested in approaches to the topics addressed by the journal.

  • Transversal: International Journal for the Historiography of Science

    Transversal: International Journal for the Historiography of Science is an open-access semiannual [June and December] online journal published by the Graduate Program in History (Science and Culture in History) of Federal University of Minas Gerais (Universidade Federal de Minas Gerais).
     
    Transversal: International Journal for the Historiography of Science promotes scholarly research in the historiography of science and chronicles its history and criticism. Although historiography of science is a sub-discipline of History, we construe this subject broadly to include analysis of the historiography of science produced by history of science, philosophy of science, science education and related disciplines. By focusing its analysis on the different historical, social and epistemological implications of science, historiography of science is a transversal knowledge with respect to the production of science, hence the name of this journal. In order to accomplish its purpose, Transversal: International Journal for the Historiography of Science discusses historical, theoretical, conceptual and methodological aspects of the different themes, works and authors present in this tradition, as well as the new approaches in the recent historiography of science.
  • Vestígios - Revista Latino-Americana de Arqueologia Histórica

    Vestigios – Revista Latino-Americana de Arqueologia Histórica promove a aproximação e interação de pesquisadores que trabalham com este campo do conhecimento na região. Trata-se de uma publicação pluralista, voltada principalmente a apoiar a produção teórica e a formulação e o desenvolvimento de abordagens alternativas que dêm conta das dinâmicas particulares que têm construído nossas sociedades.